Temperatuuritundliku kauba transpordil on kõige tähtsam, et üheski veoahela punktis ei väljuks kauba temperatuur teatud vahemikust, mis on üldiselt seadusega sätestatud.
Põhiline murekoht pole ettevõtetele mitte pikad distantsid, vaid kauba ümberlaadimine teekonnal.
Põhiliselt puu- ja juurviljade rahvusvahelise veoga tegeleva Royaltrans OÜ veokorraldaja Raivo Liivamägi sõnul peavad veofirmal tundlike veoste transpordiks kõigepealt olema täidetud kindlad tingimused.
Tundliku kauba transpordil hinnalisa
Esiteks peab firmal olema haagis või veoki pealisehitis, millele on paigutatud külmutusagregaat. Teiseks peavad ettevõte ja selle veokid olema veterinaar- ja toiduameti tunnustatud ja juhtidel nakkushaiguste kontroll tehtud. Veokite kaubaruume kontrollitakse kindla aja tagant. Teatud puu- ja juurvilju ühes autos koos ei veeta. Samuti kehtib põhimõte, et ühes autos ei veeta pakendamata toiduaineid ja kemikaale.
Külmutusmasina kütus tekitab firmale lisakulu, ööpäevas neelab selline aparaat keskmiselt 50–60 liitrit kütust, lisaks on laevapiletid veokile umbes 10% kallimad, kuna laevas ühendatakse külmutusmasin elektrivõrku. Kliendile on tundliku kauba transport sõltuvalt hooajast ja distantsist 10–50% kallim.
Probleemne mahalaadimine
Saaremaa Lihatööstuse müügidirektor Koit Repnau ütles, et firma jälgib pealelaadimise ajal veofirma auto temperatuuri – kui see on vale, jääb sõit lihtsalt ära. Teenust ostetakse firmadelt Est-Trans Kaubaveod ja Sarbuss, Repnau hinnangul on teenuse kvaliteet paljudel teistel firmadel liiga madal. Tema sõnul on olnud paar juhust, kus kaup on talviste suurte miinuskraadide ajal külmunud, neil juhtudel on vastutanud transpordifirma. Repnau rõhutas siiski, et säärased juhud on üliharvad.
Premia Tallinna Külmhoone ASi logistikajuht Andrus Jair ütles, et jäätise temperatuur ei tohi transpordil üle –18 kraadi tõusta, lihal võib temperatuur aga lühiajaliselt –15 kraadini kerkida. Möödunud aastal likvideeris firma tema sõnul lõplikult enda autopargi, nüüd ostavad nad erinevatelt firmadelt teenust sisse, sealhulgas Lõuna-Eestis Emeri Kaubanduselt ja Põhja-Eestis Claude OÜ-lt.
Jairi sõnul on neil ekspordil üksikuid probleeme esinenud, vastupidiselt Saaremaa Lihatööstusele just väga kuumal perioodil. Siis on veoauto tagasi kutsutud ja veofirmast uus sõiduk saadud. Jairi sõnul on probleemne just kauba mahalaadimise osa, kuumal perioodil on mõttekam kaupu ladustada veoki küljeukse juures, kust neid kiiremini kätte saab.
Kuidas jaotub vastutus
Aiandusfirma Hansaplant Hulgi OÜ juhatuse esimees Indrek Naudi ütles, et näiteks lillede ja istikute puhul on ka neil temperatuuri jälgimine väga oluline.
Transporditeenust ostab firma sisse. “Sellise teenuse kvaliteetseid osutajaid on Eestis vähe,” märkis Naudi. Tema sõnul on ka Hansaplantil vahel transpordiprobleeme tekkinud, sääraste juhtumite puhul sõltub tema sõnul vastutuse jaotumine sellest, mis veoetapis probleem tekib ja kui kiirelt sellest teada antakse.
Lahenduse leidmisel võivad olla kaasatud kõik kolm osapoolt – tarnija, vedaja ja klient. Naudi lisas, et transpordipartner peab olema kohusetundlik, omama korralikku masinaparki ja peab tundma kaupa, mida veab.
Uuri vedaja tausta
Royaltrans OÜ veokorraldaja Raivo Liivamägi ütles, et enne transpordiettevõttega lepingu allkirjastamist peaks kindlasti firma tausta uurima.
Kas on näiteks olemas vajalik kindlustus ning kui kaua läheb kauba kohaletoimetamiseks aega. Veofirma peab iga sõidu järel näitama ka külmutusmasina “tšekki” ehk väljaprinti, kus on näha temperatuuri võimalik kõikumine.
Pakkumisi tuleks teha mitmele vedajale, et saada adekvaatne hinnaülevaade. Liivamägi sõnul tuleb taustakontrolli teha ka proosalisemal põhjusel. “Koormad on kallid ja neid on ka kaduma läinud,” märkis ta.
Pane tähele! Temperatuuritundliku kauba transpordi meelespea
Pakend. Üks olulisemaid asju. Korralik pakend kaitseb kaupa välismõjude eest ja aitab säilitada vajaliku temperatuuri kogu transporditsükli vältel. Samuti tasub kontrollida, et kaubaalused ei oleks ülekaalus, mis võib põhjustada kaupade riknemise omaenda raskuse tõttu.
Veoruum. Treiler või kaubaruum, milles kaupa veetakse, peab suutma tagada ettenähtud temperatuuri ühtlasena terve kaubaruumi ulatuses. Seintes ja laes ei tohi olla auke, mis laseksid kaubaruumi vett või päikesevalgust. Enne iga vedu ja ka veo ajal tasub kontrollida külmutusseadet.
Kauba dokumentatsioon. Et vältida pikalevenivaid kauba üleandmisi, vastuvõtmisi ja kontrolle, on mõistlik hoida paberimajandus korras. Kontrollida, kas kõikide ametite jaoks vajalikud dokumendid on olemas ja on korrektselt täidetud.
Laadimine. Kaup tuleb autosse laadida nii, et õhk saaks vabalt liikuda, siis on temperatuur ruumis ühtlane. Tuleks vältida laadimist pimedal ajal, sest siis on putukad aktiivsemad ja võivad kaubaruumi tungida.
Sesoonsus. Väga külmal või kuumal ajal võib sobiva transpordi leidmine suure nõudluse tõttu keeruline olla. Seega tasub vedajatega teha eelkokkuleppeid. Võimalusel, sõltuvalt kauba iseloomust, tuleks varuda juba enne kõrghooaega oma lattu vajalik kauba kogus.
Allikas: Eshipper
Seotud lood
Tänapäeva kiirelt arenevas ärimaailmas mängib tehnoloogia tööprotsesside efektiivsuse tõstmises olulist rolli. Üks selline uuenduslik lahendus, millest lõikavad suurt kasu mitmed ettevõtted, on Directo uus laohaldussüsteemi liides WMS Direct, mis on loodud spetsiaalselt Directo kasutajatele, kes tegelevad laomajanduse, kaupade liigutamise ja tootmisega.
Hetkel kuum
Tagasi Kaubandus esilehele