Kui veel aastal 2016. tehti Eestis kõikidest füüsiliste kaupade ostudest 6,2 protsenti läbi interneti, siis nüüdseks on see tõusnud juba 8,2 protsendi peale ning lühikese ajaga on muutunud ka mitmed teised e-kauplejate harjumused ja eelistused, näitab logistikaettevõtte DPD tellitud rahvusvaheline uuring.
- Kuidas on arenenud e-kaubandus kõigest kahe aastaga? Foto: Pixabay.com
DPD Eesti E-ärisuuna juht Margot Heinsalu rääkis, et nende kõige suuremaks väljakutseks on see, et kogu e-kaubandus on muutumas ja arenemas tohutu kiirusega, mida näitavad ka nende iga-aastased uuringud. "Pakiäri valdkonnal on siin oluline roll tuleviku harjumuste suunamisel ning uute tehnoloogiliste lahenduste kasutusele võtmisel."
Lisaks üldisele mahtude suurenemisele on näiteks kahe aasta suurimaks muutuseks olnud kindlasti noorte e-ostlejate tulek, kes on juba harjunud oste netist tegema ja teevad seda ka suures mahus. Noored ostlejad paistavad silma ka suurema nõudlikkusega ja seda kõikides kategooriates – neile on ühtviisi oluline e-poe turvalisus, disain, klienditeenindus jne. Nende uute e-ostlejate mõjul on kogu e-kaubandus selgelt liikunud ka ühe rohkem mobiilsetesse seadmetesse, mille kaudu tehtavate ostude hulk on kahe aastaga tõusnud 10 protsenti.
Heinsalu märkis, et ilmselt see on ka põhjus, miks vahepeal on oluliselt vähenenud e-ostlejate harjumus minna otse e-kaupluste lehtedele ning selle asemel on üha hoogsamalt tõusmas sotsiaalmeedia kanalite kaudu e-poodidesse jõudmine. Baltikumis paistavad selles osas silma just eestlased.
„Üks selgelt muutunud suund on ka tagastuste tegemise normaliseerumine. Kahe aastaga on tagastatud ostude hulk tõusnud 5 protsenti ning see kasvutrend muutub kindlasti veelgi järsumaks,“ lausus Heinsalu ning lisas, et kindlasti on oluline areng toimunud ka kaubakategooriates – püsivas kasvus on värske toidu- ja joogikauba tellimine (+2%), kuid samas oluliselt vähenenud (-6%) raamatute tellimise osakaal.
Kui mujal maailmas on 2016. ja 2018. aasta uuringu andmeid võrreldes kõige suurimaks muutuseks pakkide tellimise sihtkoha eelistuse muutus, siis Eestis on see näitaja olnud juba mõnda aega püsiv. Nimelt on Euroopa inimesed üha rohkem enda jaoks avastamas pakiautomaate, kuigi muutus on aeglane ning siiani lasevad nad enda internetist tellitud kauba tuua peamisel otse koju (84%). Eesti elanikud eelistavad juba mitu aastat ülekaalukalt pakiautomaate. Tervelt 80% uuringus osalenud Eesti elanikest on tellinud oma kauba just pakiautomaati.
DPD grupi e-poodlemise baromeetri raporti koostas uuringufirma Kantar TNS. Anonüümsed intervjuud viidi läbi 24 328 osalejaga 21 Euroopa riigis, sealhulgas Eestis. Valimisse kuulusid alates 18-aastased inimesed, kes eelmisel aastal olid teinud vähemalt ühe füüsilise eseme ostu veebis.
Seotud lood
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.
Hetkel kuum
Tagasi Kaubandus esilehele