Maarit Eerme • 20 veebruar 2019
Jaga lugu:

Arsenal keskus leidis edu võtme

Eelmise aasta sügisel otsustati teha keskuse kaupluste valikus kannapööre ning tuua valikusse outlet-kauplused. Arsenal keskuse juhi Aadu Oja sõnul on uus kontseptsioon hästi tööle hakanud, kuna tarbijad nõuavad kvaliteetsemat teenindust ja kaupa.

Aadu Oja Arsenali keskuse avamisel  Foto: Raul Mee

Oja rääkis, et Arsenal keskuse esimesed kaks aastat on olnud väga põnevad. „Alustasime antud projektiga juba 2012. aastal ning siis ei olnud kriis veel päris lõppenud ning turg ei olnud hoogu sisse saanud.“ Tema sõnul oli tookord pilt hoopiski teine kui praegu. Oja ütles, et tänaseks on uusi projekte vahetuslähedusse juurde tulnud ja piirkond on populaarseks muutunud. „Kinnisvara hinnad on ka teistsugused, kui seitse aastat tagasi projekti planeerides.“

Arsenal keskus asub kasvava Kalamaja ja suure osa venekeelse kliendibaasi piiripeal, kes elab mujal Põhja-Tallinnas. „On olnud põnev väljakutse pakkuda mõlemale sihtgrupile midagi.“

Praegu kasvab Kalamaja kliendibaas jõuliselt ning Oja sõnul kasvab nõudlus kvaliteetsema teeninduse ja kaupade järele. „Meil on mitmeid kauplusi ja teenusepakkujaid, kes pakuvad kõikidele kliendigruppidele midagi,“ sõnas Oja.

Suurimad väljakutsed

Suurim väljakutse Oja sõnul oligi vast see, et kui tehti alguses kogu piirkonna analüüsi, siis Põhja-Tallinnas oli kaubanduspinda vähe. „Täna on konkurents tugevamaks läinud, kuna Põhja-Tallinna piirkonnas on avatud veel Stroomi keskus ja muid eelkõige toidukaupu müüvaid poode.“

„Kõige keerulisem on see, et meil on jaekaubanduse ja teeninduse poole peal üle 30 erineva üürniku ning nende erinevate kliendisegmentide vajadustest arusaamine on üsna suur väljakutse,“ ütles Oja. Ta rääkis, et mõned poed ütlevad, et nende kliendid on väga hinnatundlikud, ostude suurus sõltub palgapäevast ja muudest teguritest. Samas on ka palju neid, kes sama ei märka, sest nädalast nädalasse on päevakäive praktiliselt sama.

HEA TEADA

• Arsenal keskus avati 2016,

• Arsenali maja ehitati arvatavalt 1917.

• Täna on keskuses üle 30 poe ja teenusepakkuja, nende hulgas 7 outlet-poodi ja 9 söögikohta.

• Kokku 7700+ m² kaubanduspinda.

• Maja II ja III korrusel on 3800 m² büroopinda, mis on 100% välja renditud ja kus toimetab üle 20 kontori, nende hulgas joogastuudio, mitu fotostuudiot ja terve hulk loomeinimesi ning mitu start-upi.

• 2,5h maad võimalikeks arendusteks

• Külastajate arv on võrreldes avamisaastaga kasvanud 40%

Oja sõnul on keskus liikunud sinnapoole, kus hinnatundlikku klienti on vähem. „Kalamaja kliendid on kriitilised kvaliteedi suhtes, nad ei suhtu asjadesse pillavalt, kuid hea toote ja kaubamärgi eest on nad nõus pisut rohkem maksma.“

Keskusesse on juurde tulnud neid poode, kes müüvad kvaliteetsemaid tooteid ja mitte odavkaupa. „Pööre ongi olnud selles suunas, kus hinnad on küll suhteliselt soodsad, kuid kaup kvaliteetne; nii öelda „nimetu Hiina kaup“ Arsenali külastajatele peale ei lähe.“

Outletid on toonud edu

Oja rääkis, et outleti-idee sai alguse sellest, kui nii Eestis kui Soomes pankrotti läinud Seppälä pood ka Arsenalis uksed sulges ja keskuses jäi tühjaks suhteliselt suur pind. „Meil oli kontakt Kristjan Rajandoga, kes tegeleb mitmete brändide hulgimüügiga. Tegime kokkuleppe, et nad teevad enda outlet kaupluse vabanenud pinnale. See kõik juhtus üle-eelmise aasta novembris.“ Keskuse juht tunneb rõõmu, et uus kauplus käivitus väga hästi.

Teine outlet avati Skandinaavia disainiga kodukaupadele. Samuti on selle aja jooksul keskusesse juurde tulnud mitmeid outlet-rõivakauplusi. Pärast detsembris tehtud erikampaaniat on nende juurde tulnud veel huvilisi, kes soovivad oma outlet-kauplust just Arsenal keskuses avada.

„Kuna antud kontseptsioon töötab väga hästi, siis on meil plaan, et jaanipäevaks võiks Arsenalis olla juba 10 outlet-kauplust, täna on neid seitse,“ ütles Oja.

Keskuse juhi sõnul on Arsenal keskus mõnusa suurusega ning toitlustuse osakaal kogu keskusest on ka piisavalt suur. „Võrreldes internetikaubandusega, tuleb outlet-poodi ise kohale tulla, kuna tihti leiab sealt üksikuid tooteid või suuruseid väga hea hinnaga ning võimalus on leida põnevaid asju, mida mujalt ei pruugi saada. Mõned leiud on tõesti erakordselt head ning uut kaupa tuleb kiiresti peale.“

Võimalus laieneda

Arsenali kinnistu maadest on pool täna veel kasutamata. „Onninen soovib saada suuremaid ruume ning on uurinud, kas oleksime nõus ehitama neile uue hoone. Samuti on meil võimalus parkimist paremini korraldada, kui peaks vajadus tekkima,“ rääkis Oja.

„Vaatame, mis suunas liigume ning siis saame otsustada, mida saab juurde ehitada. Kas arendada kontorite või outletide poolt.“ Tema sõnul on piirkonnas elukondlikku kinnisvara tõenäoliselt piisavalt.

Oja ütles, et nad on osadel rentnikel, kes on kogukonnale olulised, rendihinna osas ka vastu tulnud. „Keskuses soovime hetkel täiendada rõiva- ja kingavalikut ning ilmselt ka lastekaupade ja –riiete osakaalu ning kodukaupu rohkem sisse tuua.“

Tänaseks on tekkinud selline olukord, kus need, kes on keskuses ennast hästi tööle saanud, rendivad võimalusel pinda juurde . „Gourmet Club ja SushiArt on laienenud ning Bestbrands on avanud kaks outlet-poodi.“ Oja sõnul ei ole neil suuri ambitsioone saada Ülemiste keskuseks või Rocca al Mareks, pigem ollakse olemuselt ikkagi piirkonnakeskus

Arsenali keskusesse on lisaks poodidele tekkinud juba tore kogukond erinevaid ettevõtteid – reklaamiagentuur, fotostuudiod, ehtedisainer, mitmed start-upid, joogastuudio, arhitektid ja palju teisi.

Külastajad eelistavad kvaliteetset toodet soodsama hinnaga

Arsenal keskuses oli alguses mõningaid poode, kus inimesed ei käinud, kuid tänaseks on need keskusest ka välja kolinud. „Eeldasime, et klient on hinnatundlikum, kuid tegelikult ei ole ja seetõttu olemegi keskusega teisele poole arenenud.“ Oja sõnul tundub, et siinsed ostjad eelistavad kvaliteetsemat ja kallimat toodet soodsama hinnaga. „Poodide mõttes on meil arvatavasti kõige enam just outlete.“

Oja rääkis, et esimese kahe aastaga on selgeks saanud, et keskuse külastajad tahavad eelkõige just kvaliteeti. „Arsenal on hea piirkondlik keskus, kus on lisaks supermarketile ka apteek, lillepood ning muud vajalikud teenused nagu postkontor, pakiautomaadid, ilusalong, kingsepp ja teised. „Ilmselt ei taheta oma sisseoste enam megakeskustes teha. Eelistatakse väiksemaid keskusi, kus on mugav ja kus on teada, kus miski asub,“ ütles Oja.

Tal on hea meel näha, et külastajate arv on alates avamisest stabiilselt tõusnud. „Ma ei saa öelda, et kontseptsiooni muutuse tõttu oleks järsk kasv olnud, aga stabiilne tõus on siiski olnud.“

Outleti avamine oli õige otsus

„Nii nagu paljud asjad siin elus on ka meie Bestbrands outlet kaupluse avamine Arsenali keskuses seotud teatud kokkusattumistega,“ rääkis Brandgate Retail tegevjuht Kristi Tiislär. Tema sõnul olid nad enda ettevõtte kontorit kolimas just Arsenali keskusesse, kui Seppälä oma kaupluse sulges.

Tiislär ütles, et neil oli reaalne vajadus outlet kaupluse järele, et realiseerida hulgimüügis vajalike näidiseid ja laojääke. „Kontori lähedal asuva kaupluse avamine oli meie jaoks väga hea lahendus,“ ütles ta. Tiislär tunnistas, et alguses olid nad natuke ettevaatlikud kaupluse käivitumise osas aga nende kõhklused said kõrvaldatud juba esimesel kuul. „Peale seda on kõik kenasti ainult paremuse suunas liikunud.“

Bestbrands outlet avas enda kaupluse 2017. aasta detsembris ning külastajate ja käibenumbrid kasvavad iga kuu. „Oleme ise kaupluse tulemustega väga rahul ja tundub, et kauplus on hästi vastu võetud ka meie klientide poolt.“ Tiislär sõnas, et nende kontseptsioon oli algusest peale pakkuda klientidele tuntud brände ja hea kvaliteediga tooteid. Kõige suurem huvi on just tuntud kaubamärkide vastu – Champion, Nike, Adidas, Fila, Didrikson, Napapijri jne.

2019. aastal plaanib Brandgate Retail avada kaks uut outlet kauplust – ühe Helsingi uues outlet kaubanduskeskuses Vaantaas ja teine Riia uues outlet keskuses Via Jurmala.

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884maarit@kaubandus.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee