Saabumas on kaubanduse kõrghetk, mistõttu tuletab tarbijakaitseamet ettevõtjatele meelde, et alla 18-aastastele lastele ja noortele suunatud reklaamidele kehtivad mitmed nõuded, millega on keelatud näiteks õhutada last iseseisvale ostule või luua illusioon, et just selle asja ostmine muudab ta teistest paremaks.
Kindlasti ei tohi lastele suunatud reklaam sisaldada pöördumist lapse poole, millega teda otseselt või kaudselt kutsutakse üles nõudma kelleltki reklaamitava kauba omandamist või õhutada last iseseisvale ostule. Kaudse üleskutsena mõjuvad näiteks ka soodsatele hindadele viitamine, reklaamitavate toodete kogumisele õhutamine või üleskutse nendega mängimisele.
Tähelepanelik tasub olla klassikalise jõuluvana ja päkapikkude teemal. Kirjad jõuluvanale ja usk päkapikkudesse on jõulueelsel ajal sageli läbivaks ideeks nii lastele kui täiskasvanutele suunatud reklaamides. Lastele suunatud reklaam peab arvestama nende east tuleneva kehalise ja vaimse eripäraga. Sageli võib sellise temaatikaga lapsehäälne reklaam kõnetada last ka juhul, kui reklaami sihtgrupiks ei ole peamiselt lapsed.
Oluline on, et reklaam ei tekitaks lastes tunnet, et mingi kauba või teenuste ostmine muudab ta teistest paremaks või selle puudumisel on vastupidine mõju. Kuna perede väärtushinnangud ning materiaalsed võimalused on erinevad, võib lastel selliste reklaamide mõjusfääris tekkida alaväärsustunne.
Kaupluste kliendilehtede koostamisel palub tarbijakaitseamet arvestada ka asjaoluga, et alkoholi reklaam on keelatud trükises, mis on suunatud peamiselt lastele ja trükise leheküljel, kus avaldatakse peamiselt lastele suunatud teavet.
Lisaks eeltoodule tuletab amet meelde, et seaduse järgi on reklaam keelatud koolieelse lasteasutuse, põhikooli, gümnaasiumi ja kutseõppeasutuse kasutuses olevates ruumides, välja arvatud õppe- ja kasvatustöö välisel ajal, kui seal toimub üritus täisealistele. Eelpool nimetatud nõuded kehtivad ka lastele suunatud teenuste reklaamile, näiteks kultuurisündmused, teemapargid, peopaigad ja töötoad.
Lastele suunatud reklaami määratlemisel tuleb hinnata nii reklaami teostust, kujundust ja väljenduslaadi kui ka määratleda objektiivselt reklaamitava toote või teenuse sihtgrupp või tarbijamängus lubatavate auhindade sihtgrupp. Juhul, kui sellisel hindamisel leiab kinnitust seotus lastega, on vajalik järgida ka lastele suunatud reklaami nõudeid vastavalt reklaamiseadusele ja tarbijakaitseseadusele.
Nõuete paremaks mõistmiseks ja ühetaoliseks täitmiseks on tarbijakaitseamet koostanud soovitusliku juhendi ning amet on meelsasti nõus ettevõtjaid reklaamikampaaniate väljatöötamisel nõustama. Juhul, kui valmiskampaania läheb lastele suunatud reklaami nõuetega vastuollu, on seda sageli võimalik selliselt korrigeerida, et kampaania katkestamine ei ole vajalik.
Seotud lood
Eesti logistikaettevõte Via Express on enam kui 10 aastat pakkunud kaubandussektorile keskendunud lahendusi, sealhulgas transporti multitemperatuursete veokitega. Ettevõttele on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.