• 06.11.15, 12:11
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuidas suhtuvad eri põlvkonnad töösse?

Töökollektiivis on nii noori kui ka vanu inimesi, miks nad üksteise suhtes mõnikord tõrjuvad on? Mida on vaja teada erinevatest generatsioonidest? Mõtle sinagi, millistesse põlvkondadesse jaotuvad sinu kolleegid, õpi nende omapära veidi paremini tundma ja oledki juba poolel teel.
erinevad generatsioonid
  • erinevad generatsioonid Foto: Freepik
Vaikne põlvkond ehk veteranid
Enne 1946. aastat sündinud, kutsutakse vaikseks põlvkonnaks, erapooletuteks, kohanemisvõimelisteks, traditsioonilisteks ja veteranideks. Peetakse ka suurimaks generatsiooniks.
Veteranid
Tööalane moto: “et saaks tehtud!” Konservatiivsed, kaalutletud ja lojaalsed töö- andjale.
Austavad autoriteete ning tööd. Seavad ja järgivad reegleid ning tajuvad maailma turvalisena. Enamik on teeninud sõjaväes, seetõttu austavad staaži, tiitleid ja auastmeid ning tunnevad end sellises süsteemis mugavalt. Kuna veteranid kasvasid teise maailmasõja ja suure depressiooni taustal, on neil väga praktiline maailmapilt ja teadmine, kuidas kehvadeks päevadeks raha kõrvale panna. Ei meeldi muutused ja mitmetimõistetavus, ei ole eriti riskialtid. Kasvanud suurtes peredes, elavad enamasti suguvõsaga samas linnas ja tihti sama katuse all. Olid lapsepõlves kaasatud täiskasvanu rolli täitma, nt nooremaid lapsi hoidma.
Märksõnad: pühendumine, riigimehelikkus, ohverdamine, raske töö, seadus ja kord, kannatlikkus, enne töö ja siis lõbu, reeglitest kinnipidamine, au, formaalne riietus.
Iseloomustavad aspektid: teine maailmasõda, küüditamine, metsavendlus, spordiühing Dünamo, Sirbi ja Vasara esimene number, Miki Hiir, raadio, Tarzan.
Tuntud esindajad: Arvo Pärt, Fred Jüssi, Reet Linna, Tõnis Kõrvits, Johnny Cash, Jack Nicholson, Dustin Hoffman, Bob Dylan, Neil Armstrong, Clint Eastwood.
 
Beebibuumi inimesed ehk idealistid
Aastatel 1946–1964 sündinud. Neid iseloomustab ambitsioonikus, rööprähklemine, kõrgem haritus võrreldes ülejäänud kolme generatsiooniga, tugev töö-eetika ning lojaalsus nii karjäärile kui ka tööandjale.
Beebibuumi inimesed
Tööalane moto: “tööta, kuni kukud!” Peetakse 60tunnise töönädala leiutajaks.
Pensionile jäämine ei ole karjääri lõpp, vaid üleminek teistsugusele karjäärile. Väga optimistlikud ja usuvad, et kui endale eesmärke seada ja kõvasti tööd teha, on võimalik kõike saavutada. Seavad pikaajalisi eesmärke ja järgivad „pole valu, pole kasu” põhimõtet. Enamasti on neil tööl juhtkonnaga armastan-vihkan suhe ja nad on hea meelega valmis võimu õõnestama, samas soovides ise liidri positsiooni haarata.
Elustiil meenutab töönarkomaani oma. Tasakaal on nende jaoks omapärane idee, kuid mitte reaalne võimalus. Nende ja uuema generatsiooni kolleegide vahel võib tekkida pingeid, sest nad eeldavad ka teistelt samasugust tööeetikat ja töötunde. On tarbijad ja nende edu korral on seda selgelt näha. Peresid iseloomustab kõrgem lahutuste arv, väiksem laste arv (2–3), kodused emad ja eri põlvkondade elamine üksteisest pikkade vahemaade kaugusel. Pidid samuti lapsepõlves täiskasvanu rolli täitma. Sarnaselt veteranidega tajuvad maailma turvalisena.
Märksõnad: optimism, orientatsioon meeskonnale, personaalne vaevatasu, tervis ja heaolu, isiklik areng, noorus, töö ja kaasatus, high-end äri-vabaaja riietus.
Iseloomustavad aspektid: kolhoosid, II suurküüditamine, Mustamäe linnaosa ehitamine, valmis Tallinna laululava, otserong Moskvasse, Martin Luther King Jr., televisioon, kohevad seelikud, rahu märk.
Tuntud esindajad: Hendrik Toompere, Edgar Savisaar, Mart Laar, Elmo Nüganen, Anu Saagim, Erika Salumäe, Tõnu Õnnepalu, Paavo Järvi, Oprah Winfrey, Bono, Tom Hanks, Bill Clinton, Madonna, Denzel Washington, Bill Gates, Johnny Depp ja Whitney Houston.
 
X-generatsioon
Aastatel 1965–1980 sündinud. Reaktiivsed, iseseisvad, paindlikud ja hästi kohanevad töötajad.
X-generatsioon
Moto: “kui see pole katki, ära paranda”. Ei näe mõtet aja raiskamises vähem oluliste tegevuste peale.
Puudub austus teenistuse, tiitlite ja auastmete vastu, kuna kuigi nende vanematel võisid olla kõik mainitud kolm, kaotasid nad raskel ajal siiski töö. Karjäär moodustab mosaiigi tööst, õppimisest ja perekonnast. Nad töötavad, et elada ja vaatavad maailma kerge küünilisuse ning umbusaldusega. Kasvasid üles üksinda, kuna nende mõlemad vanemad olid tööl. Samal ajal tõusis lahutuste arv ja üksikvanemad said ühiskonnas normiks. Tõusev trend oli kahe sissetulekuga pered.
Perekonnad (keskmiselt 1,7 last) asusid teineteisest üha kaugemale elama, lapsed ei osalenud eriti täiskasvanute kohustuste täitmises. Seetõttu iseloomustab mõtlemisviis “me peame oma laste osas paremini käituma”. Näeb maailma ebaturvalisena, on ettevaatlik pühendumise, professionaalsuse ja erinevate isiksuste osas.
Märksõnad: küünilisus, pessimism, kohanemine muutustega, iseseisev toimetulek, low-end äri-vabaaja riietus.
Iseloomustavad aspektid: 5-päevane töönädal, hakati jõustama üldist keskharidust, trollibussiliin, Tallinna–Helsingi laevaliin, “Kevade,” Lasnamäe linnaosa ehitus, Iraani pantvangikriis, John Lennoni mõrv, platvormkingad, Simpsonid ja õhtused seebikad.
Tuntud esindajad: Taavi Rõivas, Indrek Hargla, Navitrolla, Mailis Reps, Urmas Reinsalu, Markko Märtin, Janika Sillamaa, Kristina Šmigun, Tiit Ojasoo, Andrus Värnik, Barack Obama, Jennifer Lopez, Tom Cruise, Michael Jordan, Jennifer Aniston, Demi Moore, Cameron Diaz, Mariah Carey, Reese Whiterspoon, Leonardo DiCaprio.
Y- ehk milleeniumipõlvkond
Aastatel 1981–2000 sündinud. Põlvkond kasvas sarnases keskkonnas x-generatsiooniga, kuid tegu on erineva kasvatusstiiliga (näiteks “aeg maha” põhimõte, mitte ataata). Väga teadlikud globaalsest keskkonnast, avatud ja tolerantsed eri rasside, vanuserühmade, rahvuste, seksuaalse suundumuse ja muu suhtes. Samuti sotsiaalselt teadlikud ja murelikud isikliku turvalisuse pärast.
Y-põlvkond
Eeldab, et saab mõjutada oma tööd puudutavaid tingimusi ja et tööandja kohandab tööd tema kui kliendi vajadustele vastavalt.Väga ettevõtlik ja tehnoloogiateadlik. Ei kujuta ette maailma ilma mobiilseadmete ja 24/7 ühenduseta.
Suur huvi meeskonnatöö vastu ja vaatamata erinevatele diskussioonidele rööprähklemise osas, nihutab korraga mitme tegevuse elluviimisel jätkuvalt piire.
Enamasti oma vanematega paremates suhetes kui eelnev X-generatsioon ja beebibuumi inimesed. Lapsepõlv möödus finantsbuumi saatel, 1990ndal toimus stabiilne sissetuleku kasv ja hiljem majanduskrahh. Milleenlaste vanemate keskmine iga on varasemast kõrgem ja pered väikesed. Oluline aspekt on vanemate haritus – ühes peres neljast on vähemalt ühel vanemal kõrgem haridus.
Märksõnad: õigeaegsus, enesekindlus, saavutusvajadus, sotsiaalne võrgustik, online-elud, rööprähklemine, lühike keskendumisvõime, kõrged ootused, millegi muutmine, tolerantsus, keskkonnateadlikkus, autentsus, perekond, globaalne perspektiiv, tehnoloogia, isiklik vabadus, meeskonnatöö, riietus – mis iganes mugav on.
Iseloomustavad aspektid: valmis Tallinna Olümpiapurjespordikeskus, Postimaja, hotell Olümpia, uus Pirita tee ja lennujaamahoone, Moskva olümpiamängude purjeregatt Tallinnas, XX üldlaulupidu, öölaulupeod, Rock Summer, iseseisev Eesti, talongid, Erki Noole OMi kuldmedal, Eesti Eurovisiooni võit, 9/11 USAs, esimene kloonitud lammas Dolly, Iraagi sõda ja rahumissioon, printsess Diana surm, Pokemon, Harry Potter, Super Mario, Britney Spears ja Bart Simpson.
Tuntud esindajad: Priit Võigemast, Tanel Padar, MaarjaLiis Ilus, Lenna Kuurmaa, Tanel Sokk, Ragnar Klavan, Alfred Kongo, Voldemar Väli, Anne Hathaway, Natalie Portman, The Jonas Bros, Daniel Radcliff, Rihanna, Megan Fox, Miley Cyrus, Scarlett Johanson, Lady Gaga, Shia LaBeouf.
Autor: Kadri Kütt, Columbus Eesti personalikonsultant

Seotud lood

Uudised
  • 17.03.17, 10:21
Kuidas generatsioon Y ego poputada?
Dr. Paul Marsden tõi oma Passwordil peetud ettekandes välja seitse praktilist võimalust, mis aitavad brändidel kliendi ego poputada ehk kuidas tehnoloogia abil võita tarbija südant, mõistust ja rahakotti?
  • ST
Sisuturundus
  • 29.11.24, 20:06
Prisma võitleb säästliku töörõivateenuse abil tekstiilijäätmetega
Prisma on arvukate eestimaalaste seas tuntud kui kauplustekett, kust saab ühe külastuse käigus soovi korral lisaks õhtusöögile ka näiteks jalgratta, kohvimasina ja kvaliteetkirjandust öökapile. Kuid rahvusvahelise kaubandusettevõtte enam kui 700 töötajaga Eesti meeskond teeb igapäevaselt pingutusi ka selleks, et lisaks poekülastajatele saaks kergemalt hingata ka planeet Maa.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele