Tänavu jaanuaris oli põhitoiduainete ostukorvi maksumuseks 68,61 eurot ühe inimese kohta, mis on 2,99 eurot ehk 4,6% rohkem mullu jaanuaris.
Võrreldes eelmise aasta detsembriga oli hinnatõus 1,16 eurot ehk 1,7%, teatas TNS Emor.
Võrreldes eelmise aasta jaanuarikuuga on toidukorvi valitud toodetest enim kallinenud köögi-ja puuviljad, näiteks lahtine kartul 34,1% ja banaanid 29,1%. Oluliselt on kallinenud ka munad (21,3%) ning kodune hakkliha (15,6%). Enim on odavnenud sai (6,5%) ja suhkur (5,8%), langes ka 2,5%se piima hind (2,1%).
TNS Emori põhitoiduainete ostukorvi kuulub üle 50 nimetuse toiduaineid piima-, liha-, teravilja-, kalatoodete ning puu- ja köögiviljade kategooriast, lisaks munad ja suhkur. Toidukorvi koostamisel on lähtutud põhimõttest, et seal oleks esindatud põhilised tooterühmad sellise osakaaluga, nagu need on leibkonnauuringu andmetel tarbimises.
Toiduainete jaehinnad kogutakse kümme korda aastas 26 kauplusest Eesti suuremates linnades ja kaks korda aastas (mais ja novembris) 45 kauplusest üle Eesti. Hinnavaatlust tehakse Eesti suuremates jaekettides (Selver, Maxima, ETK erinevad jaeketid, Rimi jaeketid, Grossi Toidukaubad jne). Kaupluste valimisse kuuluvate jaekettide summaarne turuosa ületab 90% esma- ja toidukaupade jaekäibest kaupluste sektoris.
Erinevate ketipoodide proportsioonid valimis esindavad ligikaudselt nende turuosasid, mis annab aluse mõõdetava hinnataseme laiendamiseks kogu Eestile.
Üldjuhul fikseeritakse igas tooterühmas viie toote hind. Hinnavaatlejad märgivad üles igas tooterühmas kolme populaarsema toote hinnad ning ka madalaima ja kõrgeima hinna. Kui mingis tooterühmas on vähem tooteid või kui populaarsema ja madalama hinnaga tooted kattuvad, väheneb vastavalt ka mõõdetavate toodete hulk.
Populaarsema toote valiku aluseks on TNS Emori eelnevatest uuringutest saadud info. Kui toode on poes soodushinnaga, mis kehtib kõigile ostjatele, siis fikseeritakse soodushind. Kui soodushind kehtib vaid kliendikaardiga, märgitakse üles tavahind. Pakendatud toodete puhul kogutakse enam levinud pakendiformaatide hinnad. Tooterühma keskmine hind arvutatakse kolme populaarsema toote hinna alusel.
Seotud lood
TNS Emori igakuises põhitoiduainete ostukorvi uuringu kohaselt kallines 2012. aasta detsembrikuus toidukorv aastaga 3,6%.
Selveri pagarilettide küpsetusjuhi Irina Kaganskaja sõnul on viimastel aastatel pagaritoodete müük märkimisväärselt kasvanud. Eriti menukaks on osutunud käsitsi valmistatud ciabatta'd ja focaccia'd oliividega.