autor puudub • 4 märts 2019
Jaga lugu:

E-kaubanduse asukohapiirangute lõpp - mida teha, et trahvist hoiduda?

Möödunud aasta lõpus rakendus Euroopa Liidus geobloki määrus, mis hõlmab endas liidu siseturul toimuvat põhjendamatut asukohapõhist tõkestamist kodakondsuse, elu- või asukoha alusel. Omniva kirjutab, mida teha, et trahvist hoiduda.

Geobloki määrus tähendab, et e-poed ei tohi kliente diskrimineerida hindade, müügi- ega maksetingimuste poolest, kui nad soovivad osta tooteid või tarbida teenuseid mõnes teises Euroopa Liidu riigis. Küll aga pole paljud e-kauplejad veel määruse järgimisega tegelenud mistõttu esimesed trahvid on juba määratud.

Rõivafirma Guess jäi vahele geoblokeeringu rakendamisega, keelates oma edasimüüjatel müüa kaupa EL-i sees üle piiri teistesse riikidesse, sest soovis Kesk- ja Ida-Euroopas, sh Eestis, turustada oma tooteid kallima hinnaga. Brüssel trahvis ettevõtet 40 miljoni euroga. Uurimine tuvastas, et keelatud kokkulepete tulemusel olid jaemüügihinnad Eestis, Lätis, Leedus ja paljudes teistes Kesk- või Ida-Euroopa riikides 5-10 protsenti kõrgemad kui Lääne-Euroopas.

Käimas on ka reeglite rikkumise uurimised Nike'i, mitmete videomängukaupluste ja reisiteenuseid pakkuvate kauplejate suhtes.

Tarbijakaitseamet teeb järelevalvet Eesti e-kauplejate üle

"On laekunud üksikuid päringuid tarbijatelt, kes soovivad täpsustavat informatsiooni oma õiguste kohta ning võimalikku hinnangut, kas tegemist võib olla elukohapõhise tõkestamisega. Näiteks on pöördumised puudutanud maiustuste ostmist Saksamaa veebipoest, lastetoodete ostmist Suurbritannia veebipoest ning arvutimängukoodi soetamist Luksemburgis asuvast e-poest," loetles tarbijakaitseameti turujärelevalve osakonna juhataja Hanna Turetski-Toomik ERR-ile.

Mida see tähendab e-poele?

„Sisuliselt võrdsustub e-pood tavalise poega. Nii nagu tavalises poes ei suunata turiste eraldi sissepääsu ega eristata turiste kohalikest klientidest müügi- , hinna- või maksetingimuste poolest, nii ei tohi eristada ka e-poes. Niisamuti nagu tavaline pood, võib ka e-poe pidaja siiski otsustada, milliseid tasumise võimalusi ta kasutab ning milliseid tarnevõimalusi ta klientidele pakub.“, kommenteeris Omniva Eesti pakiäri juht Martin Luts. Uuringud näitavad, et 15% eurooplastest sooritab oste teistest Euroopa e-poodidest, mis näitab, et see on suurepärane võimalus ka Eesti e-poodidel ostjate turgu avardada.

Kuidas ma selle kauba igasse EL nurka kohale tarnin? Minu e-poes on tarnevõimalusteks pakiautomaat, kuller ja ise järele tulemine. See tähendab ju, et peaksin kulleriga saatma ka Hispaaniasse või Rumeeniasse, kui klient sealt tellib?

Määrus ei kohusta e-poodi tarnima kaupa igale poole Euroopa Liitu. Küll aga on selleks Eestis Omniva poolt loodud head võimalused üle kogu maailma, eriti Euroopas, kust saab igale poole kaupa saata läbi pakiautomaadi. Kui aga välisriigi kliendile sobivad kaupleja juba olemasolevad tarnevalikud, peab talle seda võimaldama. Mõistlik oleks tarnevalikute juures väga selgelt välja tuua, millises regioonis seda pakute. Tarnetingimused peavad olema võrdsed kõikidele klientidele sõltumata sellest, kust nad tellimuse teevad. Kui e-pood pakub tarnevalikutena kauba toimetamist Omniva pakiautomaati kogu Baltikumis, kulleriga kättetoimetamise võimalust Eestis ning ise järele tulemist müüja juurde, peavad neid valikuid saama kasutada kõik kliendid sõltumata tellimuse tegemise asukohast. Hispaania või Rumeenia klient peab ise otsustama, kas ta soovib nendel tingimustel osta ehk kas ta soovib tulla kaubale järele nt Tallinnas asuvasse Omniva pakiautomaati.

Kas pean nüüd kasutusele võtma kõikide riikide kõikvõimalikud rahvusvahelised makselahendused?

Ei. E-pood pakub oma valikut makselahendusi ning klient, kes soovib ostu sooritada, peab suutma neid kasutada. Kui aga e-pood aktsepteerib näiteks Eestis välja antud VISA või Mastercard kaarti, peab ta aktsepteerima ka kõikides teistes EL riikides välja antud VISA ja Mastercardi kaartidega tehtud makseid. Kui aga kaupleja kasutab praegu näiteks ainult pangalingi võimalust, ei ole ta kohustatud kasutusele võtma krediitkaardimakseid.

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Enimloetud
Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884maarit@kaubandus.ee
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700catlin.puhkan@aripaev.ee