Autor: Maarit Eerme • 20. detsember 2019

Luureandmed kaubanduses järgmisest aastast

Kaupmeeste Liidu tegevjuht Nele Peil andis Äripäeva raadio hommikuprogrammis ülevaate lõppevast kaubanduse aastast ning tõi välja, et jõulumüügid tulevad tänavu rekordilised.
poodlemine, ostlemine, kaubandus, inimesed, ostukorv, ostukeskus
Foto: Julia-Maria Linna

Peili sõnul võib lõppeva aastaga kaubanduses rahule jääda ning 2019. aasta jõulumüügid võivad tulla teatud sektorites rekordilised. „Kogu aasta numbreid veel koos ei ole, kuid esimest kolme kvartalit ja oktoobrit vaadates, siis on kasvud paremad, kui möödunud aastal. Kokkuvõtvalt on kaubandus kasvanud 5%, mis on väga hea,“ ütles Peil. Rõõmu teeb talle eriti see, et toidu- ja joogikaubandus on kasvanud rohkem, kui ainult inflatsiooni võrra nagu eelmisel aastal oli. „Seekordne kasv peaks olema kaks korda rohkem. Inimeste elatustase on tõusnud ja tarbimiskindlus on kõrge ning selle võrra ostetakse ka rohkem Premium tooteid.“

Peil ütles, et üks sektor, kus võib öelda, et kasv on vähenenud on autode müük. „Eelmisel aastal rallis autode müük aktiivselt. See aasta on kasv olnud 5-8%, kuid see maht ei ole nii suur, kui eelmisel aastal.“

Kaupmeestel on teemadena laual tööjõupuudus, millest on ka Peili sõnul väga pikalt räägitud. „See mure ei ole lahenenud ega näita ka paranemise märke.“ Teine oluline punkt kaupmeeste jaoks on keskkonna teema, mis on riigi poolt laual. „Keskkonnaprobleem on reaalne ning kõikidel sektoritel on siin oma roll. Kaubanduse jaoks tähendab see oluliselt suurenevaid kulusid juba tõenäoliselt järgmisel aastal.“

Mis kaubanduses juhtuma hakkab?

Järgmisel aastal peaks Peili sõnul oma kauplused avama Lidl, Depo ning Lasnamäel Motocenter. Sellel aastal tuli IKEA ja Deichmann.

„Huvitav trend, mida võiks ära märkida on see, kuidas meie leibkonnad on muutunud väikeseks. 40% leibkondadest on ühe liikmelised – neid on üle 200 000 inimese. Kaupmehed hakkavad vaatama, kellele nad oma pakkumise suunavad – kas üksi elavatele inimesetle (erinevad tooted ja teenused) või fookusesse võetakse veidi hääbuv grupp – pered ning koos elavad inimesed,“ rääkis Peil ning lisas, et see on huvitav asi ulme valdkonnast, kui palju inimesi meil üksi elab erinevas elu staadiumis.

Peili sõnul ei ennusta kaupmehed, et 2020. aastal peaks olukord oluliselt halvemaks minema. „Surve palkadele väheneb, sisetarbimine on tugev ning ei ennustata, et aasta esimeses pooles see ka väheneks. Ettevõtted investeerivad palju kaupluste renoveerimistesse ja laienemisesse. Vaadatakse rohkem, kas kõiki kauplusi tasub lahti hoida ning ehk tasub kehvema tootlusega kauplused üldse kinni panna. Samal ajal vaadatakse võimalusi paremates asukohtades kaupluste avamisi.“

Kuula hommikuprogrammi intervjuud:

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757