Autor: Kaubandus.ee • 5. aprill 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Karastusjookide tootjad: Euroopa kõrgeim maks on absurdne

Coca-Cola Company Baltikumi uus avalike suhete juht on Nele Normak
Foto: Coca-Cola Company
Valitsuse kava seada magustatud jookidele täiendav maks karistab tarbijaid ega ole sisuline lahendus rahvatervise parandamiseks. Selle põhiline eesmärk on lappida valitsuskoalitsiooni riigieelarvesse tekkinud eelarveauku, kommenteerib Karastusjookide Tootjate Liidu juhatuse liige Nele Normak valitsuse kava.

„Valitsuse poolt kavandatud magustatud jookide maks on konkurentsitult Euroopa kõrgeim, mis ületab isegi Soomes kehtestatud määrasid. Meie hinnangul kallinevad 1,5-2 liitristes olevate jookide hinnad üle 100%. Aktsiis saab olema suurem kui osadel lahjadel alkoholi sisaldavatel jookidel. Selline järsk maksutõus on ebaproportsionaalne ja tööstusharule hukatuslik,“ selgitas Normak, miks ollakse maksule vastu.

Kuigi ministeerium toob maksu kehtestamise ettekäändeks rahvatervise, siis on tähelepanuväärne, et karastusjoogid moodustavad vaid 6% Eesti inimeste päevasest kaloraažist. „Isegi kui magusate jookide tarbimine väheneks kolmandiku, siis oleks see üksnes kaduvväike osa inimeste päevasest suhkru tarbimisest. Probleem on pigem inimeste toitumisalases teadlikkuses, kui mõnes üksikus tootegrupis,“ ütles Normak.

Kuna valitsuse plaanide tulemusena tasalülitatakse riigis terve tööstussektor ja luuakse kunstlikult ebavõrdsed tingimused, siis leiavad töösturid, et tegemist võib olla ebaseadusliku riigiabiga ja ei välistata Euroopa Komisjoni poole pöördumist.

Tootjate hinnangul muutub uue maksu valguses järjest tõsisemaks probleemiks ka piirikaubandus. Taani näol on võtta näide, kus liikus kolmandik karastusjookide müügist piirikaubandusse. Sama kogemus Belgias ja mujal.

„Eesti jaekaubanduse jaoks on piirikaubandus juba täna tohutu probleem. Kui valitsuse aktsiisipoliitika lisab Läti poolele veel magnetkaupu, siis kasvab probleem veelgi. Kahekordistuvad hinnad sunnivad jaekauplejaid oma marginaali kaitsmiseks tõstma ka teisi hindu ja see on täiendav karistus vähemkindlustatud Eesti peredele. Nemad ongi põhilised, kes selle poliitika kinni peavad maksma,“ sõnas Normak.

Eesti on väike turg - meil on ainult 1 miljon tarbijat ja erinevate tootegruppide ründamine uute maksudega teeb elu kallimaks meie tarbijatele, vähendab meie tootjate rahvusvahelist konkurentsivõimet ja investeerimissuutlikkust. Ka riigi halduskoormus tõuseb.

Karastusjookide tootjad jäävad lootma, et valitsus läheneb küsimusele tasakaalukalt ning kaasab tootjad argumenteeritud dialoogi.i.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757