• 21.02.13, 09:21
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Parima kiirenduse annab kaubandus

Kaubanduses oli 2011. aastal 306 gasellettevõtet, mis on veerand kõigist gasellidest. 2011. ja 2012. aasta soosis eelkõige sisetarbimisele suunatud ettevõtete arengut.
Hulgi- ja jaekaubanduses olid need aastad soodsad ning SEB majandusanalüütiku Ruta Arumäe kinnitusel järgmistel aastatel suuri muutusi tulemas ei ole. “Kui, siis veidi-veidi paremuse suunas, kuna inimeste sissetulekud kasvavad. Järgmine aasta peaks kaubandusele samuti päris hea tulema.”
Kaupmeeste liidu tegevjuhi Marika Merilai hinnangul võib ligi kolmveerandi Eesti ettevõtetest lugeda mikroettevõteteks, mis ongi tema arvates potentsiaalsed kiiresti kasvavad ettevõtted. “Ja ikka reeglina nii, et suurt kasvu saab näidata madala võrdlusbaasi olemasolul. Kui majanduslanguse perioodil vähenes oluliselt hulgikaubandusega tegelevate ettevõtete arv ja müük, siis nüüd paari viimase aasta jooksul majanduse elavnedes toimub selles valdkonnas ka kiirem areng.”
Olulisem on stabiilsus. Hulgikaubandus on väga lai mõiste. Merilai hinnangul võib hulgikaubanduses või vahendustegevuses üks õnnestunud suuremahuline tehing väiksel ettevõttel majandusnäitajad ühe aasta lõikes väga heaks ajada. Samas ei pruugi aastad olla vennad. Pigem on Merilai arvates oluline stabiilne jätkusuutlik kasv ja areng kui suured hüpped. “Gasell saab näidata hüppelisi kasvunumbreid mõne aasta jooksul. Suuremaks kasvades muutuvad suuremaks ka mured – kasvavad kulud, on vaja lisatööjõudu, ka muutub konkurents tihedamaks, turuolukord on teine jne,” rääkis Merilai.
Ettevõtlust mõjutavad makromajanduslikud muudatused on Merilai sõnul ühesugused, sektoriti on erinev aga nende mõjude rakendumine. “Näiteks ehituses toimivad muutused aeglasemas tempos – majanduskasvu mõju saabub hiljem ja jahtumise mõju ka, sest lepingud on pikaajalised. Kaubanduses on reageerimisaeg kiirem, muudatused nõudluse-pakkumise maastikul avaldavad kohe mõju.”
Sotsiaalmaks ahistab. Palju sõltub Merilai sõnul ka riiklikust raamistikust. “Eestis mõjub ettevõtetele ja töökohtade loomisele pärssivalt kõrge sotsiaalmaksu määr. Tulumaksuvabastus reinvesteeritud kasumilt ei kompenseeri kuidagi tööjõuga seotud makse.” Sellegipoolest toob ta esile gasellide ettevõtlikkuse, paindlikkuse ja ka selle, et luuakse uusi töökohti ning arendatakse uusi koostöövõimalusi.
 
Autor: Joosep Laik, Anu Jõgi

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 15.10.24, 16:14
Advendikalender: kuidas sai lastele loodud kingikogumikust kõigile mõeldud hitt-toode
Advendikalendrid olid eelmisel sajandil peamiselt lastele turustatud viletsavõitu šokolaadiga kommikarbid, mille aknaid avati igal jõulueelsel päeval, lootuses leida kartongi tagant midagi erilist. Ehk oled tähele pannud, et advendikalendrite valik on poelettidel aga igal aastal järjest mitmekesisemaks muutunud. Oma minikingikogumikega on tulnud turule nii mänguasjatootjad, sokikaupmehed, küünlavalmistajad kui ka ilubrändid.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele