• 17.08.12, 12:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Raivo Kütt: Kas tõusnud uute autode müük ennustab uut majandusbuumi?  

Amserv Grupi üks omanikke Raivo Kütt vastas küsimustele. 
Uute autode registreerimine kasvas juulis 40%. Mida see näitab, kas kasvanud uute autode müük ennustab majanduse elavnemist? Kas inimesed on taas optimistlikumaks muutunud kulutamise osas?
Vastused küsimustele allpool!
VASTATUD KÜSIMUSED
Kas automüüjad võrdlevad siis praegust olukorda ajalooga ehk näiteks, mis aastas müük praegu on ja kuidas võiks nõudlus edasi kujuneda?
Tänane Eesti automüügi tase on võrreldav 2005. aastaga (veidi alla 20 000 uue sõiduauto aastas). Majanduse kasvu ja tarbijate kindlustunde paranemisega loodame kasvu jätkumist selgelt ka 2013. ja 2014. aastal, kuigi kahanevas kasvutempos.
Kui suur tähtsus on teie arvates sellel, kas automüügifirma kuulub Eesti omanikele või välismaalastele? Ühel pool siis näiteks Amserv Grupp, Kaubamaja grupp, Silberauto ja teisel pool Inchcape, Moller Auto jne. Kui palju diile Eesti turul tehakse headest inimsuhetest (omanike-otsustajate vahel) ja kui palju headest toodetest tulenevalt?
Minu arvates annavad sellele kõige paremini vastuse klientide eelistused. Täna võib öelda, et autoostjad on usaldanud rohkem Eesti kapitalile kuuluvaid automüügiettevõtteid, mille eest oleme oma klientidele siiralt tänulikud. Kindasti mängib automüügis olulist rolli hea inimsuhe, kuid seda mitte ainult omanike, vaid eelkõige müüja-kliendi vahel. Täna kuuluvad automüüjate TOP5 järgmised ettevõtted: Amservi kontsern, Talleks Grupile kuuluvad ettevõtted, Elke kontserni ettevõtted ja Info Auto. Välisomanikele kuulub TOP5 hulgas vaid Moller Auto, mis liikus välisomandisse aasta tagasi. Tinglikult võib öelda, et automüügi TOP’i kuuluvad häid tooteid müüvad head ettevõtted.
Kui Eestis müük kerkib, siis kuidas on mujal lähiregioonis ja teistes Euroopa riikides laiemalt?
Kõiki EL’i riike koos vaadeldes on Euroopa uute autode müüginumbrid käesoleva aasta esimeses pooles võrreldes eelmise aasta sama perioodiga langenud ligi 7 protsenti. Suurimas langustrendis on Hispaania, Prantsusmaa ja Itaalia turud. Eesti uute autode turg on kasvanud ligi 19 protsenti. Eestist kiiremini on uute autode müük kasvanud vaid Ungaris (ligi 20 protsenti) ja Islandis (ligi 60 protsenti).Lätis on sõiduautode müük kasvanud samal ajal 6 protsenti ja Leedus vähenenud 6 protsenti.
Kus veel läheb müük praegu hästi ja mis riikides kiratseb?
Suurimad kukkujad on lisaks eelmises vastuses toodud kolmikule Kreeka (-41%), Portugal (-42%), Küpros (-20%) ja Sloveenia (-14%). Tuletan meelde, et Eesti turg kukkus masu tingimustes üle 70 protsendi.
Millal tuleb Eestisse uus Rav4?
Praeguste andmete kohaselt 2013 aasta esimeses pooles.
Kas olete mõelnud siseneda ka autorendi turule? Mitmed konkurendid - ABC Motors, Metro Auto, City Motors, United Motors jne kas juba tegutsevad või teevad selles vallas proovi. Kui ei, siis miks mitte?
Ajalooliselt on Amservi kontsernis tegutsenud ettevõtte nimega Amserv Liising, mille me müüsime 90ndatel Hansapangale. Aastaid kuulus Amservi kontserni ka Europcar, kuid selle äri hooajalisus ja äri iseloom ei haakunud meie põhitegevusega.Oleme seisukohal, et automüügiettevõte ei ole hea krediidiriski hindaja ja seega ei planeeri me hetkel pikaajalise renditeenuse pakkumist. Heade partnerite olemasolul ei saa me aga kindlasti välistada oma renditoote tegemist tulevikus.
Kas siis inimesed on siis taas optimistlikumaks muutunud kulutamise osas sel suvel?
Vastuse annab viimane Swedbanki poolt tehtud uuring (allikas: https://www.swedbank.ee/business/infoportal/portal/analysis/forecast#1), kus selgelt viidatakse samuti tarbijate usalduse kasvule.
Kas Teil on olnud ka probleeme kelmist nimekaimu pärast, kellest on juttu ka tänases Äripäevas. Ametnik Raivo Kütt, kes enda firmale hankeid sahkerdas?
Ei tunne seda ametnikku ja kuna meie tegevused ka kuidagi ei kattu, siis ei saa ka probleeme tekkida.
Kuidas muutub autofirmade suhtumine edasimüüjaisse müügiaktiivsuse eri aegadel? Kas masu ajal nõuti teilt rohkem või hoopis toetati rohkem? Ja kuidas on nüüd, mil müük kasvab?
Autotootjad on oma nõudmistes üpris järjekindlad. Kui töötatakse välja uued nõuded müügisaalidele ja teenindusprotsessile, siis kehtestatakse ka kindlad tähtajad, millal need peavad olema täidetud. Hetkel on kõikide automüüjate jaoks oluline kuupäev 01. juuli 2013, kui rakenduvad uued Euroopa Liidu direktiivid.Me näeme selget tendentsi, et müügi kasvades nõuded pigem karmistuvad.
Saksamaal müüdavate uute autode hindu on langetatud 12-20%, kas Eesti automüüjad üritavad seda trendi järgida või tuuakse jälle ettekäändeks meie autoturu marginaalsust ja sealt tulenevaid tarnehindu ning suuri ettevõtluskulusid võrdluses muu Euroopa riikidega?
Uute autode müügihinnad on üle Euroopa sarnaselt välja arvutatud, hinnad erinevad reeglina tootjate müügikampaaniate tulemusena, maksude või riiklike toetuste tulemusena. Auto edasimüüjate võimalus hinna kujundamiseks on väga piiratud, see on siiski selgelt autotootjate/maaletoojate pädevuses. Ka Eestis võivad uute autode hinnad kampaaniate ajal koostöös tootjatega kuni 25% soodsamad olla.Uue-vana trendina näeme suurt potentsiaali aga kasutatud autode toomises Eestisse Saksa ja teistelt Euroopa turgudelt. Veel sel kuul oleme Amservis käivitamas Euroopast kasutatud autode tellimise teenust.
Kas ja kui, siis mis takistab hetkel veelgi paremaid tulemusi automüügi vallas näitamast? Mudelivaliku vanus, pankade käitumine ja/või inimeste maksekäitumised MASU ajal, muutunud ostueelistused või midagi muud?
Tarbijate usaldus teha suuremaid väljaminekuid on küll tõusuteel, kuid see ei ole veel taastunud. Positiivse trendina näeme, et inimesed teevad aina praktilisemaid otsuseid auto valikul (kütusekulu ja liik, auto suurus ja kerekuju).Üheks piiranguks on kindlasti organisatsiooni kasvades leida ettevõttesse häid müüjaid ja teenindajaid. Suuremat tähelepanu peame pöörama teenindajate ja esmatasandi juhtide koolitusele.
2011. aastal oli jaemüügi kogumaht 4,1 miljardit eurot. Sellest 3,9 miljardit oli jaekaubandusettevõtete müük ning ülejäänu oli seotud sõidukikaubandusega, mis summas teeb 200 miljonit eurot. Ministeerium selgitas, et sõidukikaubanduse käibes ei kajastu müük läbi liisingettevõtete. Mis teie pakute, kui suur oli 2011. aastal sõidukikaubanduse käive Eestis, mis tehti läbi liisingettevõtete? Kui palju see kasvas 2010. aastaga võrreldes?
Keeruline küsimus. Antud juhul tuleks esmalt lahti sõnastada sõidukikaubandus. Meie käsitleme sõidukikaubandust laias mõistes ja seega on raske kommenteerida riiklikut statistikat ja ministeeriumi selgitusi. Nimelt on sõidukiturul palju nn. sisekaubandust – maaletooja müüb autod edasimüüjale ja viimane omakorda kliendile. Samuti eksisteerib palju väikeseid autode varuosadega ja hooldusega tegelevaid ettevõtteid, keda loetakse ka sõidukikaubanduse osaks. Puudub ka hea statistika kasutatud autode müügi kohta. Viimase osas on õnneks mõtted parema statisitika kogumiseks AMTELil olemas. Saan anda ainult ligikaudse hinnangu uute autode turu mahule 2011 (AMTELi andmetel 18 137 sõidukit), mis moodustas hinnanguliselt 350-400 miljonit Eurot.Meie hinnangul müüakse uutest autodest ca 80% liisingu kaasabil.
Mis on siis peamised 3 muudatust, mis automüüjatele tulevad alates 01. juuli 2013, kui rakenduvad uued Euroopa Liidu direktiivid?
Esiteks on uued nõuded müügisaali suurusele ja kasutatavatele ehitusmaterjalidele.Teiseks uued nõuded esindatavate kaubamärkide eraldatusele samas müügisalongis.Ja kolmandaks personali spetsialiseerumine kindlale kaubamärgile.See tähendab, et autokaubamaju klassikalises mõistes Euroopas ei tule.
 
Autor: Raivo Kütt

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.10.24, 08:00
Pühademüügid on tulemas. Kuidas vähendada e-poe kulusid?
Sujuv makseprotsess on ülimalt tähtis osa e-poe ostukogemusest. Kogu vaev ja pingutus kliendile meeldiva ostukogemuse pakkumisest võib minna luhta, kui toote eest tasudes tabab klienti mõni ebameeldiv üllatus või takistus. Selleks võib olla nii soovitud makseviisi puudumine, tehnilised takistused toimingu lõpuleviimiseks kui ka ebamugav makse kinnitamise protsess.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele