Kaardimaksete teenustasude määrad pole kaupmeeste liidu teatel objektiivselt põhjendatud ning piiravad märgatavalt konkurentsi.
"Eestis kaardimaksete teenustasud on keskmiselt 1-1,5%, Amexi osas veelgi enam," tõdes kaupmeeste liidu tegevdirektor Marika Merilai. "Praegused teenustasude määrad ei ole objektiivselt põhjendatud ning piiravad märgatavalt konkurentsi jaekauplejate ja kaudselt ka nende klientide kahjuks. Eelkõige aitaks vahendustasude alandamine väikekaupmehi, kes on hetkel pankade poolt kõige enam survestatud," rääkis ta.
Kõik maksed ja tasumäärad on osa kaupade ning teenuste müügihinnast. Viimastel aastatel on kaardimaksete osakaal tõusnud üle 50% jaemüügist. "Oleks ootuspärane, et mida rohkem kaardimakseid kasutatakse, seda odavamaks teenustasud ka muutuksid," märkis Merilai.
Maksekaardiga kaupade eest tasumisel peab jaemüüja kaupmeeste liidu kinnitusel maksma vastuvõtvale pangale teenustasu lepingulise protsendi ostusummast, millest osa kantakse edasi kaardi väljaandnud pangale (mitmepoolsed vahendustasud) ning osa süsteemi haldajale (kaardikeskusele ja näiteks Visale).
Kaupmeeste liidu teatel on äärmiselt oluline vaadata üle Eestis 2008. aasta juunist kehtiv pankadevaheline kahepoolsete vahendustasude süsteem, mis asendas mitmepoolselt kokkulepitud vahendustasud. Viimase tulemusena on pangad mõnevõrra ka teenustasusid viimaste aastate jooksul alandanud.
"Loodame, et konkurentsiamet annab üsna pea oma hinnangu, kas mitmepoolsete vahendustasude olemus ja määr Eestis vastab ELis saavutatud kokkulepetele või on konkurentsi piiravaks teguriks," rõhutas Merilai.
Eestis tegutsevad pangad peaksid kaupmeeste liidu teatel arvestama rohkem Euroopa suuniseid kaardimaksete valdkonnas. Nimelt kohustub Visa Europe esialgse kokkuleppe kohaselt Euroopa Komisjoniga mullu detsembris piirama edaspidi riikidevahelise piiriüleseid deebetkaartide mitmepoolse vahendustasu määra 0,2%ni. Sellele lisanduvad tehnilised kulud ei tohiks Euroopa kaubanduse katusorganisatsiooni EuroCommerce hinnangul ületada 1-2 eurosenti tehingu kohta, lisanduvad maksetehingu keskkonna ja infrastruktuuri ülalpidamise kulud. Sarnane kokkulepe saavutati aasta tagasi ka MasterCardiga, mida küll viimane on vaidlustanud.
Seotud lood
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.