• 20.03.14, 12:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tühjad augud riiulil panevad poodi vahetama

Poelettidelt on tihti puudu liiga palju tooteid, ilmnes Dive Estonia vaatlusest. Pidevad tühjad augud riiulitel paneb tarbija jaeketti vahetama.
Äripäeva tellimusel viis teeninduskvaliteeti hindav ettevõte Dive Estonia läbi uuringu, mille käigus vaadeldi erinevate jaekettide poodide kaubasaadavust. Dive Estonia juhatuse liikme Kerli Soosaare sõnul oli eesmärgiks teada saada, kui palju on kauplustes nii-öelda tühje auke.
"Tahtsime näha, mis seis on kaupluse riiulitel näiteks siis, kui pood suletakse kell 11 õhtul ja klient läheb ostlema tund aega enne kinnipanekut," selgitas ta BestSalesi ja kaubandus.ee seminaril. "Tulemus oli nii kliendi kui ka tootepakkuja vaatevinklist päris kurb," lisas Soosaar.
Dive Estonia juhi sõnul oli 30 korrast vaid kolm juhtumit, kus tühje auke ei leitud, kõikide külastuste peale kokku fikseeriti 1088 puuduvat toodet. Enim tühimikke leiti Lasnamäe Maksimarketist, kus poole üheksa aeg õhtul oli puudu koguni 313 toodet. Soosaare sõnul oli Lasnamäe Maksimarketi tulemus ehmatav.
Järelkontrollil sama tulemus. "Tegime poele ka järelkontrolli, kuid paraku oli tulemus sama," rääkis Soosaar. "Kliendid olid üsna nõutu olemisega, sest riiulitelt polnud enam midagi võtta. Pood on avatud kella kümneni õhtul," lisas ta.
"Üldiselt olid tulemused jaeketiti ja kaupluseti erinevad, seaduspärasused puudusid. Näiteks mõnes Selveri kaupluses oli rohkelt tooteid puudu, samas teises Selveri poes oli seis väga hea," rääkis Soosaar.
Uuringus vaadeldi kuut jaeketti: Selver, ABC Supermarket, Rimi, Prisma, Maxima ja ETK. Külastati 30 kauplust. Kokku fikseeriti 1-10 tühimikku 37 protsendil kordadest, 11-50 puuduvat toodet 45 protsendil ja üle saja toote oli otsa lõppenud seitsmel protsendil kordadest.
Töölt koju ilma toiduta. Enim tühimikke leidus poole kuue ajal õhtul. "See on probleemiks, sest sel ajal teevad sisseoste kõige rohkem inimesi," ütles Soosaar.
Kauplused, kus tühimikke ei külastushetkel ei esinenud, oli Tartu maanteel asuv Maxima, Magistrali Rimi ja Viimsi Comarket.
Soosaare sõnul on kauplustel vaja kliendi hoidmiseks tagada neile toote saadavus. "Kui tarbija ei leia poest oma lemmiktoodet, siis esimesel korral annab ta poele andeks. Teisel korral hakkab ta juba teist jaeketti valima," selgitas ta.
Probleemil kaks poolt. Rimi ostujuhi Elen Terrase sõnul on neile tarneaukude likvideerimine igapäevane küsimus. "Need kauplused, mis vaatluse käigus positiivsemaid tulemusi näitasid, on ka need poed, milles oleme teinud erinevaid katsetusi. Hea meel on näha, et need on töötanud," märkis ta.
Terrase ütlust mööda on probleemil siiski kaks poolt. "Räägitakse kaupade puudumisest lettidelt, samas ei pöörata tähelepanu kuludele, mis kaupade saadavuse parandamisel esinevad," ütles ta. "Selleks, et riiulis oleksid pidevalt olemas kõik sortimendis olevad tooted, on kulutused väga suured," lisas ta.
Terras tõi näite, kus Rimi suurendas ühe tootja kauba tellimusi 30 protsenti. "Tootja soovis, et nende kaup oleks riiulitel alati olemas ja oli nõus 80 protsendi ulatuses mahakandmise kulud ise tasuma," selgitas ta. "Lõpuks olid mahakandmise kulud aga nii suured, et kumbki pool ei saanud isegi aru, kuidas see üldse võimalik on," lisas Terras.
Selver selgitab. Selveri ostudirektori Katrin Riisalu sõnul ei ole tegelikult poelettidel olukord nii halb, kui uuringust ilmnes. "Võrreldud kauplused erinesid nii suuruse kui ka sortimentide poolest. Võibolla see 76 auku, mis Selveris ühel korral leiti, teeb kokku väiksema protsendi kui mõnes teises poes, kus puuduvaid tooteid oli vähem," leidis ta. "Järgmisel korral peaks seda samuti arvestama ja võrdlema võrreldavaid kaupluseid," lisas Riisalu.

Seotud lood

Uudised
  • 03.03.14, 11:00
Kampaaniad hellitavad tarbija ära
Jaekettide kampaaniate rohkus raskendab hinnataseme tajumist ja muudab tarbijale eelistuste tegemise keeruliseks, ilmnes TNS Emori uuringust.
Uudised
  • 17.03.14, 14:15
Kampaaniate rohkus paneb alternatiive otsima
TNS Emori läbiviidud uuringust ilmnes, et jaekettide kampaaniate rohkus raskendab hinnataseme tajumist ja muudab tarbijale eelistuste tegemise keeruliseks. Kauplustel on vaja üha enam leida uusi viise, kuidas klienti enda juures hoida.
Uudised
  • 17.03.14, 16:58
11 nippi, kuidas jaekaubanduses teistest erineda
Momentum Estonia juht Kristjan Kaleviste tõi jaekettide seminaril välja 11 viisi, kuidas kauplused saaksid kampaaniatega rohkem konkurentide seas silma paista.
  • ST
Sisuturundus
  • 15.10.24, 16:14
Advendikalender: kuidas sai lastele loodud kingikogumikust kõigile mõeldud hitt-toode
Advendikalendrid olid eelmisel sajandil peamiselt lastele turustatud viletsavõitu šokolaadiga kommikarbid, mille aknaid avati igal jõulueelsel päeval, lootuses leida kartongi tagant midagi erilist. Ehk oled tähele pannud, et advendikalendrite valik on poelettidel aga igal aastal järjest mitmekesisemaks muutunud. Oma minikingikogumikega on tulnud turule nii mänguasjatootjad, sokikaupmehed, küünlavalmistajad kui ka ilubrändid.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele