Autor: Äripäev • 8. oktoober 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Soomlased suunduvad säästukauplustesse

Soome valitsuse jõupingutused säilitada riigile euroala tugevaim reiting (stabiilse väljavaatega tippreiting kõigi kolme suurima reitinguagentuuri juures) ajab soomlasi järjest enam kokkuhoiukohti otsima, et korvata eelarve tasakaalustamiseks kehtestatud maksutõusudes kannatanud ostujõudu.

Nii on Saksa säästumarket Lidl vaikselt, aga kindlalt Soomes oma turuosa kasvatamas, kirjutas agentuur Bloomberg.

Soome on näide, et isegi need riigid, mis euro­ala reegleid ülima hoolega täidavad, ei ole valusatest kärbetest säästetud.

Müügikäive kahaneb

Peaminister Jyrki Katainen õigustab valitsuse kokkuhoidlikku eelarvepoliitikat kui teed, mis tagab madalad intressimäärad ja püsiva majanduskasvu.

“Intressimäärad võivad ju madalal olla, kuid nõudlus kodulaenude järele väheneb järsult, jaemüügi käive alaneb ja samuti uute autode registreerimine. Selle taga on maksutõusud ja muud kokkuhoiumeetmed,” ütles Bloombergile Svenska Handelsbankeni ökonomist Tuulia Asplund, kelle sõnul on valitsuse eelarvepoliitika soomlaste tarbimisisu minema pühkinud.

Tuleval aastal riskib Soome avaliku sektori võlakoorem esimest korda ületada euroalal lubatud 60% piiri SKPst. Nii ei plaani Soome valitsus majanduse madalkonjunktuurist väljatoomiseks enam eelarvest ergutust nagu 2009. aastal, et mitte rahvusvahelistel võlakirjaturgudel usaldusväärsust kaotada.

Valitsuse kasinuspoliitika hakkab vaikselt ümber korraldama Soome jaeturgu, mis toob pärituult eelkõige Saksa säästuketile Lidl. “Majanduslanguses loevad inimesed oma raha rohkem,” ütles Lidli Soome turu tegevjuht Lauri Sipponen. “Meie kasvu taga on suurenenud külastatavus.”

Lidli turuosa kasvas mullu Soomes 5,5%-le 2005. aasta 3,7%-lt. 11 aastat tagasi kümne kauplusega Soome turul alustanud Lidlil on nüüdseks 140 kauplust. “Panustame suurelt oma kaubandusvõrgu laiendamisse,” ütles Sipponen.

Soome jaeturul domineerivad jätkuvalt S Group ja Kesko OY, mille käes on kokku üle 80% turust, kuid soomlased on vähendanud neis kauplustes müüdavate kallimate tootemarkide tarbimist. ­Augustis kahanes Kesko müük koduturul aasta baasil 3,5%.

Ka teised firmad tunnetavad muutusi tarbijate käitumises. Näiteks nendib lihatootja HKScan OY, et märkimisväärselt on kasvanud nõudlus odavamate lihatoodete järele, võrreldes kõrgema kvaliteediga lihast valmistatud toodetega.

Soomlased säästavad

Tulumaksu tõus ja tarbimismaksude tõstmine on vähendanud soomlaste ostujõudu ning kartes töötuks jääda, on hakatud rohkem säästma, ütles Soome kaubandusliidu juht Juhani Pekkala. Töötuse määr kerkis augustis 7,1%-le, ehkki 60 000 inimest tööturult lahkus.

Soome majanduses prognoositakse tänavu 0,5% suurust langust, mullu oli langus 0,8%. Tuleval aastal peaks majanduskasv 1,2% tasemel taastuma, prognoosis rahandusministeerium.

“AAA-reitingu säilitamine ja eelarve tasakaalustamine on olnud agendas kõige kaalukam,” ütles Asplund. “Vaesus on liiga kõva sõna, kuid tarbijausalduse on eelarvepoliitilised otsused pihuks ja põrmuks teinud.”

Autor: Äripäev .

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757