• 01.12.15, 16:26
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Detsember toob kaasa Eesti ajaloo müügirekordid

Jaemüük on viimastel aastatel kasvanud kiires tempos ning kasvu peatumist ei paista - samas jääb müüki toetavaid tegureid järjest vähemaks, kommenteeris statistikaameti täna avaldatud jaemüüginumbreid majandusministeeriumi majandusarengu osakonna analüütik Karel Lember.
Detsember toob kaasa Eesti ajaloo müügirekordid
  • Foto: Raul Mee
Hõive on tõusnud majandusbuumi tipptasemele ning palgakasv ületab tootlikkuse kasvu, märkis Lember. „Kuigi töötuse protsent on madal, viidates peaaegu täistööhõivele, siis vabade ametikohtade arv on hakanud kahanema ning oli töötukassa andmetel oktoobris viimase nelja aasta madalaimal tasemel. Seejuures on vakantside arv langenud Harjumaal, teistes maakondades on vabade töökohtade arv endiselt väikeses tõusutrendis. Seega hõive suurenemisest ei ole tulevikus enam jaemüügile suurt tuge oodata. Samas palgakasvu jätkudes suureneb inimeste ostuvõime endiselt.“
Endiselt on tõusutrendis säästmine. Oktoobris suurenesid mullu sama ajaga võrreldes Eesti kodumajapidamiste hoiused 7 protsendi ehk enam kui 350 miljoni euro võrra. Kuigi intressid on olematud, eelistatakse endiselt raha hoida kontodel ning esialgu tarbima ja investeerima ei tormata, selgitas Lember.
Suurematest segmentidest kasvas toidukaupade müük 4 protsendi võrra, mis oli tänavu kiireim kasv. Ühest küljest toetasid müüki sooduspakkumised, kuid teisalt on pikka aega püsinud langustrendis hinnad. Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüügi kasv ulatus aastases võrdluses 6 protsendini ning majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüük kasvas aastaga 2 protsenti, ehk aasta kõige aeglasemas tempos. Nii müügitulu kui ka müügimahud langesid farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete segmendis, vähenedes aastaga 1 protsendi võrra.
Sõidukikaubanduses vähenes müügimaht aasta varasemaga võrreldes ühe protsendi. Püsivhindades arvutatud mahu poolest suurenes mootorikütuse jaemüük 11 protsenti, kuid kütusehinna langusest tulenevalt vähenes selle segmendi ettevõtete käive 12 protsendi võrra. Kuna kütuse hind püsib jätkuvalt madalal, ei ole ka lähikuudel oodata selle segmendi ettevõtete käibe kasvu.
„Majanduse seisukohalt on jaemüügi kasv positiivne nähtus ning niikaua, kui jooksevkonto bilanss püsib positiivsena, otseselt muretsemiseks põhjust ei ole,“ ütles Lember. „Samas ei tasu oodata jaemüügi kasvu edasist kiirenemist, järgnevatel kuudel jääb kasvukiirus senisele tasemele ning detsember tuleb läbi ajaloo suurima müügimahuga kuu Eesti jaekaubanduse jaoks.“

Seotud lood

Uudised
  • 01.12.15, 09:30
Kaupade jaemüük suurenes aastaga 8%
Jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük suurenes 2015. aasta oktoobris eelmise aasta oktoobriga võrreldes püsivhindades 8%, teatab Statistikaamet.
  • ST
Sisuturundus
  • 15.10.24, 16:14
Advendikalender: kuidas sai lastele loodud kingikogumikust kõigile mõeldud hitt-toode
Advendikalendrid olid eelmisel sajandil peamiselt lastele turustatud viletsavõitu šokolaadiga kommikarbid, mille aknaid avati igal jõulueelsel päeval, lootuses leida kartongi tagant midagi erilist. Ehk oled tähele pannud, et advendikalendrite valik on poelettidel aga igal aastal järjest mitmekesisemaks muutunud. Oma minikingikogumikega on tulnud turule nii mänguasjatootjad, sokikaupmehed, küünlavalmistajad kui ka ilubrändid.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele