Kõiki ettevõtteid ja juhte painav küsimus „kuidas saavutada vähemaga rohkemat“ ei ole võõras ka kaubanduses. Pidevalt kasvavate palgakulude, suure tööjõu voolavuse ja meeletute ressursikuludega igapäevaselt silmitsi seistes on need valukohad eriti põletavad.
- Jari Kukkonen Foto: Veiko Tõkman
Kuidas tagada tulemuslikum töö, efektiivsemad protsessid ja väiksemad kulud? Õigesti rakendatud LEAN mõtlemine on vastus kõigile neile küsimustele.
Et näha võimalikke optimeerimispunkte, peaksime esmalt kriitilise pilguga kaardistama suurimad „raiskajad“:
- Tarneaugud kui väga olulised lisateenimise võimalused. Hästi juhitud kaupade voog tarneahela siseselt aitab vältida olukordi, kus kaup on reaalselt kohal, aga riiulitesse ei jõua.
- Tegevuste ajastamine. Väljakujunenud tipptunde tasub kaubanduses vaadata kui maksimaalse võidu võimalust väga lühikese ajaakna vältel. Et aga reaalset kasu lõigata, on oluline teha mõtestatud eeltöö, mis tagab õigeaegse kaupade värskuse ja atraktiivsuse kliendi jaoks.
- Allahindlus- ja mahakandmiskulud. Kiiresti liikuvad kaubad ja nende tihe riknemine loob olukorra, kus kulud kasvavad mõnel juhul mõõtmatutesse suurustesse. „Parim enne“ kuupäevade efektiivsem juhtimine on üks esmane suund, millele aega pühendades kiireid tulemusi näha.
- Vastutusalade jagamine. On igati selge, et erinevate kaubarühmadega kaasnevad erinevad tegevused. Tihti kuuleme töötajaid kurtmas, et nende õlul lasub justkui mitme inimese koormus. Selline tundmus viib varem või hiljem stressi, motivatsiooni puuduse ja halvimal juhul isegi suuremate probleemideni. Rakendades vastutusalade ülest koostööd saab taolisi olukordi suurepäraselt vältida. Jagades operatiivsust ja ressursse valdkondade vahel laiemalt tekib toetav süsteem ja tulemused paranevad.
Need on vaid üksikud näited, millele LEAN mõtlemisega lähenedes on suur potentsiaal vähendada kulusid ja parandada kliendikogemust olulisel määral. Ühe võtmetegurina aitab eelpool mainitud muutustele kaasa visuaalne juhtimine ehk eesmärkide selge igapäevane kujutamine. Sellisel moel saavad tulemuseesmärkidest tegevuseesmärgid, mille rakendamisel on mõned ettevõtted jõudnud aastaeesmärkide täitmiseni kõigest mõne kuuga.
Koolitaja: Jari Kukkonen
28. aprill 2020 - 27. mai 2020
Seotud lood
Tehnoloogiapartner Nixor on partner selle sõna kõige otsesemas mõttes – koostöös klientidega arendatakse välja täpselt nende vajadustele vastavad info- ja turvatehnoloogiad, efektiivsed ja töökindlad süsteemid, mis toetavad äri pikaajalist edu. Spetsiaalselt kaubandusettevõtete jaoks loodud kassatarkvara NexuFront käib efektiivsuse, turvalisuse ja tehniliste võimaluste poolest alati mitme sammu võrra ees. Pidevalt arenduses olev platvorm on operatiivne ning võimaldab teha kohandusi vastavalt tehnoloogia arengule ning jaemüügi muutuvatele vajadustele.