Eesti kaubanduses oli tänavu kirev aasta, oma laienemisest Eesti turule teatasid mitmed rahvusvahelised suurfirmad, loodi hulk töökohti ja avati mitmeid kauplusi ning kaubanduskeskuseid.
Kaubanduse teemaveeb. 16.aprillil alustas tegevust Äripäeva kaubandusjuhtide teemaveeb
kaubandus.ee. Tänaseks on kaubandus.ee lehte külastanud pea 56 000 unikaalset lugejat ning kaubanduse uudiskirja tellib 668 lugejat. Uudiskirja saab tellida
SIIT.
Maxima laienes. Maxima laienes tänavu agressiivselt ja plaanis aastaga kauplustesse investeerida 30 miljonit eurot. Leedu esirikastele kuuluv kauplustekett osutus tänavu ka suurimaks töökohtade loojaks Eestis. Kokku lõi Maxima 2012. aastal umbes 700 töökohta ning avas kokkuvõttes 7 kauplust (millest 4 oli XX tüüpi ja 3 X tüüpi)
Magistrali keskuse taasavamine ja Tasku juurdeehitus. Mai kuus avati taas Magistrali keskus, mis läbis väikese uuenduskuuri ning kuhu investeeriti 6,5, miljonit eurot. Magistrali keskuse haldusettevõttele Citycon kuuluvad ka Rocca al Mare ja Kristiine keskus. Augusti lõpul avati Tasku keskuse laiendus, mis läks maksma 3 miljonit eurot. Tasku keskus sai juurde 2400 ruutmeetrit kaubanduspinda. Tasku omanikfirma on AS Estiko.
Uued kaubanduskeskused. Novembris avati Viljandimaal suurim kaubanduskeskus Uku ja detsembris Raplamaa suurim kaubanduskeskus Rappeli. Rappeli keskusega sai Raplamaa ka viimase maakonnana esimese Selveri. Nii Rappeli kui ka Uku keskusesse investeeriti viis miljonit.
Uued kauplused. Cherry on maailma esimene füüsilise kauplusega vautšeri-müüja ning avas enda kaupluse Rotermanni keskuses. Selver sisenes väikekaupluste turule, ning avas Tallinnas Pääskülas esimese koduSelveri ning gurmeetoodetele spetsialiseerunud kauplused avati Solarise keskuses ja Viru keskuses.
Aasta suurtehing. Novembri lõpus sõlmis Baltika lepingu Bastioni kaubamärgi ja jaekaupluste omandamiseks. Baltika juhatuse esimehe Meelis Milderi ja Bastioni Indrek Stahli kokkuleppel tehingu hinda ei avalikustata. Bastioni käive 2011. aastal oli 1,4 miljonit eurot.
Välisinvestorite tung Eestisse. Rootsi mööbligigandi IKEA tulek Eestisse jõudis lähemale kui kunagi varem, kui ettevõte lubas pärast Leetu laienemist võtta sihiks Eesti. Leetu Vilniusse hakati esimest IKEA poodi ehitama kevadel.
Tänavu jõudis tuntud Rootsi rõivamüügikett H&M Eestisse laienemiseks lepinguteni. Praeguseks on selge, et Eesti esimene H&M avatakse Tallinna südalinnas vanas Eesti Posti peahoones Viru Keskuse vastas.Lisaks H&M-le laieneb Eestisse lähiajal kiirtoidukett Subway ning levivad kuuldused ka kuulsa kohvikuteketi Starbucks huvist Eesti turu vastu.
Esirikka uskumatud seiklused Ukrainas. Septembris ilmus iga-aastane Äripäeva Rikaste TOP 500, mille võitis taas Ukrainas kaubanduskeskusi arendav Hillar Teder. Esirikkaks muutis Tederi tema vahepeal peidus olnud osalus Venemaa kaubandusketis O'Key, mis on noteeritud Londoni börsil.
Hillar Tederi tegemised Ukrainas pole aga sugugi meelakkumine. Oma Ukraina äriga börsile pürgiv Teder seisab seal silmitsi vaenulike ülevõtjate ja pahaste võlausaldajatega, kes on Ukrainas lausa tänavale piketeerima tulnud. Probleemid Ukrainas on lükanud edasi ka Tederi Ukraina äride börsile toomist.
Uued juhid. ETK sai endale uueks juhiks 20-aastase ettevõtluskogemusega Jaanus Vihandi. Fazer Eesti juht Helle Kirs-Toiger oli ametis ainult 1,5 kuud ning praegu täidab juhi kohuseid senine turundusjuht Riina Aamisepp .
Ericsson üllatas käibega. Telekommunikatsiooniettevõte Ericsson Eesti teenis mullu rekordilised 1,24 miljardit eurot müügitulu ja möödus käibe poolest nii Eesti Energiast kui ka Tallink Grupist. Ericsson Eestist suuremat käivet näitas Eestis vaid salapärane naftatoodete ja kemikaalidega kaupleja Baltic International Trading OÜ, kelle taga on arvatavasti Venemaa investorid.
Eestlased ostsid Soome gasellfirma. Eesti teraskatuste terviklahenduste pakkuja AS Toode ostis Soome sama sektori kiiresti kasvava ehk gasellettevõtte OÜ JanLa. Ei juhtu just tihti, et eestlased ostavad Soomes ettevõtte, et oma turuosa laiendada.
Seotud lood
Selle aasta enimloetud artikliteks olid enamjaolt suurte kaubandusettevõtete juhtide online-intervjuud, kus lugejad said ise küsimusi esitada. Lisaks pakkus lugejatele huvi Selveri tegemised ning JYSKi suured plaanid. Lugejate vaieldamatud lemmikud on erinevad pildigaleriid.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.