Sandman Grupi edasimüüja Euronics soovib oma müüjatest kauplustes teha konsultandid, kes aitavad kliendil otsustada sobivate toodete ostmist.
Loe intervjuud Euronicsi turundusdirektor Urmas Arulaga.
Millised trendid valitsevad hetkel elektroonikakauplustel? Kuhu suunas arenetakse, milliseid uusi lahendusi katsetatakse?
Kõige olulisem on nõuandlik müük. Varem oli kõik hästi lihtne, et kui klient läks poodi ühte asja ostma, siis sellele ka keskenduti. Ost oli tehtud ja kui tegid hea valiku ja see sobis talle, siis oli kõik juba väga hästi. Täna endale toodet valides tasub mõelda pikemalt ette, kuidas seda ka vajadusel teiste seadmetega kokku sobitada ja suhtlema panna.
Tänapäeva inimeste põhiliseks probleemiks on ajapuudus. Meie soovimegi kliendile pakkuda meeldivat kasutajakogemust – mitte ainult toodet ja hinda. Tahame, et inimesed pärast ostu sooritamist naudiksid oma uue seadme kasutamist ja ei kulutaks oma väärtuslikku aega.
Juhul kui kliendile toode siiski ei sobi, on võimalik see Euronicsis 30 päeva jooksul välja vahetada.
Jaekaubanduses on kõige olulisem, et kliendid jääksid rahule ning saaksid endale just need asjad, mida soovisid.
Millise väljaõppe saavad teie klienditeenindajad ja kuidas on välja töötatud nende tasustamise süsteem?
Sellega tegeleme väga usinalt ja tõsiselt. Ma arvan, et on raske tabada momenti, kus kõik on ideaalne. Koolitamise ja väljaõppe pool on meile üha tähtsam, sest seadmed lähevad keerulisemaks ja kliendid vajavad nõustamist.
Mul on hea meel, et meile on tööle tulnud hulgaliselt oma ala fänne.
Teenindajate koolituse jaoks on meil ette valmistatud nn stardiprogramm, millega müüjad peavad kursis olema. Kaupluses on alati kogemustega müüjad, kelle juurde tullakse ja kellega oma vajadusi arutatakse. Iga päev klientidega suheldes saadakse väga palju targemaks just seeläbi, mida inimesed küsivad ja soovivad. Teenindajatele toimuvad lisaks veel ka koolitused koostöös tootjatega.
Kaupluse personali kaadrivoolavus on tagasihoidlik, sest need kes meie juurde on tulnud, on leidnud endale turvalise stabiilse ja motiveeriva töö. Meile on jäänud tööle inimesed, keda tehnika tõsiselt huvitab.
Kui suur konkurss on teil kaupluse personalidele. Kui mitu inimest kohale kandideerib? Kas hetkel on mõni ametikoht ka täitmata, sest inimesi ei leia?
Häid teenindajaid leida on väikelinnades võibolla mõnevõrra keerulisem kui Tallinnas või Tartus kuid seni on õnnestunud kõik ametikohad kenasti täita.
Kas kauplustes peaks pakkuma võimalikult palju erinevaid tooteid või kauplused muutuvad show-ruumideks?
Mõlemal juhul peaks pakkuma väga palju erinevaid tooteid. Kui me vaatame enda kauplusi kui showroom’e, siis nendest tuntakse rõõmu ainult sellisel juhul, kui seal on palju valikut ja võimalus erinevaid tooteid tööle panna ning katsetada.
Meie kauplused on suuruselt väga erinevad – 100–3000 ruutmeetrit. Isegi kõige suuremasse kauplusesse ei mahu kogu meie tootevalik ära.
E-poodi mahub oluliselt rohkem ja seal on ka tootevalik kõige suurem.
Kaupluses teeb kogu personal usinalt tööd, et hoida kaupluses just neid tooteid, mis just nende klientidele huvi pakuvad ja seetõttu on erinevates kauplustes ka erinevad tooted. Kui klient ei leia kauplusest soovitud toodet, siis kaupluse töötaja aitab tal seda otsida e-poest.
Kui palju lisamüüki teevad teenindajad?
Meie müüjatel lisamüügi survet ei ole. On mõistlik, et teenindaja teavitab, milliseid tooteid tasub kaasa osta. Näiteks tolmuimeja juurde pakutakse ka tolmukotte ja printerile tinti. Soovime, et kliendil oleks võimalikult mugav ostetud seadmeid kasutada ja püüame juba ette ära hoida asjatut stressi.
Kuidas olete oma kauplused muutnud atraktiivseks?
Euronicsi kauplused asuvad kaubanduskeskustes üle kogu Eesti. Meid on lihtne leida ja pakume laia kaubavalikut. Soovime konkurentidest eristuda ja mõtleme väga tõsiselt ka sellele, kuidas muuta meie ostjate elu lihtsamaks ka pärast ostu sooritamist. Hetkel on Euronicsil Eestis üle 200 000 püsikliendi, kellel aitame säilitada ostudokumendid ja kasutusjuhendid, samuti pakume võimalust vajadusel vahetada ostetud toode sobivama vastu.
Milliseid arenguid plaanite ekauplusega?
Saame pidevalt enda kolleegide ja partnerite juurest uusi kogemusi ning hoiame ise ka silmad pidevalt lahti, kuidas muutuda paremaks.
Tegeleme e-poega tõsiselt ning investeerime sinna rohkem kui tavakauplustesse. Aasta lõpus on kõige suurem väljakutse teenindada kvaliteetselt ära kõik kliendid.
Millal kaob e-kaupluses kojuveo tasu?
Meil on soodne kojuvedu, ehk 1 euro – see ei ole päris tasuta, kuid see ei ole ka väga kallis. Me otsime võimalusi, kuidas transport kiiremaks saada, kuid soodsa kojuveo tarneaeg on pikem, mis aitab meil paremini enda vedusid organiseerida.
Inimesed ootavad, et neile tuuakse asjad koduuksest sisse, pannakse paika ja soovitatavalt viiakse ära ka vana seade. See kõik maksab ning nõuab meilt igal tarneringil 2 autojuhti.
Usun, et on aus pakkuda kojuvedu lisatasu eest, mitte peita seda toodete hinna sisse. Klient saab ise valida, millist teenust ta soovib.
Kui suure osa käibest teeb Euronocsile e-pood?
E-pood on võrreldav keskmise Euronicsi jaekauplusega. Kasvupotentsiaal on tõsta e-poe käivet ja motiveerida inimesi sealt ostma, pakkudes midagi erinevat võrreldes tavapoega. Hetkel oleme hoidnud e-poe ja tavakaupluse pakkumised suhteliselt sarnased ning seetõttu ei näe ka, et kasv võiks olla märkimisväärne.
Kliendid ootavad, et e-poes oleksid toodete hinnad odavamad, kuid müüja seisukoht on, et hinnad ei peaks olema soodsamad, kuna kulude poolest suuri erinevusi ei ole. E-poe puhul on võimalik pakkuda rohkem eripakkumisi, laiemat tootevalikut ning head kogemust.
Välismaised e-poed mõjutavad meid kindlasti, sest turg on avatud. On väga palju välismaa poode, kust kliendid julgevad osta, kuid küsimus on, kas nende pakutavad tooted on lõppkokkuvõttes nii soodsad, kui esmapilgul tundub.
Milline on võimalus kaupluste võrgustikku laiendada?
Me hoiame silmad lahti, ehk kui kusagile on midagi uut ja põnevat tulemas, siis mõtleme nende võimaluste peale. Proovime olla sellistes kohtades, kus on meid kõige lihtsam üles leida. Meil ei ole plaani, kui palju meil peab kauplusi olema, see sõltub eelküige turu olukorrast ja nõudlusest. Igal aastal uuendame 4–5 kauplust, tehnika areneb kiiresti ja kaupluste väljapanek, sisustus ja ülesehitus on pidevas muutuses.
Kui suur on tõenäosus, et ostate mõne konkurendi?
Praegu selliseid plaane ei ole. Aga samamoodi nagu uute poodide tegemisega, siis hoiame kogu aeg silmad lahti.
Miks nimetate ennast reklaamides “tegelikult 5 tärni elektroonikakauplus”?
Euronicsi logo on rahvusvaheline kaubamärk. Euronics on Euroopa elektroonikakaupluste ühine ettevõtmine ja kõik, mis puudutab logo ja sümboolikat, otsustatakse ühiselt. See, miks me reklaamides kasutame laused “tegelikult 5 tärni elektroonikakauplus”, on tingitud meie soovist olla paremad kui “4 tärni elektroonikakauplus”.
Mis eristab Euronicsist teistest elektroonikakauplustest?
Eristab see, et oleme üle kogu Eesti hästi esindatud ja meid on lihtne leida. Meil on kõige parem kaubavalik ja suudame pakkuda parimaid lahendusi.
Kiidan kõiki meie tublisid müüjaid. Meie juurest tasub kindlasti läbi tulla ka selleks et oma plaanide teostamiseks häid soovitusi saada.
Seotud lood
Äripäeva Hulgikaubanduse TOPi 2013 võitja Sandman Grupi AS kaubandusjuht Martin Pedai ütles tunnustust vastu võttes, et kaubandusel oli eelmisel aastal hea, sest talv jäi taevasse ning see tõi neile hea käibe.
Hulgikaubanduse TOPi võitnud Sandman Grupi edule on aidanud kaasa kontserni kuuluva Euronicsi kauplusteketi edukas tegutsemine jaeturul. Sandman varustab Euronicsi kauplusi Eestis, Lätis, Leedus ja Soomes.
Prisma on arvukate eestimaalaste seas tuntud kui kauplustekett, kust saab ühe külastuse käigus soovi korral lisaks õhtusöögile ka näiteks jalgratta, kohvimasina ja kvaliteetkirjandust öökapile. Kuid rahvusvahelise kaubandusettevõtte enam kui 700 töötajaga Eesti meeskond teeb igapäevaselt pingutusi ka selleks, et lisaks poekülastajatele saaks kergemalt hingata ka planeet Maa.