Perekond Vähide äriimpeerium on Sillamäel
merelt võitmas 140 hektarit, et ehitada terminal, mis võimaldaks käidelda 800
000 konteinerit aastas.
Plaanide täitudes laiutab hiiglaslik terminal seal juba 2009. aasta lõpuks.
Kui sadamal õnnestub aga 800 000 TEUne (üks TEU on ligikaudu 40 kuupmeetrine standardkonteiner) terminal käima lükata, peaks mõni aasta hiljem Sillamäe sadamasse kerkima veelgi hiiglaslikum terminal.
Seegi konteineritele. Hoone peaks enda alla võtma 90 hektarit maad. Või õigemini merd, sest praegu loksuvad tulevase terminali alal luiged ja kajakad.
Kaks terminali võimaldaksid kokku käidelda kaks miljonit(!) TEUd aastas. Seda oleks kaks korda rohkem, kui Muuga sadamasse kavandatavas terminalis.
Ettevõtjatel ja logistikafirmadel avaneb hea võimalus turvaliselt ja odavalt konteineritega Euroopasse suuremahulist kaupa - toitu, puiste- ja vedelkaupa, elektroonikat, ehitusmaterjale ja autosid - vedada.
Sillamäe sadama juhatuse liige Margus Vähi selgitas, et Roterdamist ja Hamburgist tulevad laevad Sillamäele, kaup lastitakse maha ja paigutatakse terminali.
Vähi ei avaldanud täpset investeeringu suurust. Ütleb vaid, et sadamasse, terminalidesse ja raudteesse on süstitud 300 miljonit eurot ehk peaaegu viis miljardit krooni.
Vähi usub, et logistikahiiud praegu mõtlevad ja arvutavad. "Ei kahtle, et ühel hetkel on mitmed neist ladudega kohal. Igaüks tahaks ju olla esimene. Siis saaks ta sadama territooriumil parema koha," märkis Vähi.
Kaubandus-tööstuskoja juhatuse ja ASi Alexela Oil nõukogu liige Juhan Kolk hindas ehitatava konteineriterminali mõju heaks eelkõige Ida-Virumaa ettevõtluskeskkonnale.
Majandusminister Juhan Partsi väitel sõltub Sillamäe sadama konteineriterminali mõju ettevõtluskeskkonnale selle edukusest.
ACE Logistics Estonia tegevjuht Maanus Mätlik usub, et tuule tiibadesse puhub terminal kindlasti transiitkonteinerite veole Venemaale.
Kas ACE Logistics Estonia oleks valmis terminali teenuseid kasutama?
"Sõltub, millised laevaliinid seda teenindavad ja milliste laevadega seda tegema hakatakse. Suured, 5000-8000 TEUsed alused lööksid turul hinnad kindlasti alla. Praegugi on feeder-hinnad (väikeste kaubajaotuslaevade teenuste hinnad - toim) Soome sageli madalamad kui Muuga sadamasse. Mahud on lihtsalt sedavõrd suuremad," mõtiskles Mätlik.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.