Autor: Kaubandus.ee • 25. oktoober 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Alexela: 5 aasta pärast kütuseturul viis suurtegijat

ASi Alexela Oil juhi Ain Kuusiku ootab Eesti kütuse jaemüügiturgu ees konsolideerumine, mis jätab alles kuni viis suuremat tegijat.

Tema sõnul jääb lisask turule väike grupp regionaalseid ettevõtted, keda kohalikud elanikud on traditsiooniliselt harjunud usaldama. "Kui veel mõned kuud tagasi kehtinud seadusandlus soosis avalikult Eesti kütuseturul maksupetturite tegevust, siis tänaseks on selgelt näha, et iga nädalaga sulide hoog raugeb ja hakatakse otsima muid väljundeid," märkis ta.

Positiivsed muudatused on Kuusiku ütlusel seadusandja teene ning maksu- ja tolliameti töö efektiivsemaks muutumise tulemus. "Kuigi hind, mida ausad maksumaksjad anarhia tingimustes pidid maksma, on väga kallis," lisas ta.

"Ma usun, et viie-kuue aasta pärast sarnaneb Eesti kütuse jaemüügiturg tänasele toidu- ja esmatarbekaupade jaemüügiturule, kus on samuti väike arv, kuid suuri ja kvaliteetseid tegijaid igale tarbijagrupile," sõnas Kuusik.

Alexela Oili juhi sõnul pole tarbijal põhjust muretseda, et suurte kettide jäämisel tõuseksid hinnad. "Eilsed madalad kütusehinnad tähendasid seda, et nende kütuste müügi pealt makse ei makstud," sõnas ta.

Ka Olerexi nõukogu esimees Antti Moppel ütles septembri lõpus toimunud Äripäeva kütuseseminaril, et suuri kütuse jaemüüjaid jääb Eestis aasta-aastalt vähemaks. Kümne aastaga võib lõviosa turust koonduda tema sõnul nelja müüja kätte.

Praegu kontrollivad viis suurt firmat Eestis 85% kütuse jaeturust, 10% jaguneb väikeste jaemüüjate vahel. See tähendab, et maailma mõistes on Eesti turu kontsentratsioon keskmisel tasemel, selgitas Moppel seminaril "Kütuseturu võimalus, mõju, konkurents ja alternatiivid".

Konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing rääkis samas, et kütuse jaeturg on Eestis väga hägune. "Kuna tegemist on olulise turuga, siis minu jaoks on huvitav, miks ta on nii salapärane ja hämar," märkis ta ning lisas, et tahaks riigilt saada kütuseturu üldist ülevaadet.

Ühelt poolt on kütuse jaeturg väga paigas ja tundub, et seal ei toimugi midagi ehk keegi ei tule juurde ja keegi ei lähe ära, teiselt poolt on huvitav see, et turul olijad ei püüa turuosa juurde saada, rääkis Josing septembri lõpus toimunud seminaril.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757