Eriolukorra kokkuvõte tarbijakäitumise seisukohast I: karantiiniajast taastudes on eristunud selged võitjad

Eriolukord põhjustas olulisi muutusi Eesti tarbijakäitumises. Kui karantiiniaeg tõi oma piirangutega kaasa negatiivsed muutused meelelahutuse, toitlustuse, tervishoiu ja reisimise valdkonnas, siis alates aprilli teisest poolest on näha järkjärgulist tarbimise taastumist.

Foto: Lucrezia Carnelos on Unsplash

Eriolukorra viimane nädal näitab juba murrangulist karantiiniajal formeerunud tarbimismustrite muutumist, mis on teatud kaubandusharude jaoks kaasa toonud märkimisväärse tõusu. Nii tõusid eriolukorra lõpus näiteks mööbli, sisustuse ja aiandusega tegeleva haru käibed ligi 60%, kodukontori pidamisele viitava elektroonika valdkond 15% ja toidupoodide sektor 20%.

Samas on eriolukorra ajal olnud perioode, kus langus saatis valimatult kõiki kaubandusharusid. Lisaks iseloomustab eriolukorras tarbimist ka volatiilsus, mida mõjutas nii uudistevoog kui ka positiivsete COVID-19 diagnooside arv.

„Aasta 12. nädalast (algas 16. märtsil) alates näeme selget tarbimise hangumist. Kui mõni valdkond, näiteks transport, turism ja meelelahutus, hakkas epideemia levimisel juba varem pidurduma, siis eriolukorra väljakuulutamisega kaasnes seal järsk põhjakukkumine, mis saabus kohe peale 11. nädalal toimunud paanilist kokkuostulainet. Tarbimine saavutas madalpunkti lihavõtete eel, mida ei pidurdanud isegi eestlastele südamelähedase traditsiooniga seonduv reeglina veidi heldem tarbimine,“ rääkis SEB Balti kliendianalüüsi ja andmeteaduse juht Lennart Kitt.

Vaadates eriolukorra kulutamisstatistikat, on näha, et esimesel kuul tundis Eesti tarbija ennast väga ebakindlalt. Kulutamisargsuse tipp-punkt saabus perioodil, mil haiglaravi vajavate koroonahaigete arv saavutas haripunkti (umbes 12. aprillil ehk kuu pärast eriolukorra algust). Alles aprilli teisest poolest olid inimesed valmis suuremateks kulutusteks ja ostudeks ka igapäevaelust väljapoole jäävates valdkondades.

Kitt ütles, et kui vaadata viimast paari nädalat, siis eriolukorra lõpus näevad nad olulist optimismi kasvu, millest saab loodetavasti tugev trend. "Ka kaubanduskeskuste sulgemisest põhjustatud riidepoodide vahepealne 60-protsendiline langus taastus kaubanduskeskuste avamisel pea tavapärasele tasemele. Näeme ka kohvikute ja söögikohtade käibe taastumist, ehkki pisut aeglasemas tempos,“ lisas ta.

SEB korraldatud tarbijakäitumise analüüs hõlmas 2020. aasta 8.–20. nädalat, aluseks on võetud panga klientide kaarditehingud.

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700