• 12.09.17, 14:52
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tarbijate teadlikkus garantiitingimustest ja pretensiooni esitamise õigusest on tõusnud

Möödunud aastal jõudis Tarbijakaitseameti andmetel tarbijavaidluste komisjonini 2804 avaldust, mis on ligi 800 rohkem, kui aasta varem. Kõige enam vaidlusi on seotud toote kvaliteediga, mille nõuseks on toote asendamine, parandamine või lepingust taganemine koos ostusumma tagastamisega.
Tarbijate teadlikkus garantiitingimustest ja pretensiooni esitamise õigusest on tõusnud
Laekunud avaldustest võeti aastal 2016 menetlusse 1080 juhtumit, mis on pea kaks korda rohkem kui aasta varem.
Expert tehnikakaupluste turundusjuht Joonas Kulli kinnitab, et tarbijad on muutunud teadlikumaks oma õigustest ning üha rohkem tuntakse ka huvi garantii vastu. “Inimesed pöörduvad garantiisse endistviisi, kuid ollakse palju teadlikumad, millistel tingimustel garantiisse saab pöörduda ja millal tuleks kasutada pretensiooni esitamise õigust,” rääkis Kulli.
Tarbijal on võimalik valida, kas ta kasutab pretensiooni esitamisega seotud õigusi või garantiist tulenevaid õigusi, sest garantii andmine on kauplejatele kohustulik vaid siis, kui tootja on selle tootega kaasa andnud. Kaebuse esitamiseks on vajalik ostu tõendada ostutšeki, lepingu või muu dokumendi abil ning seda tuleks teha hiljemalt kahe kuu jooksul alates puuduse avastamisest. Puudusega kauba korral on kliendil õigus nõuda toote tasuta parandamist või asendamist uue kaubaga.
“Tarbijal peab enne ostu sooritamist olema õigus tutvuda garantiitingimustega ning soovi korral peab kauplus garantiitingimused ka kirjalikult kaasa andma,” ütles Kulli, lisades, et nende Expert tehnikakaupluste kogemuse põhjal läheb garantii alla vaid 1-2% toodetest.
Lisaks garantiile on nii mõnedki ettevõtted kasutusele võtnud ka lisagarantii sätted, mis tähendab, et kaupluse poolt antud garantii pikeneb teatud summa tasumisel. “Lisagarantiid saab kasutada toodete puhul, mis on kallima hinnaklassiga ehk näiteks külmkapid, televiisorid, elektripliidid – need on ka tooted, mida ei soovita sageli välja vahetada ja mille puudumine mõjutab tunduvalt tarbija igapäevast elukvaliteeti,” ütles Kulli.
Lisagarantii maksumus sõltub toote hinnast ning seda saab kasutada lisagarantii ostuarve alusel. Tarbijad on lisagarantiist aina enam huvitatud ka seetõttu, et lisaks pikenenud garantii ajale kaasnevad lisagarantiiga ka teised hüved nagu tasuta asendustoode või toodete tasuta transport.
Tarbijakaitseameti 2016. aasta aastaraamatu põhjal selgub, et kuigi tarbijate teadlikkus oma õiguste osas on kasvanud, tuleb endiselt selgitada ja meenutada, et lisaks õigustele on tarbijatel ka kohustused.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 12.12.24, 10:12
DSV müügijuht: meie kolm tugisammast on meie meeskond, meie IT ja meie kliendid
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele