2017. aasta majandustulemuste järgi on jaekettide turuliider jätkuvalt Coop Eesti omades toidu- ja esmatarbekaupade jaeturust 22%. Teisel kohal on Maxima Eesti ning kolmandal kohal on Selver, kes kasvatas aastaga oma turuosa ligi 1%.
- Jaanus Vihand eelmisel aastal Coop Panga avamisel Foto: Andras Kralla
Eelmise aasta majandustulemuste põhjal kaotasid kõige enam turuosa Rimi Eesti Food (-0,9%) ning Prisma Peremarket (-0,5%) võrreldes aasta varasema ajaga. Lisaks eelpool nimetatutele langes käive ka ABC Supermarketsil ning Keila Tarbijate Ühistul.
Kokkuvõtte tegemise hetkeks ei olnud Äripäeva Infopanka veel Aldar Eesti majandusaasta aruanne jõudnud.
2017. aasta oli Coop Eestile väga edukas. Läbi aegade parimad tulemused tehti nii käibe kui kasumi osas. Ettevõte kirjutas enda majandusaasta aruandes, et nende käibekasv oli kiirem, kui turul tervikuna, kasvades 8,4%. Turg tervikuna kasvas 4%. 2017. aastal oli Coop Eesti jaekaubanduse konsolideeritud netokäive 551,4 miljonit eurot, ning aruandeaasta kasum oli kokku üle 20,8 miljoni euro.
2017. aasta lõpu seisuga kuulus Coop Eesti ühistututele 343 müügiüksust, vähenedes aastaga 4 kaupluse võrra. Eelmisel aastal jätkati ketikaupluste arendamist ning investeeriti põhitegevuse arendamisesse 21,9 miljonit eurot.
2018. aastal plaanitakse hoida põhitoodete osas soodsamat ostukorvi ja arendada impordiprojekte ning kasvatada omamärgi toodete mahtu. Ettevõte soovib ka teha tihedamat koostööd kohalike hankijatega piirkondliku sortimendi täiendamiseks. Samuti plaanib Coop Eesti edasi arendada e-poodi ning võtta peagi kasutusele pakiautomaadid.
Turuosa poolest teisel kohal oleval Maxima Eestil oli eelmise aasta lõpu seisuga 76 kauplust. 2017. aasta müügitulu oli 464,4 miljonit eurot, mis on 4,3% rohkem kui aasta varem. Aruandeaasta kasum oli 8,2 miljonit eurot ning aasta varem oli kahjum 11,6 miljonit.
2017. aasta lõpuks oli 40% Maxima kauplustest iseteeninduskassadega varustatud. Aasta jooksul avati ka kaks uut kauplust Tallinnas ning kolmas hüpermarket. Majandusaasta aruande kohaselt keskenduvad nad jätkuvalt tarneahela efektiivsuse parandamisele ning kauplustes toodete tavahindade madalal hoidmisele.
Käesoleval aastal jätkab Maxima Eesti oma varasemate perioodide algatatud arendustegevustega. Ettevõtte peamine eesmärk on kasvatada läbimüüki olemasolevates kauplustes ning sellest seisukohast tuleb nende hinnangul aasta 2018 üpris sarnane kahele eelnevale. Suurimateks väljakutseteks saab olema tugev konkurents jaekaubandusturul, kiire inflatsioon, tööjõupuudus teenindussektoris ning järsud muudatused maksustamispõhimõtetes.
Ligi protsendi võrra enda turuosa kasvatanud Selveri müügitulu oli eelmisel aastal 431,5 miljonit eurot ning puhaskasum 13,2 miljonit eurot. 2017. aasta lõpus kuulus Selveri ketti 52 kauplust ning rändpood ja e-Selver. Selveri tulu kasvas aastaga 8,2% Ettevõte kirjutab majandusaasta aruandes, et kasvu on mõjutanud sortimendi laiendamine, kampaania tegevused ning aasta teises pooles kiirenenud inflatsioon. Samuti on olnud edukas e-pood, mille müügitulu kahekordistus. Positiivset mõju on avaldanud ka kaubandusprotsesside optimeerimine ja kuluekfetiivsem tegutsemine.
2018. aasta prioriteediks on klientidele suurema lisaväärtuse ja innovaatiliste lahenduste pakkumine, turuosa kasvatamine ning jätkuv efektiivsuse suurendamine.
Neljandal kohal oleva Rimi Eesti Food müügitulu vähenes võrreldes aasta varasemaga 2,9%. Eelmise aasta müügitulu oli 378 miljonit eurot. Majandusaasta lõpu seisuga oli ettevõttel 82 kauplust (sh 15 hüpermarketit).
2017. aastal avati Pärnus kaks uut kauplust ning renoveeriti 3 kauplust. Aasta jooksul loobus ettevõte täielikult Säästumarketi kaubamärgist ning kauplused kujundati ümber Mini Rimideks. Projekti käigus suleti kaheksa kauplust.
2017. aastal investeeris Rimi Eesti Food uute kaupluste rajamisse ja olemasolevate kaupluste uuendamisesse 11,7 miljonit eurot.
Majandusaasta aruandes kirjutab ettevõte et ta osaleb aktiivselt ühiskonnaelus ning tal on suur sotsiaalne vastutus klientide, töötajate, keskkonna ja kogu ühiskonna ees. Ettevõte toetab jätkusuutlikku arengut ja pöörab erilist tähelepanu keskkonnasäästlikkusele. Eelmisel aastal tunnustas EAS Rimi Eesti Foodi tiitliga „Aasta vastutustundlik ettevõte“.
Viiendal positsioonil oleva Prisma Peremarketi müügitulu on vähenenud kolm aastat järjest. 2017. aastal oli ettevõtte müügitulu 182,2 miljonit eurot, aasta enne seda aga 190,4 miljonit eurot.
Eelmine aasta oli Prisma Peremarketi jaoks muutuste aasta. Jätkus 2016. aastal alustatud protsesside efektiivistamine, mis tähendas eelkõige tellimus – tarneahela arendamist ja töötundide kasutamise efektiivsuse suurendamist. Tellimus – tarneahela arendamise käigus suleti tööstuskauba logistikaüksus Eestis ja hakati kasutama S-Grupi kesklao teenust ning suurendati üldiselt tsentraliseeritud hangete osakaalu S-Grupist. Eelmisel aastal alustati klientidele ePrismast tellitud kaupade kojuveoteenust.
Prisma Peremarket plaanib jätkuvalt ja läbikaalutletult laiendada oma tegevust Eesti jaeturul. Tänasel päeval on läbirääkimised võimalike jaekaubanduspindadega erinevates Eesti paikades. 2018. aastal ei avatud ühtegi uut üksust, kuid plaanitakse nelja aasta jooksul avada 8 – 10 uut supermarketit.
Seotud lood
Kujuta ette, et su lemmiknäitleja uus film on just esilinastunud. Sul on võimalus seda vaadata ka kodus, kuid ometi otsustad minna kinno. Või mõtle, miks investeerid kodus suurde 4K telerisse, kui saad Netflixi vaadata ka tahvlis või nutitelefonis? Vastus on tegelikult lihtne: kvaliteet.
Hetkel kuum
Tagasi Kaubandus esilehele