Maarit Eerme • 19. september 2018
Jaga lugu:

Mootorsõidukite turul võib veel konsolideerumisi tulla

Ainult ühte kaubamärki müüvatel diileritel on põhjust karta oma positsiooni pärast, selgub Äripäeva koostatud valdkonna konkurentsiraportist.

Foto: Arno Mikkor

Värskelt tuli avalikuks info, et kinnisvara-, auto- ja hulgikaubanduskontsern Eesti Talleks laiendab haaret kohalikul autoturul ja ostab Nissani edasimüüja Fakto Auto. Talleksi soov on oma portfellis müüdavate automarkide valikut suurendada, samas kui müüja tahab autoärist väljuda, selgus konkurentsiametile esitatud koondumisteatest. Talleksile kuulub juba näiteks City Motors AS, mis müüb edasi Renault ja Dacia sõiduautosid.

Amservi Grupi tegevdirektori Rene Vareku sõnul on konsolideerumist ja üleostmist viimaste aastate jooksul olnud ning kindlasti see ka jätkub. „Samas soovivad autotehased omada enda automargile fookust ning igasugusel konsolideerumisel on piirid,“ kommenteeris ta.

Eelmise aasta suur tehing raputas turgu

Eelmisel aastal ostis Inchcape Motors Estonia neli United Motorsi müügiesindust, millega sooviti suurendada esinduste arvu ja territoriaalset katvust Eestis ning laiendada Eestis esindatavate automarkide valikut. Nemad lõpetasid valdkonna ainukeste ettevõtetena eelmise aasta ka kahjumis. Suurima kahjumiga tõusis esile Inchcape Motors Estonia OÜ, mille kahjum ulatus pea 1,5 miljoni euroni. Kahjum tekkis peamiselt seoses United Motors AS äritegevuse ostuga Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Kohtla-Järvel.

Mootorsõidukite müügiga tegelevate ettevõtete konkurentsiraport annab põhjaliku ülevaate valdkonna üldistest trendidest ja pakub erinevate näitajate põhjal moodustatud edetabeleid. Nii saab kiirelt analüüsida, kus on kellegi tugevused-nõrkused ja kuidas enda ettevõtte positsioon teistega võrdluses paistab. Raporti valimisse on kaasatud 266 ettevõtet, kelle käive ajavahemikus 2014-2017 küündis vähemalt ühel aastal 400 000 euroni. Raport on võimalik osta SIIT.

KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger tõi konolideerumise külje pealt häid näiteid, kus suurima käibe kasvu ja kasumi saavad need diilerid, kes haldavad korraga mitut brändi – nagu näiteks Silberauto ja Amserv. „Ka on mootorsõidukite jaemüügiturul näha nn vertikaalset integratsiooni ehk edukamad on need kaubamärgid, mille maaletooja ja edasimüügiõigused on sama ettevõtte käest (Silberauto). Ning kolmandaks, edukamad on alati need, kes omavad müügivõrgustikku mitmes riigis (Silberauto ja Toyota Baltic).“

Toigeri sõnul võib julgelt väita, et ühe kaubamärgi jaemüügile spetsialiseerunud diileritel on põhjust karta oma positsiooni nõrgenemise pärast. „Arvestades suurte ja integreeritud müügistruktuuride suhtelist edukust, on tõenäoline turu konsolideerumise jätkumine,“ rääkis Toiger. Ta lisas, et võib eeldada, et lisaks Inchcapele otsivad Baltikumi turul oma kohta teisedki suured mootorsõidukite diilerid. „Peamised üleostmise kandidaadid ühte kaubamärki omavad jaemüüjad.“

Mootorsõidukite müüjad on optimistlikud

Mootorsõidukite müügiga tegelevate ettevõtete juhtide hulgas läbi viidud küsimustiku vastustest kumas läbi erakordselt suur optimism. Kolmandik kõigist küsitletutest kinnitas, et nende ettevõtte arengut ei takista järgmisel aastal miski.

Olulisematest probleemidest toodi esile oskustööjõu puudus, mis ei lase ettevõtetel oma tegevust piisavas ulatuses laiendada. Ühe faktorina toodi välja mure Eesti majanduse tuleviku pärast, kuna peljatakse aastaid kestnud kasvuperioodi majanduskasvu aeglustumist ja inimeste ostujõu vähenemist. Lisaks mainiti ära ka probleemid tarnekindlusega ning Eesti automüügituru väiksus ja tihe konkurents, millest annab märku sektoris tegutsevate ettevõtete arvu suurenemine.

Sektoril oli edukas aasta

2017. aasta oli sektorile väga edukas. Äripäeva Infopanga koostatud mootorsõidukite müügi valdkonna konkurentsiraporti valimisse võetud ettevõtete kogukäive kasvas aastases võrdluses 9,4% ning koondkasum 10% võrra. Viimase nelja aastaga on sektori käive kasvanud 45% ja kasum 41% võrra.

Sektoris on kolm tugevat liidrit – Silberauto AS, Toyota Baltic AS ja Auto 100 AS, kelle käive moodustab sektori ettevõtete kogukäibest ligi 28%. 2016. aastaga võrreldes kasvas kolme liidri müügitulu 10,9% võrra.

2018. aastal on Eestis 7 kuuga müüdud 8,1% rohkem sõidukeid, kui samal perioodil aasta varem. 2018. aastal oli juuni ainus kuu, kus 2018. aasta müük ei ületanud varasema aasta sama kuu müüki. Kokku on seitsme kuuga müüdud 16 327 sõidukit. Prognoos 2018. aasta teiseks poolaastaks nõnda positiivne ei ole ning aasta kokkuvõttes ennustatakse, et automüük kasvab 2018. aastal eelmise aastaga võrreldes Eestis kokku umbes 5-6%.

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Enimloetud
Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884maarit@kaubandus.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt