E-poodi arendades pane paika ettevõtte strateegia

Finestmedia juhtiv e-kaubanduse konsultant Martin Lond ja Vaimo e-kaubanduse lahenduste arhitekt Märt Aab rääkisid Äripäeva raadiosaates "E-kaubanduse areng ja tulevik", et e-poodi arendades tuleb väga tõsiselt mõelda ettevõtte strateegia ning tuleviku suundade peale.

Vaimo e-kaubanduse lahenduste arhitekt Märt Aab, Art Lukas Maksekeskusest ja Finestmedia juhtiv e-kaubanduse konsultant Martin Lond räägivad e-poodide platvormidest ja tehnilisest poolest.  

Lond rääkis, et kindlasti ei tasuks tormata e-poodi ehitama. „Meie poole võivad pöörduda kõik, kellel on soov aru saada, kuidas ühte ettevõtet e-kaubanduse poole viia. Ettevõttel tuleb kõigepealt aru saada, mis on tema e-kaubanduse eesmärgid, kuidas ettevõte täna toimib, kuidas tooteinfot täna kasutatakse,“ loetles ta. Ta ütles veel, et analüüsi on nad valmis tegema kõikide ettevõtetega ning selle tulemusena tekib arusaam, kuidas on mõistlik edasi minna ning kui suur on investeering.

Vaimo meeskond aitab ettevõtetel välja töötada strateegia, kuidas ja mida teha. „Hea meel on see, et üha enam võetakse nõuandeid kuulda. Aastaid tagasi teadis iga kaupmees paremini, kuidas asju teha,“ kommenteeris Aab ning lisas, et täna hinnatakse juba meie kogemusi.

Olulised küsimused, millele mõelda

Aabi sõnul on ta püüdnud nimekirja teha ning korduvaid küsimusi on päris palju, mida iga kliendi käest küsitakse. „Iga kliendiga jõutakse lõpuks unikaalsete küsimusteni. Enne kohtumist tuleb võimalusel kliendi kohta teha eeltööd ja uurida ettevõtte kohta nii palju kui võimalik.“ Ta rääkis, et saadud info põhjal lood ettevõttest pildi ning siis hakatakse küsima spetsiifilisi küsima. Aab ütles, et kindlasti küsivad nad, et kui palju ollakse võimelised inimtööjõudu projekti pühendama ja asja ülevalhoidmiseks andma. „Kõige tähtsamad on inimesed,“ sõnas Aab.

Lond lisas, et kliendipoolsed pühendunud inimesed on väga olulised. „Oluline on ka teada, kes on toote omanik ning kes on see konkreetne kontakt arendajale, kes teeb lõplikud otsused.“ Kontrollküsimuste osas ütles Lond, et need sõltuvad projektist, kas hakatakse e-poodi nullist ehitama või hakatakse olemasolevat lahendust edasi arendama. „Kust tooteinfo täna tuleb, kui palju on tooteid, kui palju on tooteinfot, kes tegeleb tooteinfoga,“ loetles Lond mõningaid küsimusi, millele tasuks kindlasti tähelepanu pöörata.

„Kunagi pole e-poega hilja alustada, kuid tänane reaalsus on see, et viimase 3-5 aastaga on toimunud oluline mentaliteedi muutus. E-kaubandust ei peeta enam imelikuks asjaks, vaid tegemist on kaubanduse igapäevase osaga,“ rääkis Aab.

E-pood valmis nädalaga

Aab julgeb väita, et nädalaga e-pood üles panna ei ole probleem. „Täna üks B2B ettevõte hakkab müüma rahvusvaheliselt ning ilma igasuguse arenduseta olime valmis seadistama talle e-poe 3 päevaga. Tänane ellu minek seisab tooteinfo taga, kuna seda ei suudeta kokku panna,“ tõi ta ühe näite.

„E-poodi saab kiiresti üles panna, see ei ole probleem, kuid aega võtab arusaam, mis on äri eesmärk viie aastapärast ning kuhu soovitakse liikuda,“ ütles Lond. „Kõik olene selles, millisel hetkel aega mõõtma hakata. Kas sellest, kui klient istub täideviijaga esimest korda maha, siis võib e-poe ehitamine võtta aega 3 aastat või hakata aega mõõtma siis, kui hakatakse lahendust kirja panema või arendama,“ küsis Aab ning Lond lisas, et lõplik arengufaas läheb päris kiiresti ning aega võtab pigem see arusaam, mida soovitakse.

Kas custom-made või platvorm?

Lond rääkis, et täna on jõutud sinna hetke, kus erinevate platvormide puhul saab rääkida erinevatest põlvkondadest. „Kas ehitada rätsepülikond või võtta valmis lahendus ja seda natuke ümber ehitada. Teinekord on custom lahenduse ehitamine ahvatlevam just investeeringu mõttes. Valmis platvormi puhul tuleb maksta igakuist litsentsitasu,“ ütles Lond. Tema sõnul on custom lahenduse puhul ennast kerge nurka mängida, sest selle lahenduse puhul peab klient ise teadlik olema erinevate nõuete ja muutuste puhul. „Platvormid uuenevad ise ning nende puhul ei piira tehnoloogia äri, vaid äri dikteerib, millist tehnoloogiat kasutatakse.“

„See, et custom lahendus ennast õigustaks peab tegemist olema väga unikaalse äriga. Täna on Eestis vähemalt 2-3 klienti, kes tahavad custom platvormi pealt tulla standardi peale. Custom lahenduse puhul peab olema kindlasti majasisene meeskond, kes uuenduste eest hoolitseb, sest seda sisse osta on küllaltki kallis,“ rääkis Aab. Ta lisas, et kui kasutada standardit ning ühe partneriga midagi nihu läheb, siis mõõduka pingutusega on võimalik leida uus partner.

Vaimo Eesti tunneb kõige rohkem uhkust Selveri ja Kaubamaja e-poe lahenduste loomise eest, kuna need olid esimesed hästi väljakukkunud tööd, mis Eestis tehti. Rahvusvaheliselt võib edukamate projektidena tuuakse välja Helly Hansenit, Jack Danielsi ja Dysoni e-poodi.

Finestmedia tegeleb väga palju ka riigisektoriga. Suurimateks klientideks on Maanteeamet, Töötukassa, SMIT ning erasektoris on edukaimad projektid olnud Hansaposti, Maksekeskuse ja Alexela elektri- ja gaasimüügi veebilehe ehitamine.

Kuula, mida veel põnevat saates räägiti!

Raadiosaadet "E-kaubanduse areng ja tulevik" juhib Art Lukas Maksekeskusest ning saadet toetab DPD Eesti.

Kuulake saadet siit:

Jaga lugu:
KAUBANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad kaubandusteemalised uudised igal nädalal enda postkasti.

Kaubandus.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700