27. jaanuar 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tasuta kohalevedu on kõige suurem ostumotivaator e-poes

Tasuta kohalevedu on kõige suurem ostumotivaator e-kaubanduses ja selle abil on võimalik suurendada nii poe käivet kui ka keskmise ostukorvi maksumust.

„Ettearvamata kulud, mis selguvad kliendile alles ostukorvis, mõjutavad kõige enam ostukorvist pudenemist, ja postikulu on ilmselgelt üks sellistest kuludest,“ ütles Cherry.ee asutaja ja Eesti ning Läti tegevjuht Priit Tomp.

Cherry teeb igal kuul tasuta posti päevi nii Omniva kui ka SmartPOSTi automaatidesse, samuti kategooriapõhiseid tasuta saatmise pakkumisi. „Väga selgelt on näha, et need toimivad ja inimesed aktiviseeruvad,“ kinnitas Tomp. „Heal tasuta päeval me müüme viis korda enam kaupa kui tasulisel päeval.“

Kelle kanda jäävad tasuta tarne kulud, on kokkuleppe küsimus. Cherry on teinud nii kampaaniad, kus saatekulu on jäänud nende kanda kui ka jaganud kulusid vedajaga.  „Olukorras, kus mõlemad pooled peavad tasuta saatmist subsideerima, ei paku keskmise ostukorvi suurus veel nii suurt ökonoomikat, et teha seda pidevalt ja kogu aeg,“ nentis Tomp. „Kui oleks selline variant ja me saaks luua süsteemi, mis pakuks kõigile toodetele konstantselt tasuta kohaletoimetamist, me kindlasti teeksime seda.“

Tombi sõnul on hea indikaator Cherry pood, kust väljastatakse kaupa. 2/3 kliente käib seal ise tootel järgi, sest see on tasuta ja üldjuhul saab toote ka kiiremini kätte.

„Saatekulu küsimises on psühholoogiline aspekt, mis mõjub erinevatele inimestele erinevalt,“ ütles GoodKaarma orgaaniliste seepide e-poe ja ökotalu perenaine Ea Velsvebel Greenwood. „Mõnele on oluline saada kaup odavamalt ja teisele tasuta saatmine.“

GoodKaarma jaoks on oluline hoida kauba hind soodne ja küsida eraldi saatmiskulu, mitte panna seda tootehindadele juurde. Tasuta saatmise kampaaniaid ei ole nad kunagi katsetanud, sest äri läheb ka ilma selleta piisavalt hästi ning nende pisike meeskond ei suudaks kampaaniatellimusi täita. Samas on neil olnud tellimusi, mille puhul saatekulu on ületanud kauba hinna. „Võib-olla on see kaup tavapoes veelgi kallim ja kliendil oli soodsam tellida seda meilt koos saatekuluga,“ ütles Velsvebel Greenwood.

Oma kulul saadab GoodKaarma pakke juhul, kui kliendi tellimus on nii suur, et ei mahu kas kaalu või mõõtmete tõttu ühte saadetisse. Siis saadetakse ülejääv osa eraldi pakis ilma teist saatekulu küsimata. Ka juhul kui kliendi tellitud kaupa parajasti laos ei ole, saadetakse see hiljem oma kulul järele.

„See on tõestatud, et tasuta transport aitab müüki suurendada, mõistlik on selle piir seada nii, et see suurendab keskmise ostukorvi maksumust,“ ütles E-kaubanduse Liidu juhatuse aseesimees Henrik Aavik. Võrdlused näitavad, et kui tavapoes on keskmine ost 12 eurot, siis sama kaupluse e-poes, kus on tasuta kohaletoimetamise piiriks seatud 30 eurot, on keskmise ostu suurus 32 eurot.

„Kui katted seda lubavad, tasub kaupmehel e-poes kaaluda tasuta transpordi võimaldamist, kui mitte täielikult, siis vähemalt teatud ostukorvi maksumusest alates,“ soovitas Aavik. Tasuta ostukorvi optimaalne suurus sõltub pakutavast kaubast ja on eri poodidel erinev.

Hiinast, mis on maailma number 1 e-kaubanduse riik, toimetatakse kaubad tellijale tasuta ning sellega on Eestil Aaviku sõnul võimatu konkureerida.

Eesti e-kaubanduses liikuvast rahast läheb praegu 90% välismaale ja vaid 10 % jääb Eestisse. Osa sellest jõuab siiski ringiga Eestisse tagasi, kui kauba pakkuja on kasutanud välismaist maksesüsteemi, kuid teenus osutatakse siiski Eestis nagu hotellide broneerimisel ja lennupiletite ostmisel võib juhtuda.

Turundusekspert Anu-Mall Naaritsa sõnul võtab tasuta saatmine kliendilt ära hirmu vale kauba saamise eest. Rõiva ja jalatsite e-kaubanduses saavad inimesed julguse tellida korraga erinevaid suurusi ja mudeleid, et neid kodus selga ja jalga proovida ja ebasobivad tagasi saata. Seega on oluline mitte ainult tasuta saatmise, vaid ka tasuta tagastamise võimalus, sest see tõepoolest julgustab inimest rohkem tellima.

Teisalt tekitab see e-poe pidajale suuremaid kulusid, kuna tuleb arvestada nii saatmise kui ka tagastamise logistika kuludega. „Iga kaupmees peab ise läbi mõtlema, kuidas logistikakuludega hakkama saada ja kas nö šoppamise õhutamine aitab neil rohkem kokkuvõttes tulu teenida,“ ütles Naarits.

Enamik oste jääb postikulu tõttu tegemata

Peep Laja,Markitekt OÜ juhatuse liige

Statistika näitab, et enamik oste jäetakse pooleli. Erinevate uuringute keskmine on 68% - nii palju alustatud oste jäetakse lõpetamata e-poodides. Mis on nr 1 põhjus? Saatekulud. Postikulud on kuni poolte tegemata jäänud ostude taga. Tasuta kohaletoimetamine on eriti oluline kui kaupmees müüb sama kaupa, mida saab ka mujalt osta (nt Samsungi telekad).

Postikulu raha võtmist saab pigem kasutada see, kes müüb täiesti unikaalset kaupa. Kui ma saan aga osta LG teleka viiest erinevast kohast ja üks nendest toob kohale täiesti tasuta, siis on ju selge pilt, kelle klient valib.

Kui mingil põhjusel ei saa kohaletoimetamise kulust loobuda, siis vähemalt tuleb selle hinnastamine teha nii lihtsaks kui võimalik - fikseeritud tasu (nt 5 eurot). Asja ajab alati hulluks see, kui kohaletoimetamise hind sõltub ja muutub paljudest asjaoludest. Keegi ei viitsi mõelda selle peale.

Nii tasuta kohaletoimetamise kui ka fikseeritud postikulu sõnumit peaks teavitama silmatorkavalt – näiteks veebilehe päises.

Autor: Merike Lees, Tanel Raig

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757