10. märts 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tootjate kulusid aitab kärpida ühtne korduvkasutatav transporditaara

AS Smarten Logistics juhatuse esimees Mait Miller näeb taara standardiseerimises olulist transpordikulude kokkuhoiuvõimalust
Foto: erakogu
Nii transpordiettevõtete kui ka tootjate sõnul vähendab toiduainetööstuse standardiseeritud koduvkasutatav transporditaara reaalselt veomahte, säästab loodust ning lisab teenusele paindlikkust ja kiirust.

Igapäevaselt tavatemperatuuril, jahutatud ja külmutatud toidukaupa ning kaubaalustel tööstuskaupa vedava OÜ Contrailer esindaja Andrus Lode hinnangul on ühtse standardi kasutamine tootjatele kindlasti kasulik, aidates kokku hoida eelkõige transpordikuludelt. Kuigi võib tunduda, et logistikaettevõtetele peaks veomahtude vähenemine kahjulik olema, leiab Lode, et tegelikult annab standardiseeritud kastisüsteem suure kliendibaasiga logistikaettevõtetele võimaluse paindlikumaks taara ristkasutuseks.

Tootjad seevastu saaksid tema hinnangul veelgi rohkem säästa, kui lisaks standardiseeritud kastidele üleminemise kõrval teeksid omavahel rohkem läbimõeldud koostööd. Näiteks pakub OÜ Contrailer erinevatel vedudel erinevat hinnastamist, ka niinimetud ühe otsa ja osaveose hindu koos vahelaoga Tartus. Seega võiksid tootjad teha omavahel koostööd, tellida ühisvedusid ning vajadusel „vahetada“ taarat.

Toidu-, esmatarbe-, tööstus- ja elektroonikakaupu ning +2…+6 temperatuurirežiimi vajavaid tooteid vedava Smarten Logistic veomaht on 50 000-60 000 alust kuus. Ettevõtte juhi Mait Milleri sõnul pole nende poolt kasutatav Bepco kastude maht veel eriti märkimisväärne, kuid nendib, et igasugune standardiseerimine teeb tarneahela efektiivsemaks. Ühes projektidest, kus Smarten Bepco kaste kasutab, on näiteks eesmärgiks kaste omamata kasutada mugavalt ükskõik mis hetkel vajalikku pestud kastide kogust. Samuti on selle projektis oluline, et taara võtaks kliendi juures võimalikult vähe ruumi.

Mait Milleri sõnul langeksid kindlasti Eesti ettevõtete transpordikulud, kui kõik tootjad kasutaksid transpordil kastidena ühtset standardit. Võimalikud numbrilised prognoosid on aga seotud juba väga spetsiifiliste arvutuste ja kõikide ettevõtete tarneahelate analüüsiga.

Klientide harjumuste muutmisel on olnud suureks väljakutseks arvamus, et niinimetatud „ühe otsa vedu“ ei ole võimalik tellida. Sellist usku on süvendanud väited, et auto peab niikuinii sõitma edasi-tagasi või kui ettevõttel on oma sõiduk. Tegelikkuses saab alati planeerida autod efektiivsemalt tööle ning pidada sel teemal läbirääkimisi logistikaettevõtetega.

Kuus ca 250 000 kilomeetrit vedusid tegev OÜ Contrailer on näiteks Tere piimatööstuse põhiline vedaja ning logistikafirma omanik ja juht Raivo Miller ütleb konkreetsematest numbritest rääkides, et täna tuleb Põlvast tehasest välja viis autot kaubaga ning tühja taaraga läheb päeva lõpuks tagasi vaid kaks autot. Seega maksab klient kahe auto puhul edasi-tagasi transpordikulusid, kuid kolme puhul vaid ühe otsa sõidu.

Üks esimestest suurtest juustutootjatest, kes standardiseeritud transporditaara kasutusele võttis, oli piimatoodete tootmise ja müügiga tegelev Estover. Nende sooviks oli tootmisprotsessi kiirendamine ja tõhustamine. Estover OÜ tegevjuhi Hannes Pritsi sõnul on investeering end igati ära tasunud ning iga kuu hoitakse tänu Bepco lahendusele kokku tuhandeid eurosid.

Täna kasutavad juba paljud Baltikumi tööstused ja kauplused Bepco kaste, mis käivad omavahel kokku ja tühjalt üksteise sisse, andes senise taaraga võrreldes suure kokkuhoiu transpordi- ja laokuludelt. Lisaks lahendab uus lahendus kaupluste puhtus- ja hügieeniprobleemi, sest kastirendi teenuse sisse käib ka nende igakordne puhastamine. Innovatiivset plastikkastide süsteemi arendava OÜ Bepco juhatuse liikme Margus Ärmi sõnul jääks uuringute kohaselt Balti riikides toiduaine transpordikastide standardiseerimisel sõidukitel aastas sõitmata 24 miljonit kilomeetrit ning prügilates väheneks kartongpakendite arv 7000 tonni võrra.

Kõik Bepco kastid on varustatud ka innovatiivse RFID-tehnoloogiaga. See on eelis, mis avab kastide kasutajatele juba oluliselt suuremad võimalused kogu tarneahela efektiivsemaks juhtimiseks. Tooted on võimalik juba pakendamise hetkel siduda taaraga, jälgida nende täpset liikumist tarneahelas, pidada arvestust ja seda kõike reaalajas ning ilma paberiteta.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757