Autor: Helen Külaots • 25. oktoober 2022

Jahu-Jaani kogemus: suures jaeketis edu saavutamiseks pead ehitama brändi

Mitmed Eesti väiketootjad on saanud suuremalt tuntuks tänu selle, et teevad koostööd suurketiga. Teraviljatooteid valmistava ettevõtte Jahu-Jaani juht Tiit Mansberg ütleb, et suund jaeturule oli ainuõige valik, kuid toode ei müü end jaeketis ise. Loe, kuidas Jahu-Jaani tooted Selverisse jõudsid ja mismoodi nad keerulisel ajal ellujäämiseks toimetavad.
Jahu-Jaani juht Tiit Mansberg
Autor: @MARTINKOSSESON

Mansberg ütleb, et Selverisse jõudsid nende tooted suurketi enda initsiatiivil. “Selver tegi koostööd Lõuna-Eesti Toiduvõrgustikuga, mille kaudu ka meie oma tooteid müüsime. Sealt tuli ettepanek meie teraviljatooted Selveri valikusse lisada. Esialgu olime sortimendis kahe tootega, nüüdseks on see kasvanud 16ni,” ütleb Mansberg.

Suund jaeturule oli ainuõige valik. Mansbergi sõnul aitas suurketti minek neil kiiresti kasvada ja seeläbi tootmisesse investeerida. “Automatiseerisime protsesse ja tõstsime ka toodete kvaliteeti,” toob ta näite. “Suurim õppetund jaeketti minekuli oli arusaam, et vajame tugevat brändi – et klient tahaks ja oskaks meid teiste toodete hulgast riiulilt üles leida,” lisab Mansberg. Aastal 2017 lõidki nad Jahu-Jaani nimelise brändi.

Kuidas väiketootjad keerulisel ajal ellu jäävad?

Mahekaup on olnud tarbijate seas hinnas juba aastaid ning Jahu-Jaani tooted müüsid tõusvas joones, kuid seda Ukraina sõjani. “Sealt edasi on kulude kasv ja inflatsioon kasvu peatanud ja oleme pidanud hindu tõstma. Eks aasta lõpuks ole selge, kuidas kliendid selle vastu võtavad,” tõdeb Mansberg ja lisab, et elektrihinna tõus oli neile tõesti šokk, kuid osaliselt leevendab seda enda päikesejaam, mille tootlus jääb siiski vajadusele alla.

Mansbergi sõnul aitas suurketti minek neil kiiresti kasvada ja seeläbi tootmisesse investeerida.
Autor: @MARTINKOSSESON

Kulude optimeerimiseks leitakse alternatiivseid lahendusi. Mansberg toob näite, et ehkki nende põhiline tegevusala on teraviljatoodete valmistamine, hakkasid nad tegema sinna kõrvale halupuid. “Proovime toimetada nii, et Jahu-Jaani toodete viimisel Tallinnasse saaksime panna auto peale ka küttepuud ehk kasutada mõlema ärisuuna jaoks ühte transporti, mis aitab kulusid katta.”

Väiketootjatega koostöö ei ole tihti rahaliselt kasumlik, kuid vajalik ärisuund

Selveri juhatuse liige Kristi Lomp on öelnud, et väiketootjate kauba müügilevõtt pole aastaid enam maineprojekt, vaid kliendid on eelistanud suurtele välismaistele brändidele kohalikku – neid huvitab, kuidas ja kus on toode valmistatud ning mida sisaldab.

“Mida näeme aga nüüd, on murettekitav. Müük kaldub rohkem soodushindade ja odavamate analoogtoodete poole, sest kõigil on rahakotid õhemaks jäänud. Selline ostukäitumine hakkab mõjutama Eesti tootjate, eriti väiketootjate ellujäämisvõimalusi,” lisab Lomp.

Selveri missioon on edendada kohalikku toidukultuuri ja toetada Eesti põllumajandust Eriti teravalt on see fookuses on see nüüd, keerulisel ajal. Seetõttu on suurketi esindajad võtnud nõuks aidata väiketootjaid näiteks sel viisil, et tutvustada Selveri klientidele ka ise nende toodangut ja väärtusi. “Käisime suvel väiketootjate juures ringkäigul ja tegime nendest filmiklippe, mida jagame nüüd oma kanalites,” ütleb Lomp ja lisab, et läbi nende tutvustavate kaadrite saab paremat aimu, kes on need inimesed, mida ja kuidas nad toodavad ning mis väärtusi kannavad. “See lisab kindlust ja tahet oma toidutööstust toetada,” ütleb Lomp.

Vaata videost, kuidas valmib Jahu-Jaani toodang ja mida Tiit Mansberg oma ettevõttest räägib.

Jaga lugu
Kaubandus.ee toetajad:
Maarit EermeKaubandus.ee juht-toimetajaTel: 51 44 884
Merilin MerilaKaubandus.ee toimetaja Tel: 5 105 933
Cätlin PuhkanKaubandus.ee reklaami müügijuhtTel: 53 315 700