Autor: Helen Külaots • 1. september 2022

Pajumäe talu: väiketootja koostöö suurte poodidega toob kasu mõlemale poolele

Kui Pajumäe talu 90ndatel piimatooteid valmistama hakkas, polnud suurkettidel nende vastu erilist huvi. Olukord muutus, kui mahetoodang au sisse tuli. Nüüd on nende tooted kättesaadavad ka suurtes jaekettides. Talu peremees Viljar Veidenberg räägib, mismoodi nad koos suurketiga on arenenud ja mismoodi väiketootja suurtest erineb.
Pajumäe talu tooted
Foto: erakogu

Pereettevõttest välja kasvanud Pajumäe talu toodab jogurteid, keefiriti, võid, hapukoort, juustusid jpm. “Toodame kõike, mida piimast teha saab,” võtab Veidenberg kokku selle, mida nad Pajumäe talus teevad. “Selver oli üks esimesi suurkette, kes meie vastu huvi tundis, ja seda juba ligi 20 aastat tagasi. Nad on käinud korduvalt oma delegatsiooniga ka meil külas, et oma silmaga näha, kuidas tootmine käib ja kui hästi me oma loomade eest hoolitseme”, tõdeb Veidenberg.

Selveri juhatuse liige Kristi Lomp ütleb, et koostöö väiketootjatega on Selveril täiesti eraldi äriharu, mis eeldab suuremat panust ja paindlikkust. “Suurem töö on seda väärt, sest tarbija eelistab aina enam kohalikku ning meie kogemus näitab, et väiketootjad ei suuda kõikide suurkettidega koostööd teha – tuleb olla ise vastutulelik,” sõnab ta.

Koostöö suurketiga on parandanud töö efektiivsust

Koostöös suurketiga on väikestel tootjatel võimalus jõuda oma kaubaga suurema tarbijaskonna ette, kuid sel on ka teisi mõjutusi, mida Veidenberg esialgu oodata ei osanud. “Üks asi on jah vastastikune kasu – meie saame oma tooteid laiemalt müüa ja poekett omakorda turul eristuda, kuna pakub omapärast ja kohalikku väiketootjate kaupa.”

“Teine külg on aga see, mida väiketootja saab suurketilt õppida,” mõtiskleb Veidenberg ja toob näite, et koostöö Selveriga on viinud neid kokku erinevate normidega, mis aitavad toote kvaliteeti veelgi parandada, ning aidanud võtta kasutusele andmevahetussüsteeme, milleni nad ise nii kiiresti poleks jõudnud. “Uute süsteemide abil liiguvad tellimused kiiresti arvutist arvutisse ja meie töö on selle võrra palju lihtsam. Kasutame sellist lahendust nüüd ka oma teiste klientidega,” tõdeb ta.

Väiketootja eeliseks on muuhulgas paindlikkus

Küsimusele, mismoodi erineb väiketootja kaup suurtootja omast, annab Veidenberg mitmeid vastuseid. Esiteks toob ta välja, et väiketalud on tihtipeale külastajatele avatud. “Ka meie juurde saab tulla küll, vaadata, kui stressivabalt meie loomad elavad, mismoodi tooraine meiereisse liigub ja kuidas me toodame. See annab tarbijale kindluse ja teadmise, et tegemist on tõepoolest kvaliteetse tootega,” nendib Veidenberg.

Teise olulise nüansina kirjeldab ta väiketootjate paindlikkust. “Me saame vajadusel teha väikeses koguses erilisi tooteid ja see käib kiiresti – pole vaja ehitada liine ümber ega jääda bürokraatiasse kinni. Kui klient ütleb, et tahaks just sellise maitsega asja, siis tellime uued sildid ja ongi uus toode olemas,” kirjeldab ta ja toob näite, et üks selline uus toode on neil kohupiimakreem maapirniga, mis sündis koostöös teadusasutusega.

Pajumäe talu lehmad karjamaal
Foto: Arne Ader

Tulevik on ebakindel

Elektrihinnatõus, palgakulude kasv ja üldine elu kallinemine mõjutavad ka Pajumäe talu. Veidenbergi sõnul lisab see ebakindlust ja raske on plaane teha. “Kui on vajadus tõsta hinda, teeme seda jupikaupa ja nii vähe kui võimalik, et Eesti inimesed saaks ikkagi kohalikku toodet endale lubada”, nendib ta. “Praegu pole ostmine vähenenud, meil on välja kujunenud stabiilne klientuur – kes juba korra proovib, see jääbki meie tooteid ostma,” muigab ta.

Selveri ostudirektor Katrin Riisalu lisab omalt poolt, et Pajumäe on brändina juba väga tuntud ja Selveri klientide poolt armastatud. „Nende müüdumad tooted on meie juures nostalgiline kohupiimakreem rosinatega, hapukoor ja seejärel toorpiim. Aina suureneb nende inimeste hulk, et soovivad ehedaid ja maalähedasi maitsed, mis on saadud mahetootmise põhimõttel,“ lisab ta.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757