Autor: Kaubandus.ee • 8. juuni 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Alustav ettevõte ja eksport käivad üha enam käsikäes

SEB hinnangul on viimastel aastatel tõusnud eksportijatest alustavate ettevõtete arv, mille tingib madal sisenõudlus ja väike koduturg.

„Alustavad ettevõtted suunduvad üha enam välisturule ning ettevõtlus ja eksport käivad käsikäes,“ rääkis SEB äriarenduse divisjoni direktor Mart Maasik.

SEB ärikliendi statistika järgi on tõusnud eksportijatest alustavate ettevõtete arv. Maasiku kinnitusel vaatab pank ettevõtteid aasta pärast ettevõtte asutamist ning nende andmetel firmad teisel majandusaastal pigem ekspordivad kui impordivad. Juba üle 8% SEB klientidest ekspordib, 2008. aastal oli see osakaal veidi üle 5%.

„Reaalsus on see, et iga kümnes alustav ettevõte suudab eksportida. Sellele tõukab ka hetkeolukord Eestis, kus sisenõudlus on madal, turg väike ning seega peab äri vaatama väljapoole,“ rääkis Maasik lisades, et nimetatud tegurid annavad tõuke trendi jätkumiseks ka tulevikus.

Swedbankis pole eksportijate kasvu märgataSwedbank ei ole oma alustavatest ettevõtetest klientide seas sarnast uuringut läbi viinud. Panga väikeettevõtete osakonna juhataja Krõõt Kilveti sõnul on keeruline öelda kui palju ettevõtteid alustavad kohe ka ekspordiga ja seda peamiselt seetõttu, et eksporti ei märgita majandussektorina äriregistris.

„Oskame anda ligikaudse hinnangu, kui palju pöördutakse meie poole äriplaanidega, mis on ekspordi suunitlusega ja väga üldistavalt on see 1-2% meile esitatud äriplaanidest,“ rääkis Kilvet, kelle hinnangul ei ole see osakaal viimaste aastatega oluliselt muutunud, küll aga on suurenenud igakuiselt alustavate ettevõtete arv.

Samas möönis Swedbanki esindaja, et arvestades seda, kuidas ettevõtted hakkavad välisarveldusi tegema, võib number sarnaneda SEB hinnangule.

Muutused toimunud ka trendidesSEB hinnangul on toimunud muutused ka ekspordivaldkondades ning suund on võetud efektiivsuspõhiselt ettevõtlikkuselt uuenduspõhisele ettevõtlikkusele. „Kui varem domineeris kaubandus, siis nüüd teenused. Teenuse sektor on palju paindlikum kui tööstussektor ning keskendumine sellele võimaldab olla pikas perspektiivis edukas,“ sõnas Maasik.

Üldise statistika põhjal muutuseid tegevusalades veel ei ilmne, lisas ta.

Swedbanki hinnangul on väikeettevõtete hulgas peamised eksportijad töötleva tööstuse ja kaubandusega tegelevad ettevõtted, nagu võib näha ka üldisest statistikast. 

Enne vaata väljapoole ning seejärel sisseLoomemajanduse valdkonnas 2009. aastal tegevust alustanud StageCraft Management OÜ on oma tegevuse põhisuunaks valinud ekspordi. Ettevõtte ühe eestvedaja Paul Himma kinnitusel poleks ainult Eesti turgu arvesse võttes ettevõtet üldse loodud.

Stagecraft alustas äritegevust ühe projekti baasil ja sealt otsiti järgmisi tellimusi. „Esimest tellimust on alati raske saada, teine tuleb juba lihtsalt,“ rääkis ettevõtte teine asutaja Toomas Türnpuu.

Hetkel töötab firmas 17 inimest. 2010. aasta kümne tegutsemiskuu käive ulatus 413 725 euroni, eksportkäive moodustas sellest 45,07%. 2011. aastaks on ettevõtte käibeprognoos 567 216 eurot, millest eksport 340 329 eurot ehk 60%.

Ajujahi konkursi laureaadi uuenduslikku taimekasvatuse tehnoloogiat pakkuva Click and Grow omanik ja eestvedaja Mattias Lepp sihib juba äriplaani koostamisest alates välisturge. „Eestis on probleem see, et puudub oskus näha suuri võimalusi,“ rääkis Lepp. Eesti turg on kohutavalt väike, iga alustav ettevõte, kes tahab tooteid ja teenuseid luua, peaks vaatama eelkõige väljapoole Eestit ja alles siis sissepoole, lisas ta.

Click and Grow-le on esimesed tellimused tehtud ning kaup saadetakse välja juuni teises pooles. Ettevõte müüb innovatiivseid lillepotte interneti teel üle maailma, alates Jaapanist kuni Brasiiliani. „Esimene sihtturg on aga Suurbritannia, kus alustatakse juuni lõpus reklaamikampaaniat ning sealt liigutakse edasi. Samal ajal on meil edasimüüjad ka teistes riikides,“ rääkis Lepp.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757