Autor: Hando Sinisalu • 5. jaanuar 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

E-poodide probleemid saavad alguse halvast märgistamisest ehk tag'imisest

Baymard Instituudi Usability ReasearceherThomas Storgaard Gronne
Foto: erakogu
Intervjuu e-kaubanduse konverentsi "Kuidas parandada kliendikogemust e-kaubanduses?" peaesineja Baymard Instituudi Usability Reasearceher Thomas Storgaard Gronnega.

E-kaubanduse konverents ja auhindade jagamine toimub 28. jaanuaril BLISS konverentsikeskuses 

Konverentsil valitakse Eesti kõige kasutajasõbralikum veebikauplus 31 finalisti seast. Tutvu finalistidega SIIN. Žürii liikmed analüüsivad laval kõiki finaliste. 

Lisaks tuleb konverentsil juttu e-kauplusest kauba tarnest, klienditeenindusest läbi chati ning hinnapsühholoogiast.

Tutvu konverentsi programmiga SIIN ning registreeru kuni 21. jaanuarini soodushinnaga 179 eurot (km-ga 214,80) SIIN. 

Oleme 2016. aasta alguses. Millised on e-kaubanduse peamised trendid sel aastal?

Ma ei kõla just eriti originaalselt… aga põhiteema on mobiil. Järjest rohkem tarbijaid kasutavad e-ostlemiseks mobiilseid seadmeid ja paljud kaupmehed pole sellega veel arvestanud. Nii et esimene soovitus aastaks 2016: rohkem fookust mobiilile!

Ka e-poe sisesele otsingule pööratakse liiga vähe tähelepanu. Tarbijad on harjunud Google otsingu kvaliteediga ja eeldavad, et ka Teie e-poe sisene otsingumootor oleks sama hea.

Samuti olen märganud, et suurte e-poodide tippjuhid on hakanud isiklikult kasutajakogemusele (UX) rohkem tähelepanu pöörama. Kui varem suhtlesin oma konsultatsiooniprojektide käigus enamasti UX- Manageriga, siis nüüd on laua taga seda teemat arutamas järjest rohkem tippjuhte.

Kui sageli peab e-poe disainis muudatusi tegema?

Suured e-poed teevad väikeseid muudatusi pidevalt, lausa igapäevaselt. Kui oled konkurentsitihedas valdkonnas (nagu näiteks jalatsite müük), siis on tarbijal nii lihtne kasvõi väiksemate UX probleemide korral minna konkurendi juurde. Konkurent on vaid ühe kliki kaugusel.

Kui müüte midagi unikaalset – näiteks käsitööd – siis on tarbija tihti valmis taluma ka viletsamat UX-i, sest tal pole lihtsalt valikut.

Eesti e-poodidel on väikesed eelarved, aga nad peavad ometi konkureerima Alibaba ja Amazoniga. Kuidas ellu jääda?

Olen aus: Amazoni ja Alibababaga on väga raske võidelda. Aga ka väikese eelarvega saab palju ära teha.

Väikese eelarve puhul tuleb fookus ja prioriteedid paika panna. Ja tegeleda kõige suuremate probleemidega esmajärjekorras.

Üks lihtne näide. Paljudel e-poodidel  on päises suur otsingu kast, aga see ei tööta hästi. Kui sul on väike kaubavalik, siis pole mõtet otsingusse investeerida ja selle halvasti töötava kasti võiks lihtsalt ära koristada.

Millised on täna suurimad kasutajakogemuse probleemid?

Number üks probleem on halb kategoriseerimine. Kategoriseerimisega alustati kunagi kui oli väike kaubavalik. Siis aja jooksul hakati muudkui lisama kategooriaid ja lõpuks ongi segadus. See on nagu vildakale vundamendile maja ehitamine, seinu ei saa kunagi päris sirgeks.

Pigem tuleks kogu kategoriseerimine uuesti üle vaadata ja ümber teha.

Teine probleem on filtreerimine. See on väga tähtis. Tarbija eeldab, et sa saab otsingus filtreerida näiteks värvi, hinna, muude omaduste järgi. Aga häid filtreid kohtab harva.

Suured probleemid saavad alguse halvast märgistamisest ehk tagimisest.  See on ülitähtis. Kui kohe alguses hästi märgistada, saab hiljem filtreid ja otsingusüsteeme arendada ja muuta.

Märgistamisel tuleb kasutada erinevaid sünonüüme. Uuri otsingu logi ja vaata, mis sõnadega otsitakse. Inimesed teevad tihti ka kirjavigu, nii et isegi levinumad kirjavead tasuks märgistamisel arvesse võtta.

Selleks on erinevaid tööriistu nii Google´il kui teistelgi.

Mida arvad Eesti e-poodidest?

Ma pole senimaani ühegi Eesti e-poega kokku puutunud. Aga ma luban, et enne oma 28. jaanuaril Tallinna esinemist viin ennast kurssi ja testin mitmeid Eesti e-poode ka. Nii et palun siis mulle andeks anda kui oma ettekandes kriitilisi märkusi teen!

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757