Autor: Kaubandus.ee • 28. jaanuar 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

USA poekett keelas kilekotid

Whole Foods Market, kes mullu lasi ringlusse 150 miljonit kilekotti, teatas nende kasutamise lõpetamisest.

Ettevõte pakub edaspidi kile asemel korduvkasutatavaid ning vanapaberist tehtud kotte, kirjutas New York Times. 270 poega Whole Foods Market on oma kodumaal väike tegija, Eesti mõõtudega võrreldes küll hiiglane. Eelmisel nädalal välja kuulutatud kilekotikeeld astub jõusse Maa päeval 22. aprillil.

Kasvav hulk kohalikke võimuorganeid ja jaekauplejaid keelab keskkonnakaalutlustel kilekotid või mõjutab neid vähem pruukima. Eelmisest aastast on San Franciscos lubatud ainult kergestilagunevad kilekotid.

Ettevõtte asepresidendi A. C. Gallo sõnul üritasid nad mõjutada ostjaid pruukima korduvkasutatavaid kotte, kuid asi õieti tööle ei hakanud. Asi paranes, kui pood asus neid pakkuma 99 sendise hinnaga. Plastikeeldu katsetati kõigepealt San Franciscos, Torontos ja Austinis ning positiivsed tulemused andsid aluse laiendada üritust kogu poeketile.

Tootjate ühendus Progressive Bag Alliance märgib aga, et kilekottide tootmine kulutab võrreldes paberkottidega vähem energiat ning tekitab ka vähem jäätmeid. Samuti ei lagune ühenduse väitel tänapäevases prügilas õieti miski, ei kile ega paber.

Riigi loodusressursside kaitse ameti jäätmeprogrammi juhi Allen Hershkowitzi sõnul kulub ameeriklastel aastas 50 kuni 80 miljardit kilekotti. Ta tunnistas, et paberkotid võivad samuti keskkonda kahjustada, kuid nimetas Whole Foods Marketi vanapaberist tehtud kotte siiski keskkonnakaitseliselt plussmärgiga ettevõtmiseks.

Ajalehe hinnangul võib väiksema konkurendi samm mõjutada suuri jaemüüjaid kotindusega tegelema, nagu varem on eeskuju võetud tolle tootevaliku laiendamisest mahetoodetega.

“Meie konkurendid uurivad nagu meiegi neid alternatiivseid võimalusi, kuivõrd need on teostatavad ja kuidas tarbija need vastu võtab," rääkis Wal-Marti esindaja Tara Raddohl.

Odav ja mugav kilekott muutub peale poest toodud toidukraami välja ladumist enamasti tarbetuks jäätmeks ja oluliseks keskkonnareostuseks. Selle algtooraineks olev nafta on aga piiratud ressurss.

“Kilekotid pole ju midagi sellist, mis on alati olemas olnud," meenutas Whole Foodsi keskkonnatöörühma juht Michael Besancon, "paberit kasutati palju-palju aastaid. See asi ei ole tegelikult raske."

Tallinna suures toidupoes pakiti äsja ka üksik küüslaugumugul kassas hoolega kilekotti, kui ostja ise oli köögiviljaosakonnas selle kui tarbetu tegemata jätnud.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757