Kas oled kunagi mõelnud, kuidas vältida krediidikahjusid ja kaitsta oma ettevõtet rahaliste kaotuste eest? Tavapärane praktika näitab, et iga kahekümnes äriklient jääb arvete maksmisel hätta. Kas Sinu ettevõte tahab olla see, kes kulutab aega käibe koju toomisele ja kaotab lõpuks mingi osa sellest? Väikese vaevaga on võimalik läbi teadliku krediteerimisprotsessi vähendada oma ettevõtte kahjusid.
- Pildil Infopanga arendusjuht Indrek Valm ja Infopanga turundusspetsialist Kristjan Nõulik.
Siin on mõned praktilised nõuanded ja tööriistad, kuidas kiirelt ja efektiivselt kaitsta oma ettevõtet krediidikahjude eest.
1. Looge ettevõttesse selge krediidipoliitika
Kui tahad kaitsta oma ettevõtet krediidikahjude eest, loo selge krediidipoliitika, mis määratleb reeglid, kuidas krediiti antakse. Sellesse poliitikasse võiks kuuluda maksetähtajad, kliendi krediidilimiit, krediidivõime hindamine ja krediiditingimused. Taga, et kõik töötajad oleksid nende reeglitega kursis ja neid järgiksid.
Nipp: Krediidi otsustamise protsessi saab efektiivselt tuua müügitarkvarasse, mis võimaldab otsuseid teha reaalajas müügiprotsessi käigus. Moodsad kliendihaldustarkvarad (CRM-id) on tänapäeval lihtsasti liidestatavad erinevate äriinfo andmekogudega.
2. Hinnake ärikliendi krediidivõimet
Enne krediidi andmist on oluline hinnata kliendi krediidivõimet. Arvesse tuleks võtta tegutsemisajaloo pikkust, finantsvõimekust, senist võlaajalugu, maksedistsipliini ja seotud isikute tausta.
Nipp: Infopanga infosüsteem arvutab eelpool toodud näitajate põhjal reaalajas pidevalt krediidihinnangut kõigi Eesti ettevõtete kohta ja see hinnang on Sul võimalik väga lihtsalt võtta oma krediidiotsustamise aluseks. Krediidihinnang jagab kõik ettevõtted valgusfoori põhimõttel kolmeks (roheline, kollane, punane) ja arvutab riskihinnangust lähtuva krediidilimiidi. Krediidihinnang on võimalik liidestada CRM süsteemiga või vaadata lihtsalt Infopanga veebikeskkonnas.
3. Määra mõistlik krediidilimiit
Iga kliendi jaoks tuleks määrata mõistlik krediidilimiit vastavalt nende krediidivõimele. Ära anna liiga suurt krediiti, mis võib suurendada Sinu ettevõtte likviidsusriski. Samuti on oluline kohandada krediidilimiiti vastavalt sellele, kuidas kliendi krediidivõime aja jooksul muutub.
Hea teada: Juhtides teadlikult enda ettevõtte võlaportfelli (ja enda kohustusi klientide ees) on võimalik oluliselt vähendada oma ettevõtte käibekapitali täiendava finantseerimise vajadust. Infopank annab lisaks krediidihinnangule ka soovitatava krediidilimiidi, mis arvestab hinnangu taset, ettevõtte suurust ja maksevõimet.
4. Määra kliendile (võimalusel lühike) maksetähtaeg
Infopangas on võimalik jälgida, mitu päeva enne või pärast tähtaega ettevõte arveid keskmiselt maksab. See info on eriti väärtuslik, kuna krediidihinnang ei pruugi alati anda täielikku pilti ettevõtte finantsolukorrast. Kuigi ettevõttel võivad puududa võlad ja muud negatiivsed näitajad, võib maksedistsipliin juba viidata võimalikele likviidsusprobleemidele. Enne võlgade tekkimist ilmneb tavaliselt maksete hilinemine.
Nipp: Kui märkad, et ettevõte tasub arved keskmiselt oluliselt hiljem, kui on maksetähtaeg, siis on mõistlik määrata sellele kliendile väiksem krediidilimiit ja rakendada viivis. Soovitame sellise kliendi lisada Infopangas seiresse. Infopanga seire annab Sulle võimaluse operatiivselt teada saada kõigist Sinu kliente ja koostööpartnereid puudutavatest olulistest sündmustest, näiteks krediidihinnangute muutustest, omanike ja juhtide vahetustest, majandusaasta aruande esitamisest, maksehäirete tekkimisest/tasumisest ja paljust muust. Positiivne maksedistsipliin, mis väljendub arvete tähtaegse maksmisega, annab aga uue kliendi suhtes kindlustunde.
5. Vormista tehing ja krediiditaotlus
Krediidihaldus algab tehingu ja krediiditaotluse korrektsest vormistamisest. Kontrolli alati ettevõtte andmeid, uuenda kontakte ja kontrolli esindusõigust. Veendu, et kõik tehingu tingimused oleksid kirjalikult fikseeritud, et vältida hilisemaid vaidlusi.
Suurte tehingute korral, kus risk maksehäireks tundub suur, küsi kindlasti lisainfot vastaspoole kohta, näiteks värskeid finantsandmeid. Määra oma ettevõttes maksimaalne krediidilimiit, mida vaikimisi ei tohi ületada.
Nipp: Kui Teie CRM süsteem on liidestatud näiteks Infopanga infosüsteemiga, on Teil kõige värskemad andmed sealsamas infosüsteemis automaatselt olemas, ilma et peaksite neid eraldi kontrollima.
6. Halda olemasolevaid kliente
Võrdväärselt uue tundmatu kliendiga kujutavad maksehäire riski vanad ja tuttavad kliendid. Vahe on selles, et vanade klientide puhul on kahju tavaliselt kordades suurem, sest tehingu mahud ja limiidid on suuremad. On väga oluline, et Sinuni jõuaks alati õigeaegne info probleemide tekkimisest. Kui tegutsed kiiresti, on võimalik veel oma kahjusid minimeerida.
Nipp: Infopangas on alati olemas kõige värskem info krediidihinnangu kohta. Vajadusel on võimalik seadistada hoiatused negatiivse info või limiidi raamidest väljumise kohta. Samuti võimaldab Infopanga keskkond seadistada jälgimisnimekirja ettevõtted, kelle muutusi jälgida soovite. Soovitame seiresse lisada kõik kliendid, kes ostavad sagedamini kui kord aastas. Kui mõne kliendi krediidihinnang langeb HALVALE (punasele) tasemele, ära unusta ettevõtte krediit sulgeda.
7. Halda probleeme targalt
Juhul, kui hoolimata seatud krediidiprotseduuridest tekib maksehäire, on oluline reageerida kiirelt ja otsustavalt. See suurendab tõenäosust võla kättesaamiseks ja õigesti seatud krediidilimiit vähendab riski, et maksehäire võiks oluliselt mõjutada Sinu äri püsimist.
Tegevuskava maksehäire puhul
Nipp: Infopangal on oma võlaregister, kuhu Infopanga ja Äripäev PRO klientidel on õigus tasuta võlanõudeid lisada. Võlanõude lisamisel saadab Infopank võlgnikule nõudekirja, millega tõstate võla tasumise tõenäosust, sest võlgnik ei taha selle avalikustamist võlaregistris. Juhul, kui võlg ei saa tasutud 7 päeva jooksul, lähevad andmed Infopangas ja Äripäevas avalikuks ning võlamenetlus kajastub ka võlgu oleva ettevõtte krediidihinnangus.
Kokkuvõtteks
Krediidi andmise ja haldamisega kaasnevad riskid on igapäevane osa ettevõtlusest, kuid nende haldamiseks on olemas tõhusad strateegiad ja tööriistad. Loo ettevõttes selge krediidipoliitika, hinda kliendi krediidivõimet, määra mõistlik krediidilimiit, selgita välja ja määra personaalne maksetähtaeg, vormista tehingud korrektselt ja jälgi pidevalt krediidihinnanguid, kasutades selleks nutikaid ja efektiivseid võimalusi. Ole kursis nii uute kui olemasolevate klientide maksekäitumisega ja tegutse kiirelt võimalike probleemide korral. Ära unusta kokku leppida viiviste suurust, et kaitsta oma ettevõtet täiendavate kahjude eest. Teadlik krediidihaldus ei aita mitte ainult vältida krediidikahjusid, vaid toetab ka Sinu ettevõtte pikaajalist edu ja stabiilsust.
Testi oma ettevõtte krediidipoliitikat allpool.
Seotud lood
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.