Autor: Kaubandus.ee • 5. märts 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Jaekaupmees: aastakese-paari pärast jälle stabiilsus

Eestis rõivaste kaubamärke Reserved, Cropptown ja House esindav LPP Retail Estonia juht Hendrik Pass ütles langeval turul laienemise kohta Eestis, et paari aasta pärast on kriis läbi.

„Kaua see kriisike ikka kestab. Aastake-paar, siis on stabiilsus jälle saavutatud mingis mõttes,“ uskus Pass, miks langeval turul tasub laieneda. „Meie investeeringud on kaetud juba varasemate teenistuste arvelt. Me saame endale laienemist võimaldada.“

Passi sõnul tundsid nad Eesti jaeturu languse mõju juba 2007. a sügisel. „2008. a. korrigeeris suhteliselt palju ja kindlasti korrigeerib ka 2009. a esimene pool,“ viitas ta sellele, et pärast seda võiks juba hullem möödas olla.

Sajaprotsendilist kindlust Passil enda sõnul ei ole, aga kõik sõltub tingimustest, mis kujul kauplusi avatakse ja üüritingimused on ühed olulisemad. „Oma kärped oleme struktuuris ära teinud. Väga suurt hirmu ei ole,“ lisas ta.

Kahe uue kaupluse avamisega mai alguses Rocca al Mare kaubanduskeskuses luuakse ettevõtte plaani kohaselt umbes 20 töökohta. „Meie jaoks tähendab see rohkem seda, et mõned töökohad olemasolevates kauplustes suuname ümber ja juurde võtame täpselt nii palju, kui vaja on,“ selgitas Pass.

Eesti turg on Passi sõnul täna suunaga allapoole ja ka tarbijakäitumine on oluliselt muutunud. Nimelt on emotsionaalne ost kadunud ja inimestele meeldib praegu pigem soodsalt osta, mis kutsub ka ettevõtteid tootmismahte või mudeleid vähendama. „Liiga moodsad rõivad võib-olla kaovad ära ja minnakse masstoodangule tagasi,“ arvas Pass trendi kohta.

Pass uskus, et allahindlused kaovad mõneks ajaks ära, sest kaupmehed tellivad edaspidi vähem kaupa. Tema sõnul on allahindlused tingitud sellest, et eelmiseks aastaks telliti liiga palju kaupa, mistõttu jäid laoseisud suureks, kuid nõudlus langes. „Ma eeldan, et kevad-suviste kollektsioonide tellimust vähendatakse umbes 30-40 protsenti. Ilmselt käibed langevad 15-20 protsenti, vähemalt esimesel poolaastal,“ märkis Pass.

Passi hinnangul võivad mõned väikesed poed Eesti turult kaduda, ent nimedega ta spekuleerida ei soovinud. Samas arvas ta, et rahvusvaheliste kettidega ei juhtu suurt midagi. „Kõik oleneb, kui suurtes laenuahelates need ettevõtted on ehk kes millega oma laiendust on finantseerinud,“ ütles ta. „LPP Estonia ei ole selleks otstarbeks laenu võtnud.“

Kontserni lähem eesmärk on Passi sõnul võtta vastu otsuseid, mis võimaldaksid vähem raha kaotada. „Kaugemad eesmärgid on haarata liidriohjad Ida-Euroopa maades,“ tõdes ta. „Ma arvan, et me oleme jaekaubandusturul Eestis kusagil esimese kolme, nelja hulgas,“ spekuleeris mees enda sõnul. Suurimad konkurendid on AG, Apranga ja Baltika, lisas Pass.

Zara, Mango, Stradivariuse jt brändide kauplusi opereeriva Leedu Apranga Grupi marketingijuht Irma Marcinkiene ütles Eesti Ekspressile, et rõivamüük on 2008. aasta teisest poolest kõvasti kukkunud. "Klientide ostukäitumist on mõjutanud negatiivsed uudised maailma majanduskriisi ja eriti Baltikumi majanduse nigela käekäigu kohta. Müük taastub alles siis, kui tarbijad saavad tagasi kindlustunde," leidis ta. Kuna Eestis on Marcinkiene hinnangul elu mandunud, külmutas Apranga siin kõik laienemisplaanid.

LPP taust:

*LPP S.A. on Ida-Euroopa kõige kiiremini kasvav jaeettevõte – mullu avati ca 41 000 m2 uut kaubanduspinda.

*LPP grupil on kokku ca 370 kauplust kokku, ca 145 000 m2 müügipinnaga.

*LPP grupi käive oli 2008. aastal 1,66 mln Poola zlotti (5,75 mln krooni). LPP Retail Estonia 2007. a käive oli 149,1 mln krooni.

*LPP Retail Estonia on Cropptowni ja Reservedi riidepoode esindav firma.

*LPP grupp võttis üle House rõivakaupluste keti. Üks pood asub Eestis, Tartus. House’il on Euroopas poed kümnes riigis (kokku 158 poodi). House’i kaubamärgiga poed keskenduvad noorteriiete kiirmoele.

*LPP Retail Estonial on 13 poodi Eestis (8 Reservedi poodi, 4 Cropptowni poodi ja nüüd ka üks House’i pood). Eelmisel aastal avasid nad kaks uut poodi. Mai alguses avatakse Rocca al Mare kaubanduskeskuses kaks uut poodi (ca 1500 m2 müügipinda).

allikas: LPP Estonia

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757