UX disainer Andres Kostiv astus üles E-kaubanduse kasutajakogemuse konverentsil ning jagas oma tähelepanekuid Eesti e-poodide disaini osas.
- Andres Kostiv Foto: erakogu
Veebidisainerite kogukonnas öeldakse, et semantika ja tekstid on pool disainist. Tekstid peavad olema korrektsed ja õigetel kohtadel. Disain üldiselt on tööriist infovahenduseks. Eriti e-kaubandusele keskendunud disainerite jaoks on oluline sõnumit edastada ja panna inimesed tegutsema mingis soovitud suunas.
Selleks, et õige info inimesteni viia, tuleks teada häid praktikaid, mis töötab ja mis mitte. Näiteks infolugemise üldine skeem on F-kujuline. Esmalt loetakse infot ülevalt alla ja seejärel vastakult paremale. Veebilehel tähendab see seda, et info paigutus võiks olla sama skeemi järgi paigutatud. Päise menüü jookseb ülevalt ning vasakul alla menüü, keskel, F-tähe keskmise kriipsu asemel, peaks olema lüliti, mis paneks kliendi edasi tegutsema, nn call-to-action.
E-pood tuleb disainida kliendile, mitte disainerile
Hea kasutajakogemuse tagamiseks tuleb mõelda, kas elementide paigutused on kliendile loogilises kohas. Veebilehe disainimist alustades tuleks võtta e-poodi kui tühja kauplust. Esmalt on tühi ruum, kuhu tuleb paigutada lett ehk kassasüsteem, seejärel riiulid, mida hiljem täidetakse kaupadega. Sama moodi tuleks mõelda ka e-poest. Veebileht on alguses tühi raam, millele hakatakse lisama erinevaid poe elemente.
Hästi üles ehitatud veebileht, kus on menüüd hästi paigutatud, tuleb valida õiged kontrastid ja värvid, et külastaja tähelepanu saaks tõmmatud olulistele kohtadele. Kontrastidega juhitakse kliendi tähelepanu ja liikumist vastavalt soovitud jätku tegevustele.
Usaldusväärsus
Kõige enam tõstab usaldusväärsust kvaliteetne, terviklik ning toimiv e-pood. Kvaliteetsed pildid, turvaline teekond ostu sooritamiseni, jaluses ettevõtte andmed ja kontaktid on märksõnad, mida veebilehe disainimisel tuleks järgida.
Kvaliteetsed pildid annavad kliendile rohkem kindlust toote väärtuse kohta, kui udused, väikesed või vales kontekstis pildid. Terviklikkust saab luua ühtse stiiliga, nii piltide kasutamises kui värvi-lahendustes.
Värvilahendustes on olulisel kohal jällegi kontrastid. Väga heaks näiteks on K-Rauta e-pood, kus on kontrastid hästi paigas. Vähem olulisemad lingid on heledamad ja väiksemad ning põhilised lingid on tugevama värviga välja toodud. Kontrastidega mängides tuleb mõelda, kas mõne kontrasti või värviga võib osa infot kaduma minna. Heledal taustal heledas kirjas tekst ei pruugi olla nähtav kehvema silmanägemisega inimesele või kehvema resolutsiooniga ekraani kasutajale. See tähendab, et huviline loobub ostust ja lahkub lehelt.
Mida kallim toode, seda rohkem soovitakse infot ja pilte. Läbimõeldud paigutus aitab pildil ja tekstil esile tõusta ning teeb kliendile kogemuse mugavaks. Mõelge oma klientidele ning tehke neile leht võimalikult mugavaks.
Teiseks heaks näiteks on Aatrium. Nemad on suurt rõhku pannud piltidele, kus toodetel on mitu erinevat pilti ning need mõjuvad terviklikult. Toote pildid on valgel taustal, siis ruumi paigutatuna, et proportsioonid oleksid hästi tuntavad ning eraldi veel toode koos erinevate elementidega. Nii saab klient piltidelt võimalikult palju infot toote kohta ning mõelda läbi, kuidas toode talle sobib.
Infomüra vähendamiseks
Praegu on veel klassika, et osades e-poodides kasutatakse liiga palju vilkuvaid ja kiirelt vahetuvaid bännereid. Need võivad mõnikord toimida, kuid üldjoontes on see pigem segav faktor, kui kasutajale mugav. Inimesel tekib kiirelt segadus, kui on liiga palju müra ning iga liikuv bänner tekitab liigselt müra. Ta ei tea mida tegema peab, kuhu vajutama peab, kuhu liikuda, et oma eesmärki täita. Seega lõpuks ei täida vilkuvad pildid oma funktsiooni.
Tuleb korralikult läbi mõelda, mis nuppe/pilte/värve vaja kasutada on, et kliendi tähelepanu oleks täpselt seal, kus vaja. See nupp, mis on kõige olulisem, tuleb kontrastidega kõige rohkem esile tuua ning teiste nuppude kontrast vähemaks tõmmata. Nii on kliendi tähelepanu esmalt ühel, olulisel nupul, ning seejärel alles mujal. Nii ei konkureeri elemendid oma vahel. Näiteks ostukorvi lisamise nupp – kui esil see on? See peaks olema äriliselt väga oluline, kuid on veel e-poode, kus ostukorvi nupp on üsna nõrgalt välja toodud.
Kasutage disaini, et viia õige info õige inimeseni. Mõelge läbi tootekategooriad, mis sihtrühmale konkreetsed kategooriad on, tehke korralikud maandumislehed, korralikud pildid ja nupud. Usalduse loomine algab heast disainist ning hea disain loob konkurentsieelise.
Andres Kostiv on kasutajakogemuse ekspert ja koolitab uusi UI/UX-i disainereid. Vaata koolitust lähemalt
„UI/UX – Kasutajakogemuse ja kasutajaliidese disain“ ja koolitus koos
mentorlusprogrammiga Seotud lood
Kuus oma ala eksperti jagasid E-kaubanduse kasutajakogemuse konverentsil soovitusi, kuidas e-pood paremaks muuta.
Futurist Estonia UX disainer ja partner Andres Kostiv rääkis Äripäeva raadiosaates „E-kaubanduse areng ja tulevik“ e-poodide disainist ning millele tasub eriti tähelepanu pöörata.
Kui eriolukorrast üldse midagi positiivset tuli, siis on see hüppeliselt kasvanud e-kaubandus. Ettevõtted, kes siiani alles mõlgutasid mõtteid, et peaks oma äri ka e-kanalitesse laiendama, said hea tõuke, et oma plaanid kiiremini teoks teha. Futurist UI/UX disainer Andres Kostiv toob mitmeid näiteid, kuidas hea disain aitab e-kaubanduse müüki kasvatada.
E-kaubanduse teemalises saates räägivad Dive Groupi projektijuht Marilyn Uleksin ning Futurist Estonia UX disainer ja partner Andres Kostiv disainist ja klienditeenindusest, mida nad kogesid, kui analüüsisid põhjalikult 57 Eesti e-poodi.
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.