Tarbijakaitseamet esitles täna, 26. mail kampaania „Kauple ausalt. Osta targalt!“ raames tehtud kontrollide tulemusi, mis näitas, et soodusmüükide suurim mure on ostjate meelitamine kauplusesse toodetega, mida reaalselt müügil ei ole.
Eelmisel aastal läbiviidud tarbijakaitse olukorra uuringus kurtis kolmandik tarbijaist, et tihti on väljareklaamitud tooted poest otsas enne, kui nad poodi jõuavad. Seetõttu kontrollis tarbijakaitseamet tänavu märtsis ja aprillis 81 kauplust üle Eesti, et saada ülevaade turust, millele järgnes ka teavituskampaania. „Kampaania eesmärk oli tõsta teadlikkust ebaausatest kauplemisvõtetest, et inimesed tunneksid sellised võtted ära ning oskaksid otsustada kas ja millisele kauplusele ta soovib lojaalne klient olla. Aus kauplemine ja kliendilojaalsus on omavahel tihedalt seotud,“ selgitas tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.
Kokku kontrolliti 6480 toote olemasolu, mida kauplused olid välja reklaaminud oma kampaanialehtedel. Selgus, et puudusi esines pea iga teises kaupluses ehk 35 kaupluses puudus kokku 159 kampaaniatoodet. Valdavalt oli tegu mõne toidukauba puudumisega, mis oli tingitud inimlikust eksitusest või tarne hilinemisest ning need tooted olid asendatavad mõne teise sarnasega. Siiski leidus ka teravalt esilekerkivaid näiteid ebaausatest kauplemisvõtetest. Amet alustas menetlusi viie kaupleja osas, kelle rikkumised olid suuremad.
Kõige rohkem eksimusi oli peibutustoodete vallas. Peibutavad on tooted, mida reklaamitakse väga soodsa hinnaga ning on tarbijale piisavalt olulised, et ta poodi läheks, ent tarbija poodi jõudmise ajaks on toode juba otsa saanud või polegi müügil olnud. Peibutustooteid kasutas 13 kauplust 82 tootega. Näiteks oli selliste toodete seas soodushinnaga tolmuimeja ja tennised, mis said otsa juba kampaania alguses. Samuti meelitati tarbijaid poodi väga hea hinnaga rösteri ja veekeetja reklaamiga, aga tegelikult neid tooteid polnud plaanis osadesse kauplustesse müügile saatagi.
Suuremaid puudujääke oli ühes jalatsikaupluste ketis, kus kuues kaupluses puudus kokku 71 väljareklaamitud jalatsipaari. Samuti reklaamis kauplus soodushinnaga tooteid ilma, et need kunagi varem oleks normaalhinnaga kaupluses müügil olnud. Lisaks oli kampaania reklaamlehel info, et tegemist on illustreerivate piltidega, kaubavalik võib kaupluste lõikes erineda ning kampaania kestab kuni kaupa jätkub. Tarbijal tekib õigustatult küsimusi, et millisesse kauplusesse minna, et reklaamitud kingi osta ning millised need kingad päriselt välja näevad. Selline teavitus ei muuda tarbija jaoks midagi selgemaks, vaid ettevõtja vabastab end juba eos igasugusest hoolsuskohustusest.
Tarbijakaitseamet korraldas alates 27. aprillist teavituskampaaniat „Kauple ausalt. Osta targalt!“, millega juhtis nii tarbijate kui kauplejate tähelepanu erinevates ettevõtlusvaldkondades, kohati üsna tihti kasutatavatele ebaausatele kauplemisvõtetele – nende äratundmisele ja nende kasutamisest hoidumisele aga ka loobumisele.
Seotud lood
Tarbijakaitse ümarlaual „Ebaausad kauplemisvõtted“ tõdes Rimi Eesti tarneahela juht Allar Kahju, et suured jaeketid ei saa oma kampaaniate raames endile lubada tarbija tahtlikku eksitamist.
Eesti turul üle 30 aasta tegutsenud Smarten Logistics pakub kolmanda osapoole logistikat ehk 3PL. Me hoolitseme kõige logistikaga seonduva eest: alates laovarude planeerimisest, kaupade vastuvõtust, arvele võtmisest, ladustamisest ning lõpetades nende klientideni toimetamisega. Lähemalt räägib Martin Karolin Smarteni müügiosakonnast.
Hetkel kuum
Tagasi Kaubandus esilehele