Autor: Helen Külaots • 26. jaanuar 2022

Lavkabussi edu pole raugemismärke näidanud

Hiiumaal vurab juba viiendat aastat ringi Selveri rändpood ehk rahvakeeli lavka, mille käive pole aastatega langenud, vaid püsinud stabiilsena. Selveri äriarvestuse juht Kristjan Anderson rääkis lähemalt, miks nad endiselt lavkapoodi elus hoiavad, mis on tulevikuplaanid ja mida sealt eelkõige ostetakse.
Autor: MARIS TOMBA

Selver pani kauplusbussi Hiiumaal käima 2017. aastal. Tegemist oli Hiiumaa vallavalitsuse ja Selveri ühisprojektiga, et garanteerida kaupade kättesaadavus ka nendele peredele, kes elavad saare kaugetes nurkades ja kel puudub transpordivõimalus linna minekuks. Buss tiirutav mööda Hiiumaad esmaspäevast laupäevani, sel on kolm erinevat marsruuti ja kokku teeb see teekonnal üle 100 peatuse.

Kas e-kaubanduse ajastul on lavkabussil mõtet?

E-selver laianes hiljuti üle Eesti. Sisuliselt tähendab see, et ka kaugel metsatukas või Hiiumaa äärealal elav inimene saab endale tellida hüpermarketi suuruse kaubavalikuga e-poest tooted otse koduukseni. Lisaks tegutsevad Hiiumaal ka teiste kettide e-poed. Kas rändpood ei peaks kuuluma juba muuseumisse? Andersoni sõnul alustas Selveri rändpood tööd siis, kuid nende e-pood Hiiumaal teenust ei pakkunud. “Nüüd on e-kaubanduse areng intensiivne ja paljud, eriti noorem põlvkond, on selle ka omaks võtnud, kuid liikuv pood on eelkõige neile, kes ei oska või ei saa millegipärast internetist osta – lavka tuleb suhteliselt kodu lähedale ja sealt saab esmatarbekaubad kätte.”

“Kui nüüd küsida, kas 10-20 aasta pärast ka poebussi teenust pakume, siis arvan, et mitte. Samas me ei kanna bussi maha enne, kui see täielikult lakkab töötamast. Hetkel on sellel olemas kindel ostjaskond ja püsiv käive – aastas tehakse üle 35 000 ostu. Samasse suurusjärku jääb ka poebussi keskmine läbisõit aastas. Ilmselt liigub kusagil Lõuna-Eestis veel mõnu selline poebuss, kuid usun, et see jääb aina enam unikaalseks asjaks,” ütleb Anderson.

Andersoni sõnul on sortimendis olnud püsivalt 1200 toodet, kuid aastas müüakse ca 3000 erinevat tootenimetust – see tähendab, et kaubad vahelduvad vastavalt hooajale. “Enimmüüdavad tooted on rändpoes piim, hapu- ja kohvikoor, vanilli-koorejäätis, Laua viin, Selveri kange hele õlu, Selveri munad, keefir, Fazeri sai, lahtine kartul, suhkur, Rakvere hakkliha ja Eesti Pagari rukkisepik,” ütleb Anderson. Ta lisab, et kaubamärgid pole neil alati samad, vaid vahelduvad: “Pakendatud toidu ja esmatarbekaupade puhul võtame valikusse erinevad kampaanias olevad (hea hinnaga) tooted, vahelduse mõttes pakume iganädalaselt erinevaid kondiitritooteid ja muidugi vastavalt hooajale on siis kas rohkem jäätist, jooke, verivorste vms.”

Autor: MARIS TOMBA

Bussist tehakse ost kiirelt ja samas suures koguses

Rändkaupluse peatus kestab ca 10 minutit, vahel ka veidi rohkem. Selle ajaga peavad ostjad suutma oma kaubad välja valida ja ära maksta. Andersoni sõnul on huvitav fakt see, et keskmise ostukorvi väärtus on suurem, kui Selveri keti keskmine ost. “Hiiumaa füüsilise Selveri poe keskmine ost on küll 1€ võrra suurem kui lavkas, aga see on ka väga suure kaubavalikuga pood.“

Rändpoe kaubad komplekteeritakse Hiiumaa kohalikus Selveris. Anderson ütleb, et väikesele kogukonnale omaselt on sortimendi valik personaalne ja sõltub ka sellest, mida keegi parajasti saada soovib. “See on täiesti tavaline, et mõni inimene soovib järgmise ringi ajal saada kasti jäätist, mõnda konkreetset toodet või ka jopet – kui asi on Hiiumaa Selveris olemas, siis saab ikka selle bussi panna ja kliendile ära viia.“ Bussis töötavad kohalikud inimesed, lisaks juhile veel üks abiline.

Ajalooline nähtus moodsas kastmes

Lavka kui selline on väga vana nähtus, kuid uudsed interaktiivsed lahendused teevad selle kliendile märksa mugavamaks. Näiteks Selveri kodulehel saab reaalajas jälgida, kus buss parajasti on ja mis ringi ta teeb. Ehkki see sõidab kindla graafiku järgi, võivad teeolud, pikemad peatused või muud takistused bussisõitu häirida – kaardilt eelnevalt kontrollides on aga kindlam tee äärde valmis kõmpida. “Rändpoe käive on püsinud aastaid stabiilsena. See on hästi, kuid hetkel meil sellega seoses uusi plaane laual pole. Kui põlvkond vahetub, siis ilmselt mugavam ja kaasaegsem e-kaubandus võidab.”

Autor: MARIS TOMBA
Jaga lugu
Kaubandus.ee toetajad:
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Merilin MerilaKaubandus.ee toimetaja Tel: 5 105 933
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700