• 27.06.17, 11:22
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Jaekauplused võivad muutuda eelkõige turunduse tööriistaks

Tänapäevane jaekaubandus on täiesti erinev sellest, mis see oli kümme aastat tagasi. SEB kvartaalne investeerimist käsitlev väljaanne Investment Outlook kirjutab, et üha suurem osa maailma rahvastikust arvab, et rõivaste, elektroonika või kodumasinate ostmine arvuti või mobiiltelefoni teel on mugavam valik ning jaekaupluste funktsioon võib olla muutumas.
Peeter Koppel.
  • Peeter Koppel. Foto: Raul Mee
Elon Musk on üks meie aja suurimaid ettevõtjaid, leiutajaid ja insenere. Tema Tesla elektriauto ja energiakonglomeraat ei müü autosid müügiesinduste kaudu. Selle asemel on strateegiaks valitud hoopis sõidukite linnades näitamine, et ostjaid ligi meelitada ning kui oled proovisõidust huvitatud, tuuakse auto kliendile koju. Traditsioonilised jaemüüjad seisavad silmitsi suure katsumusega, kuna peavad levitamisel kandma kahekordseid kulusid (nii kaupluste võrgustiku kui ka interneti infrastruktuuri üleval pidamiseks), samas kui vaid internetis müüjatel on kulusid poole vähem. Mõni jaemüügikett võib ilmselt kauplustes toimuva müügi hüljata ja hakata kasutama väljapanekusaale, kus tegutsevad töötajad on aktiivsemad kui traditsioonilistes kauplustes. Näiteks igas suuruses rõivaid pakkuvad tarnijad saaks oma äri muuta tunduvalt tõhusamaks ning vähendada seeläbi allahindluste tõenäosust. Tarvis läheks väiksemaid pindu ning kliente saaks kaasata uuel viisil. Näiteks saaksid nad sel ajal tassikest kohvi nautida, kui sinu rõivamõõdud ettevõtte andmebaasi sisestatakse. Mõni Hiina, USA ja Euroopa ettevõte on selle protsessiga juba algust teinud ja siiani on kontseptsioon populaarne.
Veel üks huvipakkuv trend, mida näiteks Amazon hetkel kaalub, on avada füüsilised sensoritega varustatud kauplused, mis hoiavad inimestel, kaupadel ja tasumisel silma peal. Saksamaa moeettevõte Zalando, mis müüb hetkel oma tooteid veebis, on hiljuti teatanud, et avab mõnes Euroopa linnas füüsilised kauplused. Nagu ikka, on lõppkokkuvõttes määrav see, kellel on parim toode.
Missuguseks võib see suundumus tulevikus kujuneda?
Ei ole kahtlustki, et suur digitaalne nihe füüsilistelt kauplustelt e-kaubandusele jätkub raevukas tempos. Alates hetkest, mil peaaegu täpselt kümme aastat tagasi tutvustati iPhone'i turuletoomisega laiemale avalikkusele nutitelefoni, on tehnoloogilised edusammud olnud rabavad, võimaldades tarbijatel kodus diivanil istudes oste sooritada. Põhjalikult läbi mõeldud stressivaba ja perega läbi arutatud otsus osta uus külmik, kleit või tolmuimeja on nüüdseks saanud kaupluses ostmise kogemusele tugevaks konkurendiks. Kui toode on üldjoontes piisavalt konkurentsivõimeline, valivad inimesed alati kõige mugavama võimaluse. Meie arenenud mobiiltelefonid annavad selleks uuendusliku digitaalse võimaluse.
Vanadele tõdedele enam tugineda ei saa. Iga ettevõte peab endalt küsima: kas meil on turu parim toode ja on see kergesti kättesaadav? Ilmselt kasvab näituseruumide arv, mis parandab omakorda kliendikogemust ja toodete tuntust. Traditsioonilistel ettevõtetel on võimalus end kaitsta kontseptsiooni muutes ja/või tootevalikut muudesse segmentidesse laiendades. Tarbimine on üldiselt tsükliline, kuid suur digitaalne nihe, mille tunnistajaks oleme, jätkub veel pikki aastaid. Kõige uuenduslikumatel internetiettevõtetel on kindlad kasvuplatvormid, mistõttu on nende väljavaated meie hinnangul head. Investor võiks kindlasti sellel transformatsioonil väga tähelepanelikult pilku peal hoida.
Autor: Peeter Koppel, SEB privaatpanganduse strateeg

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.11.24, 20:06
Prisma võitleb säästliku töörõivateenuse abil tekstiilijäätmetega
Prisma on arvukate eestimaalaste seas tuntud kui kauplustekett, kust saab ühe külastuse käigus soovi korral lisaks õhtusöögile ka näiteks jalgratta, kohvimasina ja kvaliteetkirjandust öökapile. Kuid rahvusvahelise kaubandusettevõtte enam kui 700 töötajaga Eesti meeskond teeb igapäevaselt pingutusi ka selleks, et lisaks poekülastajatele saaks kergemalt hingata ka planeet Maa.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele