Aianduskauplusest kõik vajalik, kuid konkurentidest eristuv kaup

Aianduskaupluste jaoks on oluline, et klient ostaks nende juurest taime ja saaks sealt ka kõik vajaliku selle maha istutamiseks ja hooldamiseks – see tähendab, et kaupluse valik peab olema praktiline.

Gardest peab oluliseks pakkuda eristuvat tootevalikut, kaubamärke ja tooteid, mida konkurendid oma valikus ei paku.  Foto: Gardest

Juhani Puukooli jaemüügi juhi Kersti Rannamäe sõnul peab kaupluse valik olema praktiline. “Trendiks võib pidada tugevat huvi väikeses koguses toidu kasvatamise vastu. Kõiksugu väikesed viljapuude vormid, marjapõõsad. Köögiviljade kasvatamine piiratud pinnal,” rääkis Rannamäe klientide huvist ning ta lisas, et alati otsitakse ikka midagi erilist – olgu selleks kollane pojeng või musta õiega võõrasema.

“Pikkade traditsioonidega aiandustootjana oleme traditsioonide hoidja, kui kiirete ja lühiajaliste trendidega kaasas käija,” sõnas Rannamäe.

Hulgimüüja Horticom tegevjuhi Karol Kõrmi sõnul on hetkel väga suur trend vertikaalaiandus ja loomulikult võimalikult palju ise ära teha ehk näpud mulda panna. “Samas on suur osa kliente, kes ootavad tooteid, millega ei pea ise vaeva nägema. Näiteks iluaiandus – suvelilled, kus “ostad ja unustad”, st oleks võimalikult hooldusvaba terve suvi,” rääkis Kõrm. Ta ütles, et see paneb tootjad mõtlema, milliseid tooteid arendada, et need peaksid erinevatele ilmastikuoludele vastu.

Tartus eelmisel aastal avatud Gardesti aianduskeskuse turundus- ja kommunikatsioonijuhi Marika Kurimi sõnul on mahekasvatus ja isekasvatamine jätkuvalt tõusvas trendis. “Järjest rohkem inimesi tahavad enda toidulauale midagi ise kasvatada. Aedadesse lisanduvad kasvuhooned ja väiksed peenrad. Ka linnainimesed leiavad lahendusi, kuidas üht-teist endale ise kasvatada – rõdudele ilmuvad rõdukasvuhooned, maasikaamplid, aknalaudadel on ürdipotid.”

Kurim rääkis, et järjest rohkem pööratakse tähelepanu oma välieluruumi kujundamisele ja sisustamisele. “Aja veetmine aias muutub olulisemaks ja sellesse panustatakse – rajatakse välikööke, panustatakse terrassimööblisse, ehitatakse katusealuseid aeda. Minimalistlikele vaid muruga aedadele on trendina lisandumas lopsakamad ja metsikumad aiad, kus on rohkem mõeldud lilledele, puudele ja põõsastele.” Kurimi sõnul on ka grillimise kultuur jätkuvalt kasvav ning koju soetatakse võimsamad ja mugavamad toiduvalmistamist võimaldavad grillid.

Gardest lähtub sisseostetava toote valikul klientide nõudlusest. “Lähtume sellest, mis on ühelt poolt klientide ootus aianduskaupu müüvale poele, aga teisalt püüame pakkuda klientidele ka üllatusi. Uusi ja uuenduslikke tooteid, mis aias tegutsemise mugavaks ja meeldivaks muudavad,” rääkis Kurim.

Tema sõnul on oluliseks lähtekohaks sortimendi kujundamisel eristuvuse aspekt. Gardest peab oluliseks pakkuda eristuvat tootevalikut, kaubamärke ja tooteid, mida konkurendid oma valikus ei paku. “Kaupade valikul alustame alati kvaliteedist – see on tegur, mille puhul me allahindlust ei tee ning püüame alati tagada müüdavate kaupade kõrge kvaliteedi. Kindlasti on oluline ka kaupade hinnakriteerium,” selgitas Kurim ettevõtte sortimendi koostamise aluseid. Ta rõhutas, et pakutavate kaupade hind ja kvaliteet peavad omavahel kooskõlas olema.

Juhani Puukooli istikuärid on keskendunud taimedele ja kaubale, mis on seotud otseselt taimede istutamisega. “Toodete valikul püüame lähtuda sellest, et sobiva mulla-väetise või taimekaitsevahendid leiaksid nii tavaviljeluse kui mahetootmise austaja,” rääkis Rannamäe. Aiatööriistadest püüavad nad müüa seda, mis on ennast ka nende aednike käes tõestanud.

“Kuna Horticom on hulgimüügiettevõte, siis ostame peamiselt kaupluste valikusse tooteid. Aiandus on suhteliselt traditsiooniline valdkond, kuhu palju uut peale ei tule, kuid siiski üritame aastas 5% sortimendi ulatuses uusi tooteid leida,” rääkis Kõrm. Tema sõnul teevad nad valiku turul toimuva järgi. Arvestatakse klientide soovidega, meeskonna liikmed toovad uusi ideid, kuid ka hankijad pakuvad pidevalt uusi tooteid. “Töötame iga aasta oma enda brändi toodete kallal, et valikut pidevalt laiendada,” ütles ettevõtte juht. Enda e-poes (toim – aednik24.ee) müüvad nad laotoodete sortimenti.

Suurmuutused varakevadel ja jõulude eel

Gardestis toimuvad müügisaalis suuremad kaubavaliku muutused enne kevadhooaega ja enne jõuluhooaega. “See kaubavahetus on seotud ennekõike väljapaneku muutusega. Jõulude ajal võtavad suure osa müügisaalist jõuludekoratsioonid, valgustus, kuused ning kevadhooajal on müügisaalis väga suures valikus taimi, aiatööriistu, õuemööblit ja grille,” rääkis Kurim.

Neil toimub sortimendi ülevaatamine jaanuaris-veebruaris, kui valmistutakse aianduskeskuse kõige olulisemaks hooajaks – kevadeks. Siis vaadatakse üle, millised kaubad müüvad hästi ja millega jätkatakse ning mis on need kaubad, mis tuleks nõrgemate müügitulemuste tõttu välja vahetada. “Kuna meil on ainult üks pood ja e-pood, siis on meil piisavalt paindlikkust, et teha erakorraliselt otsuseid mõne uue ja põneva toote müügile võtmiseks ka jooksva aasta vältel,” ütles Gardesti turundus- ja kommunikatsioonijuht.

Juhani Puukoolis muutub sortiment kõige enam istutusnõude valikus, kuna tegemist on kaubaga, mis kõige rohkem sõltub trendidest.

“Kuna oleme hulgimüüja, siis suuremat sortimendi vahetust kui 5–10% ei ole võimalik teha, sest sellist suurusjärku kaupa, mis hooajaks lattu tellitud, iga hooaeg lihtsalt minema ei saa visata. Seetõttu peavad otsused olema tehtud väga ratsionaalselt, et vältida kaupade liigset kogumist,” rääkis Horticomi tegevjuht Karol Kõrm. Ta ütles, et neil on sortimendis ca 6000 laotoodet, 1000 projekti toodet ning ca 20 000 eritellimustoodet.

Pikaajalised suhted on olulised

Juhani Puukooli jaemüügi juhi sõnul eelistavad nad koostööd teha ettevõtetega, kellega on neil pikaajalised suhted. “Püüame hoida sortimendi võimalikult praktilise. Uute toodetega, mis meie kontseptsiooniga kokku sobivad, ei ole keeruline sortimenti pääseda,” ütles ta ning lisas, et nad ei ole huvitatud suurest hulgast konkureerivatest toodetest. “Kui juba mõnes tooterühmas on olemas hea hinna ja kvaliteediga toode ning kindel partner, siis sinna kõrvale ei ole lihtne pääseda.”

Ka Gardesti turundus- ja kommunikatsioonijuht rääkis, et nende sortimenti saamine sõltub vägagi tootespetsiifikast. “Kui on hea toode, mis täiendab väga hästi sortimenti ja tootel on sobiv kvaliteet ja hind, siis käib sortimenti saamine lihtsalt,” ütles Kurim. Kui tegu on tootega, mis hästimüüva analoogtootena neil sortimendis juba olemas, siis on tema sõnul kaubavalikusse lisandumise võimalus keerulisem ja see peab nende jaoks oleme selgete argumentidega põhjendatud. “Täna on turul pakkujaid palju ning piirideta maailm oma võimalustega ka käeulatuses, et parimad lahendused meile ja klientidele välja selekteerida.”

Sortimenti saamiseks mitmeid võimalusi

Rannamäe ütles, et põnevate toodete leidmiseks tuleb silmad lahti hoida. Nii Eestis kui välismaal käies külastavad nad sarnase kontseptsiooniga müügikohti. “Tihtipeale saab vihjed ka klientidelt, kes on kusagil välismaal midagi põnevat näinud. Teinekord on hea tarnija leidmisel mänginud suurt rolli ka juhus.”

Gardestiga võtavad toodete pakkujad ise ühendust, saadavad näidiseid, saavad kokku tootejuhtidega, kus siis tutvustatakse oma tooteid ning pakkumist. “Osaliselt võtavad meie tootejuhid ka ise ühendust kohalike maaletoojatega, Euroopa hankijatega ning otse tootjatega,” rääkis Kurim. Tema sõnul luuakse kontakte ja kokkuleppeid ka valdkonnamessidel ning infot uute huvitavate toodete kohta leidub nii internetis kui jagatakse valdkonnaga seotud professionaalide ringkondades. Kurim rõhutas, et kursis tuleb olla ka konkurentide poolt pakutavaga, et sellest lähtuvalt kujundada enda eristuv sortiment.

“Külastame erinevaid taimemesse Hollandis ja Euroopas laiemalt. Üle maailma tulevad taimedega seotud müüjad ja ostjad kokku IPM-ile, aga külastame ka väiksemaid messe Euroopas,” rääkis Gardesti turundus- ja kommunikatsioonijuht. Jõuluhooaja vaates külastavad Gardesti tootejuhid rahvusvahelist Christmasworldi messi. Kurimi sõnul ei saa mainimata jätta ka erinevate hankijate showroom’ide külastamist, kust saab väga hea ülevaate uutest kollektsioonidest ja hooaja trendidest.

Juhani Puukooli esindajad külastavad igal aastal mõnda messi ning nende hinnangul samu messe ei ole mõtet külastada. “Aiandusturul ei tule uudiseid nii kiiresti.” Peamiselt külastatakse erialamesse Saksamaal, Hollandis ja Poolas.

Hulgimüüja Horticom meeskond külastab kõiki suuremaid messe Euroopas. “Eelmisel hooajal käisime kahel messil Hollandis, Saksamaal, Suurbritannias ja Poolas,” ütles ettevõtte juht ja lisas, et korra külastati ka messe Hiinas ja Hongkongis.

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700