23. mai 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Köster: eestlane ostab alla 2 paari kingi aastas

TKM Kinga tegevjuht Edward Köster
Foto: erakogu
TKM Kinga (ABC King ja Shu) tegevjuht Edward Köster rääkis online-intervjuus, et keskmine eeslane ostab alla 2 paari kingi aastas, kui soomlane ostab 3,5 paari.  

„Eestlane on mõistnud, et mõistlikum on osta kvaliteetsed täisnahast jalatsid, sest need kestavad meie kliimas oluliselt kauem,“ rääkis Köster online-intervjuus ostuharjumuste kohta. Lisades, et Eestlane on jalatsivalikul pragmaatiline, kuid hinnatundlikus sunnib vahel tegema kompromissi kestlikkuse osas.

Tänavu juunis on neil plaanis avada Shu kauplus Narvas, rohkem infot ei ole neil kahjuks võimalik avaldada. „Olen kindel, et selge kontseptsiooni ja sihtrühmaga kauplustel on alati ruumi,“ ütles Köster. „Tänase päeva seisuga meil ei ole veel konkreetset plaani alustada jalanõude müügiga veebis, kuid kuna tegemist on olulise muutusega kaubanduses, mida ei saa ignoreerida, siis tulevikus on veebimüük niikuinii hädavajalik,“ avaldas ta veebikaupluse plaane.

Loe intervjuust, kui raskelt tuli otsus hakata kingakaupluste keti tegevjuhiks, millised on eestlaste jalatsite lemmikbrändid, mida teeb ABC King müümata jäänud kaubaga ja kui suurt käibekasvu tänavu oodatakse.

TKM King kuulub Tallinna Kaubamaja kontserni ning ettevõtte alla kuuluvad kingapoed ABC King, Shu ning aksessuaaride kauplus Nero.

Kösteril on pikaajalilne kaubandusalane kogemus nii Tallinna Kaubamaja kontserni sees kui väljaspool. Ta alustas Tallinna Kaubamaja kontsernis aastal 2000 turundusdirektorina ja seejärel ostudirektorina. Aastatel 2007-2011 juhtis ta Soome firma L-Fashion Groupis kaubanduskette (Aleksi 13, Your Face, Luhta). 2011. aastast töötas Köster Kaubamaja AS kaubandusdirektorina.

VASTATUD KÜSIMUSED

Miks on kauplustes vaid üksikud jalavarjud suurusele 42. Ja needki enamik just jalavarjud, mitte kenad naistekingad. Ja küsimus ei ole hinnas - vaid just valikus, seda lihtsalt ei ole. Ei suvel, kevadel ega talvel. Samamoodi puudub kaupluse töötajatel ülevaade, milliseid jalatseid on 42 suuruses saadaval ja kas üldse on. Viru keskuse uues poes, ei teadnud ükski müüja seda. Paluti otsida kingad, mis meeldivad ja siis vaatame kassasüsteemist - masendav tulemus, mitte ühtegi ei olnud. Kliendina ajaraiskamine ja negatiivne emotsioon. Mujal maailmas kingakauplustest tihti kingad numbrite kaupa selekteeritud - valid sobiliku numbri ja näed kõiki saadaolevaid mudeleid oma suurusele. Lihtne ja kiire süsteem.

 

Kahjuks on tõesti nii, et suuremad naistekingad 42-43 on Eestis nõutud, kuid kahjuks on pakkumist vähe. Tootjad teevad enamasti need kingad mitte Põhja-Euroopa spetsiifikale mõeldes, vaid kogu Euroopale. Suuremate numbrite valik on kahjuks kesine. Oleme võtnud maksimumi, mida kingafirmad pakuvad ka Teie poolt viidatud numbritest. ABC ja Shu ketis kokku on naiste kingapaaridest 3,5% 42 ja suuremad numbrid, mida ei olegi nii vähe.

 

Kuhu poole liigub tarbijatrendid. Kas eelistatakse bränditooteid või pigem soodsamat kinga/saabast? Milline on kõige populaarsem kingabränd TKM Kinga portfoolios

Mõlemad vastused on õiged. Turg polariseerub. On neid, kes ostavad bränditooteid ning eelistavad üksnes neid. On ka tarbijaid, kes sooja ilmaga tahavad osta sandaale ning külmaga saapaid - vastavalt vajadusele. Meie pakume põnevamaid brände ABC kauplustes ning hea hinna-kvaliteedi suhtega kinga SHU kauplustes. Eesti mehed armastavad Lloydi kinga. Naiste brände on palju, kui mõni välja tuua, siis nt Vagabond, Tamaris, Clarks, Ecco, Il Mio, Blanco.

Kuidas toimub kingamaailmas kauba sisseost? Kuidas see erineb nt Kaubamajas riiete- ja kodutarvete osakonnas toimuvast?

Kõikide moekaupade sisseost toimub samas tsüklis: enne jaanipäeva lähme esimesele messile, et osta sisse järgmist kevadkollektsiooni. Seega selle aasta sügis ja talvekollektsioon on meil juba tellitud. Tähtsamad sisseostumessid toimuvad Milanos, Düsseldorfis ning Põhja-Itaalia linnakeses Riva.

Millal hakkate jalanõusid veebis müüma?

 

Tänase päeva seisuga meil ei ole veel konkreetset plaani alustada müügiga veebis, kuid kuna tegemist on olulise muutusega kaubanduses, mida me ei saa ignoreerida, siis tulekus on veebimüük niikuinii hädavajalik.

hea king

Mulle meeldiks see, kui proovitavad mudelid/suurused oleksid lihtsalt näidistena proovimiseks ja ostes saad "avamata pakendis" uued kingad. Kahjuks selline süsteem ei toimi jalatsiäris. Küsin, et miks?

Peamine põhjus on lihtne - sellisel juhul hakkaks proovikingade kulu kajastuma toodete lõpphinnas, mis tavabrändide puhul ei ole põhjendatud. Kliendid ei soovi selle eest rohkem maksta. Luksuskaubamärgid seda aga teevad ja selle võrra on nende hinnad oluliselt kallimad kui tavabrändidel.

Mitu kingapaari teil endal on?

On soovitatav, et erinevateks vajadusteks on vähemalt kaks paari kingi. Kahed spordijalatsid, kahed tänavakingad, kahed sandaalid. Ühte jalatsit kannad, teine saab samal ajal puhata ning mõlemad kestavad kauem. Ise olen püüdnud sellest lähtuda, kingapaaride hulk on piisavalt suur.

Kui palju laienemisruumi on veel kingakauplustel? Mitu kauplust lähiaastatel plaanite juurde teha?

See on börsitundlik info, mistõttu ma seda täpsemalt kommenteerida ei saa. Avalikkusele oleme juba teatanud, et avame juunis Narvas uue Shu kaupluse. Üldisemalt rääkides on selge kontseptsiooni ja sihtrühmaga kauplustel alati ruumi.

Millised on Teie suurimad eesmärgid kingakauplusteketti juhtides? Mida sooviksite ära saavutada ja kuhu jõuda ABC Kinga ja Shu kingakauplustega?

ABC King on number 1 kingakauplus Eestis ning eesmärk on säilitada ja tugevdada liidripositsiooni Eesti turul. Shu puhul oleme värskendamas keti kontseptsiooni, millega alustame sügisest.

Kui suurt käibekasvu tänavu ootate?

See on börsitundlik info. Samas: iga ettevõtte eemärk teha igal järgneval aastal paremat tulemusest kui oli varasemal aastal. Usun, et meie tubli meeskond üle kogu Eesti saab sellega edukalt hakkama.

 

Mis on moes sügis-talv 2014/2015?

Värvidest on moes grafiithall, bordoo, konjak ning tumesinine. Alati on moes must. Materjalidest on moes karvastatud struktuurne nahk, ussinahk ning erinevate materjalide kombineerimine. Uudse asjana on moes teppingud (ruudud ning paralleelsed jooned). Tagasi on sukksaabas. Kontsad on toekad, kuid naiselikud.

Miks ei pakuta meestele reeglina suurust 39 (ABC-st pole viimased 10 a midagi leidnud). Lõpeks ongi nii, et vaatad poes mudeli välimust, kuid tellima peab kuskilt välismaisest netipoest..

Kahjuks alustab enamik tootjaid numbriga 40 või 41. Samas tuleb kinga alati proovida, sest paljude 40 numbri jalatsite liist on selline, et sobib hästi ka 39 jalale. Loomulikult püüame võimalusel osta sisse ka 39t kui ka suuremaid numbreid – 46-50. Olen äärmiste numbrite eest isiklikult hoolt kandnud, kuna ise kannan 46 number jalatseid.

Mida teete kaubaga, mis jääb müümata?

Müümata ei jää meil midagi. Ei ole olemas „vale“ kaupa, on olemas vale hind. Kauba, mis jääb liiga kauaks poodi, hindame alla. Mai alguses oli meil väga edukas Saku Suurhallis bärndide suurmüük, samasugune üritus tuleb 13.-15. juunil Tartu Lõunakeskuses.

Mis eristab Teid teistest konkurentidest? Viimasel ajal on Eesti turule tulnud mitmeid uusi jalanõude kauplusi. Keda peate enda kõige suuremaks konkurendiks? Miks?

 

ABC Kingal on endiselt suurim kaubamärkide valik, mille hulgas on brände, mida mitte keegi teine Eestis ei müü. Ehk meil on parim valik ning kõige laiem kauplustevõrk. Konkurendid on kõik, kes müüvad jalatseid. Me ei alahinda kedagi.

 

Kas omate kingakaupmehena ka mingisugust ülevaadet eestlaste ostuharjumuste osas?

 

Eestimaalane on oma jalatsivalikus pragmaatiline, kuid hinnatundlikus sunnib vahel tegema kompromissi kestlikkuse osas. Siiski ta on aru saanud, et mõistlikum on osta kvaliteetseid täisnahast jalateid, sest nad kestavad meie kliimas oluliselt kauem. Keskmine eestimaalane ostab alla 2 paari kingi aastas, mis on oluliselt vähem kui keskmine eurooplane. Näiteks soomlane ostab aastas 3,5 paari kingi ning vahemere ääres ostavad inimesed kuni 10 paari aastas.

 

Mulle väga meeldib uus Viru Keskuse ABC Kinga kauplus. Kas teil on plaanis veel analoogseid suurepäraseid lahendusi kasutada ka teistes kauplustes?

 

Tänan! Meile endale ka uus lahendus väga meeldib. Kutsume Viru Keskuse kauplust uue põlvkonna kingakaupluseks. Tegemist on esimese kauplusega, kus on 100% keskkonnasõbralik LED-valgustus. Oleme ühendanud kaubandused ja väga hea disaini. Kasutasime Ruumilabori disainereid Janno Roosi ja Andres Labi. Graafik autoriks on Margus Tõnnov. Viru Keskuse kaupluse kujunduselemente hakkama kasutama ka teistes kauplustes.

 

Miks on nii, et Eestis ilusaid kingi ei müüda meestele ega naistele? Valik praktiliselt puudub. Enamik mis siin müüakse on ühte tüüpi. Näiteks naistele pakutakse kas nn susskingi, ülikõrgeid tikkkontsasid või siis igavaid penskari jalatseid. Kui tahad ilusat jalavarju, pead ostma need välismaalt. Miks selline sisseostupoliitika?

Valiku tegemisel on ABC Kingal 20aastane kogemus Eesti turul. Oma kaupluste sisseostupoliitikas lähtume eestimaalaste tarbimisharjumusest ning müüme seda, mida tegelikult ostetakse ja osta tahetakse. Jälgime hoolega ka rahvusvahelisi trende ning oluline on jalatsite vastavus kliimale. EMORi uuring näitas, et ABC King on kõige tuntum kauplustekett Eestis ning meil on kõige suurem ja parim jalatsivalik. Usun, et meie kauplustes leiduvad sobivad jalatsid peaaegu kõik eestimaalased. Sellel aastal tuleb meil juurde koguni 30 uut kaubamärki – osa on juba kauplustes, osa tuleb sügisel.

 

Kui raskelt tuli otsus hakata kingakaupluste keti tegevjuhiks? Kes tegi ettepaneku ja kui kaua kaalusite? Mida hindate enda eelmises töös kõige enam?

 

Ettepaneku tegi kauaaegne hea kolleeg, Tallinna Kaubamaja ASi juhatuse esimees Raul Puusepp. Kaalumiseks palju aega ei olnud. Juhtide liikumine kontserni sees teeb kontserni tugevamaks ja arendab ka juhte. Eelmises töön hindan kõige enam suurepäraseid kolleege, kes osalt on jäänud samaks. Töös hindasin kõige enam võimalust olla loov.

Autor: Edward Köster

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757