Konkurentsitihe siseturg paneb joogi- ja toidutöösturid lisakäivet otsima ekspordist. Mullune ekspordikäive kerkis tootjail 20 aasta kõrgeimale tasemele.
2012. aastal kasvas Eestis valmistatud toiduainete ja jookide eksport 11 protsenti, ulatudes enam kui poole miljardi euroni, mis on ühtlasi ekspordi osakaalu müügitulus tõstnud viimase 20 aasta kõrgeimale tasemele.
Möödunud aastal kasvas toiduainete ja joogisektori müük majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi andmeil 11% ehk üle kahe korra kiiremini töötleva tööstuse keskmisega võrreldes.
Enim eksporditi mullu piimatooteid, mis andsid 27 protsenti kogu sektori ekspordist. Suurimaks ekspordipartneriks oli eelmisel aastal Soome, kuhu müüdi enam kui viiendik toodangust. Suurematest kaubanduspartneritest suurenes eksport kõige rohkem Lätti, kus müügimahud kasvasid aastaga 30 protsenti.
Vaatamata edukale ekspordile, piima-tootmine mahuliselt 2012. aastal vähenes.
Lihatööstusele osutus 2012. aasta suhteliselt vaikseks, müük jäi pea samaks, samas kui kalatööstuse müük suurenes mullu enam kui kümnendiku. Varasemalt tagasihoidlikku kasvu näidanud jookide tootmine kasvas mullu oluliselt kiirenenud ekspordi toel toiduainetest kiiremini, kuid jäi siiski alla kriisieelsetele tasemetele.
Pagari- ja makarontoodete valmistajatele oli 2012. aasta küllaltki edukaks, enam kui kolmandiku võrra kasvanud ekspordi toel suurenes kogumüük ligi 9 protsenti.
2012. aastal langes piima kokkuostuhind üle 7 protsenti, veise- ja sealiha kokkuostuhinnad kerkisid samal ajal vastavalt 14 protsenti ja 8 protsenti. Nii tooraine kui ka tööjõu kallinemine tõi toiduainete tootmises kaasa 5,8 protsendise tootjahindade kasvu. Samal ajal jookide tootmises on tihedam konkurents sundinud ettevõtteid rohkem pingutama ning seal langesid tootjahinnad aastaga 2,4 protsenti.
Toiduainete ja jookide tootjad suurendasid mullu investeeringuid pea 40 protsendi võrra, millest enam kui pool tehti masinatesse ja seadmetesse. Kokku leiab toiduainete ja jookide tootmises rakendust 14 500 inimest.
Eesti Konjunktuuriinstituudi küsitletud ettevõtted suhtusid 2013. aasta keskel tulevikuväljavaadetesse positiivselt, kuigi kindlustunne oli madalam kui samal ajal aasta tagasi. Nii jookide kui ka toiduainete tootmises jäi tootmisvõimsuste rakendatus aasta varasemale alla ning tootmist takistava tegurina toodi välja ebapiisav nõudlus.
Seotud lood
Kujuta ette, et su lemmiknäitleja uus film on just esilinastunud. Sul on võimalus seda vaadata ka kodus, kuid ometi otsustad minna kinno. Või mõtle, miks investeerid kodus suurde 4K telerisse, kui saad Netflixi vaadata ka tahvlis või nutitelefonis? Vastus on tegelikult lihtne: kvaliteet.
Hetkel kuum
Tagasi Kaubandus esilehele