"Vastupidiselt Läti ja Leedu elanikele, kes reageerisid palju kiiremini ja efektiivsemalt võimalikule koroonaviiruse ohule, ei kiirustanud Eesti elanikud kauplustesse isegi 27. veebruaril, pärast riigi esimesest nakatumisest teatamist. Kuid 6. märtsil pärast teabe kinnitamist selle kohta, et haigestumiste arv kasvab, edestasid Eesti elanikud ostumahu järgi teisi Balti riike," sõnas Lepp.
Koroonaviirus muutis prioriteete
Jõudes Euroopasse, hakkas koroonaviirus järk-järgult muutma Eesti ostjate prioriteete. Veebruari lõpus vähendas kõige rohkem üldmüüke vähenev nõudlus vähem oluliste kaupade järele, s.t. kantseleikauba, riiete ja jalanõude ning elektriseadme järele, kuid kasvas huvi autokaupade, tervishoiutoodete ja pikaajaliselt säilivate toiduainete vastu.
"Veebruari viimasel nädalal kasvas nõudlus pikaajaliselt säilivate toiduainete järele üsna tagasihoidlikult. Nõudlus taigna ja küpsetusosade järele suurenes 1,7 korda, lihatoodete ja jahu järele 1,5 korda. Eesti tarbijad ostsid 1,4 korda rohkem konserveeritud suppe ja 1,3 korda rohkem riisi ja teraviljakultuure. Võrdluseks – samal ajal kasvasid Lätis ainult lihatoodete müügid 2,3 korda, Leedus isegi 4,5 korda," ütles Lepp.
Sisuliselt muutus olukord märtsi esimesel nädalal, kui riiulitelt hakati pühkima majapidamis-, nahahoolduskaupu, kulinaariatooteid ning suupisteid.
"Müügikategooriate analüüsimisel selgub, et Eesti elanikud pöörasid kõige rohkem tähelepanu mitte toiduainetele, vaid oma kodule ja selle hooldusele. Nagu igal aastal, on hooajalisuse tõttu isegi 6,5 korda kasvanud taimekasvatuse müügid ning 3 korda tööriistade ja aiatarvete müügid. Teiste kategooriate kasv oli vastuseks koroonaviiruse levikule riigis," konstateeris Lepp.
Märtsi alguses kasvasid 1,9 korda kangapehmendajate müügid, 1,7 korda seebi müügid, 1,4 korda riide-, nõudepesu, nahahoolduse vahendite, köögirätikute, WC-paberi müügid. Peale selle on ostetud 1,3 korda rohkem kodupuhastamise vahendeid.
Koroonaviiruse haigestunute arvu kasvuga muretsesid Eesti tarbijad pikaajaliselt säilivaid toiduaineid. Märtsi algusest alates kasvasid taigna ja selle koostisainete ning koogi- ja küpsisesegude müügid 1,5 korda. 1,4 korda kasvasid pikaajaliselt säilivate lihatoodete müügid, seejärel täiendati riisitoodete ja põllukultuuride varusid – neid osteti 1,3 korda rohkem.