Autor: Fredy-Edwin Esse • 30. august 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kas Wal-Mart on jäänud e-kaubandusega hiljaks?

Foto: EPA
Kaubandusturg teeb läbi pidevaid muutusi ning sellega koos muutuvad märgatavalt ka tarbijate harjumused. Maailma suurim jaemüügiga tegelev ettevõte Wal-Mart Stores üritab keset neid muutusi oma tulevikku kindlustada. Kas see õnnestub neil?

Wal-Mart on maailma suurim jaemüügikett ning nende kasv on olnud fenomenaalne ning pidev viimased viis aastakümmet. Ühelt poolt on Wal-Mart nii suureks paisunud, et neil on raske edasi kasvada, kuid teiselt poolt ähvardavad kasvu tarbijate harjumuste muutused, eelkõige e-kaubanduse esiletõus, kus ruulib Amazon.com.Paljud suured USA jaemüüjad, nagu Target, Macy’s, Sears ja Best Buy, on sattunud raskustesse just e-kaubandusest tuleneva konkurentsi ning nende endi vananenud ärimudeli tõttu. See on osalt üllatav, sest tugev tööturg, palgakasv ning madal kütuse hind on kodumajapidamiste vaba raha hulka suurendanud.Ometi on rõivaste, elektroonika ja kodutarvete müügiga tegelevad jaemüüjad keerulisest olukorras, sest tarbijate harjumused on muutunud. E-kaubandusfirmad, nagu Amazon, koguvad järjest populaarsust ning kasvavad märgatavalt kiiremini kui aastakümneid domineerinud kaubamajaketid.Wal-Mart ei ole iseenesest päris magama jäänud. Nad avasid oma kodulehel internetipoe enam kui 15 aastat tagasi ning on aastate jooksul kulutanud miljardeid dollareid selle äri ülesehitamiseks. Tellimuste täitmiseks on Wal-Mart avanud Ameerika Ühendriikides seitse hiiglaslikku logistikakeskust.Läinud aastal ulatus Wal-Marti e-kaubanduse käive 14 miljardi dollarini, mis iseenesest on hiiglaslik number. Paraku oli firma üldkäive 482 miljardit dollarit, mis tähendab, et e-kaubandus moodustas sellest vaid 3%. Amazoni mullune käive oli 107 miljardit dollarit ning nende käibe kasv on kümneid kordi Wal-Martist suurem.

Amazon sihikulKuidas siis Wal-Mart pole suutnud 15 aastaga midagi märkimisväärset e-kaubanduses saavutada? Probleem tuleneb ikkagi eelkõige juhtkonnast, mis pole e-kaubandust prioriteediks seadnud, vaid on selle asemel keskendunud oma põhiärile ning tuhandete uute poodide avamisele üle kogu maailma.The Wall Street Journaliga vestelnud endiste töötajate sõnul oli Wal-Marti eesmärk varakult e-kaubanduse haruga kasumisse jõuda. Amazon töötas samal ajal aga kahjumis või nullkasumiga, et käivet kasvatada.Nüüd paistab aga, et juhtkond on võtnud uue ja tõsisema suuna, et e-kaubanduses edu saavutada. Augusti alguses teatati, et 3,3 miljardi dollari eest soetatakse e-kaubandusfirma Jet.com eesmärgiga taaselustada internetimüük.Wal-Marti sõnul on 2015. aastal käivitatud Jet lisanud keskmiselt 400 000 uut klienti kuus ning juba esimese aasta lõpuks oli käive jõudmas miljardi dollarini aastas. Jeti abil jõuab Wal-Mart uue, noorema ja jõukama tarbijaskonnani ning lisaks olevat Jetil brände, mida Wal-Martil endal ei ole.Peamine väljakutse saab olema Jeti ning Wal-Marti e-kaubandusäri kokkuliitmine. Esialgu jätkab kummagi firma koduleht iseseisvalt, kuid kulude kokkuhoiu eesmärgil peavad nad tõenäoliselt integreeruma. Raske uskuda, et ainult Jeti ostmisega hakkab Wal-Mart Amazoni kinni püüdma, kuid tuleviku seisukohast on tegu sammuga õiges suunas.Mis edasi?Õnneks saab Wal-Mart veel toetuda enda peamisele ärile, mis on hiiglaslik, kuid seal ei paista kasvu kuskilt tulevat. Läinud kvartalis kasvas Wal-Marti võrreldavate poodide müügimaht 1,6% ning kolmandas kvartalis prognoosib firma kasvu vahemikus 1–1,5%.Kuigi see kasv võib tunduda imeväike, siis Wal-Mart on selle nimel aastaid pingutanud – koondanud inimesi, sulgenud poode, kulutanud tootevaliku laiendamisele ja paljule muule. See kõik on jätnud mõlgi firma kasumile.Mis aktsiasse puutub, siis siin midagi üliatraktiivset mulle silma ei hakka. Läbi ajaloo on Wal-Mart olnud kindel ja suhteliselt stabiilne aktsia. Mullune masendav langus (u –33%) on läbi, tänavu on aktsia 16,5% plussis, kuid küsimus säilib – mis edasi?Nagu ma välja tõin, prognoosib firma marginaalset käibe kasvu. Ettevaatav hinna-kasumi suhe (P/E) on ligi 18, samas kui sektori keskmine on 14. Jah, e-kaubanduses on neil meeletult ruumi kasvada, kuid Jeti ostmine aitab neid paari aasta jooksul vaid marginaalselt lähemale. Hoopis tõenäolisem on, et Amazon kasvab veelgi kiiremini ja Wal-Mart jääb üha rohkem maha.Aktsia on juba praegu kallis, mistõttu on mul raske näha, mis peaks innustama investoreid Wal-Marti väärtpaberit veelgi kallimaks kauplema. Tõusupotentsiaal on väike ja kasvu väljavaated nadid, mistõttu soovitaks vaadata aktsia poole vaid neil, kes tahavad enda portfelli hajutada.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757