Autor: Kaubandus.ee • 27. juuli 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Veokimüük drastiliselt vähenenud

Kui kasutatud sõiduautode müük on eelmise aastaga võrreldes pea samaks jäänud, siis tarbesõidukite turg on praktiliselt unne suikunud.

Uute autode turg on 2009. aasta esimese kuue kuuga võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kukkunud 68%. United Motorsi kasutatud autode müük on jäänud aga enam-vähem samale tasemele kui eelmisel aastal.

"Ülepakkumine turul on tekitanud situatsiooni, kus vaatamata majanduslangusele pole kasutatud autode turg ühikuliselt kukkunud, kuid langenud on autode hinnad," rääkis United Motorsi Tallinna esinduse juhataja Toomas Pärna.

Kui eelmise aasta keskpaigani moodustas United Motorsis kasutatud autode müük 30-50% uute autode müügist, siis praegu ületab kasutatud autode müük uute müüki. Kuus müüakse keskmiselt 15-20 uut ja 20-25 kasutatud autot.

Konkurendiks pangadPärna sõnul on kasutatud autode turul automüügifirmadele suurimateks konkurentideks pangad, kes müüvad liisingperioodi lõpus jääkväärtusega tagastatud ja liisingmaksetega raskustesse jäänud klientide autosid. "See on turu pea peale pööranud. Eestis müüdi 86% uutest autodest liisinguga ja enamik neist kasutusrendiga, mis tähendab, et liisingperioodi lõpus on autol jääkväärtus," rääkis Pärna.

Kui varem ostis klient liisingu lõppedes auto ise välja, siis praeguses turusituatsioonis on Pärna sõnul automüügi hiilgeaegadel antud jääkväärtus tihti sama või isegi kõrgem kui auto turuhind ning klient loobub väljaostust ning tagastab auto pangale. Pank aga peab selle realiseerima võimalikult väikeste kuludega.

Pärna sõnul oli paar aastat tagasi kasutatud autode müügi puhul võlusõnaks liisingauto. "Tavatarbija ajju oli sisse söödetud, et see tähendab midagi väga soodsat. Praegu on pigem vastupidi. Liisingauto võib sageli tähendada mitteheaperemehelikult hoitud või kulukat remonti vajavat autot," rääkis Pärna.

Kasutatud autode import Eestisse on praktiliselt seiskunud, pigem viiakse autosid Euroopasse tagasi. United Motors müüb firma oma kasutuses olnud ja klientidelt tagasiostetud kasutatud autosid, samuti tegeletakse komisjonimüügiga ja vahendatakse liisingautosid.

ASi Veho Eesti juhatuse esimehe Ando Nõela sõnul on ettevõttes kasutatud autode müük pisut langenud, kuid mitte nii palju kui uute autode oma.

Eelistatud on väike ja odav Kasutatud autode hinnad on langenud nagu uutelgi autodel. "Kuna uusi autosid müüakse mõnikord müstilise allahindlusega, ei ole kallis kasutatud auto kindlasti müügiartikkel. Ostetakse väiksemaid ja odavamaid autosid. Eks inimesed ostaksid pigem uusi autosid, aga pangad seavad varasest karmimaid takistusi liisingu saamiseks. Need, kes kaks aastat tagasi said liisingu avasüli, praegu panga nõuetele sageli enam ei vasta," rääkis Nõel.

BRC Autokeskuse müügijuhi Alfred Hallika sõnul firma müügitulemuste üle kurta ei saa. "Müük on vähemalt samal tasemel, mis oli eelmisel aastal, kui mitte parem," rääkis Hallika.

"Pole kindlat hinna- ega autoklassi, mida eelistatakse. Täna valib hinna klient. Kui kliendile tundub, et hind on soodne, siis ta ostab. Ükskõik, kas auto maksab 100 000 või rohkem," rääkis Hallika.

Hallika sõnul on uute autode müüjad oma kliendid ära rikkunud, pakkudes neile suuri, kuni 50%lisi allahindlusi, mistõttu kliendid ootavad harjumuspäraselt suuri allahindlusi ka edaspidi, mida aga pakkuda ei suudeta.

Nii on elavnemine võimalik pigem kasutatud autode turul.

Kui eelmisel aastal müüs BRC Autokeskus valdavalt omi autosid, siis nüüd ollakse ümber orienteerutud komisjonimüügile. "Pakume teenust liisingautode müügiks. Paarkümmend protsenti komisjonimüügist moodustavad eraisikud, kes soovivad oma vanast autost lahti saada," rääkis Hallika.

Veokimüük väga väike

Kasutatud veokite müügiga tegeleva, neli korda Äripäeva kiiresti kasvavate ettevõtete ehk Gaselli TOPis figureerinud Euro Truck Trade Center (ETTC) omaniku Peep Norki sõnul on 2009. aasta müük on olnud väga väike. Turg on sisuliselt seiskunud.

"Eestisse on praegu väga keeruline midagi müüa. Müügimahud on langenud 70-80%. Kasutatud veokite hinnatase on langenud 50%. Piltlikult võib öelda, et praegu saab veokeid praktiliselt poole hinnaga," rääkis Nork.

"Nii kaua kuni liisingfirmadel on oma tagasivõetud varade maht suur, ei toimu turu normaliseerumist. See aga võib aega võtta paar aastat," lausus Nork. ETTC on suurt eeltööd teinud eksporditurgude osas, esimesi tulemusi loodetakse näha varsti.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757