Disainer Reet Aus soovib muuta maailma luues t-särke tootmisjääkidest, mille tarvis kogub projekti alustamiseks raha Kickstarteris.
Kickstarteris on alustatud hoogu andmisega projektile UpShirt, mille toetuse kokkusaamises on Aus kindel. „Kuid peale hooandmise projekti lõppu töö alles algab – toote- ja tootmisarendus,“ räägib Aus. Selgitades, et nad ei taaskasuta ega taastöötle T-särke, vaid (uus)kasutavad materjale, mis on tootmisest ülejäänud ja lähevad muidu prügisse.
„T-särk on üks masstoodetavamaid rõivaesemeid, ja meie projekti raames on hea võimalus vähemalt ühte masstootmise probleemi kergendada,“ sõnas Aus projekti eesmärgi kohta.
Tema sõnul soovivad nad UpShirt projektiga muuta inimesi keskkonnateadlikumaks ning vähendada tööstuse materjalimahukuse koormat keskkonnale, sest maailmas toodetakse umbes 4 miljardit t-särki aastas.
Aus Design teeb koostööd Bangladeshi tekstiilitööstuse Beximcoga, kes on antud projektis õnnestumisel lootusrikas. „Suudame pakkuda head toodet konkureeriva hinnaga keskkonda kahjustamata,“ rääkis Aus.
Aus Design keskendub enda toodanguga nii välis- kui ka kohalikule turule, kuid raha läks taotlema Kickstarterist. „Masstootmine kui ka -tarbimine on globaalsed teemad, ning neile on tarvis läheneda globaalselt,“ põhjendab Aus enda valikuid.
Taaskasutatud disain on Ausi kinnitusel tõusvalt populaarne. „Ühel hetkel kaob ära silt „taaskasutatud“, sest lõpuks jõuab materjal ühel või teisel moel sinna punkti,“ on Aus kindel. Tuues näite alumiiniumpurgist ja lisades, et miks mitte samamoodi ei võiks tekstiil toimida. „Asi muutub lähitulevikus iseenesest mõistetavaks.“
„Samm-sammult muutuvad rõivatööstuse protsessid keskkonnasäästlikumaks, kuid alles kombatakse esimesi võimalusi,“ rääkis Aus. Kinnitades, et suur tee on minna ühest kõige saastavamast tööstusharust ehk kõige puhtama suunas. „Põhihoob on brändide ja tarbijate käes ehk kuidas puhtamalt toota ja kuidas vähendada tarbimist.“
Up-shirt on rõivatööstuse tootmisjääkidest toodetud t-särk, mille eesmärk on pakkuda alternatiivi suurtes kogustes toodetavatele, kuid vaid lühikest aega kantavatele reklaamsärkidele. Pikaaegse tootearenduse ja uurimistöö tulemusena valmis t-särk nimega Up-Shirt, mis on ligikaudu 80% väiksema negatiivse mõjuga keskkonnale.
Seotud lood
Eesti logistikaettevõte Via Express on enam kui 10 aastat pakkunud kaubandussektorile keskendunud lahendusi, sealhulgas transporti multitemperatuursete veokitega. Ettevõttele on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.