16. november 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rahva Raamat: Tahame saada Euroopa lugejasõbralikumaks raamatupoeks

Viru Keskuse Rahva Raamat on üks neljast maailma parimast raamatupoest.
Foto: Rahva Raamat
Rahva Raamat õpib maailma parimatelt ettevõtetelt, kuidas äri teha ning nende visiooniks on saada Euroopa lugejasõbralikumaks raamatupoeks. Loe, mida nad on juba teinud.

Rahva Raamatu arendusjuht Toomas Aasmäe rääkis BCS Itera konverentsil, et nad on maailmas ideid kogumas käinud, et neid enda ettevõttes rakendada. „Oleme vaeva näinud, et need kauplused, kus raamatuid müüme oleksid kliendile mugavad,“ rääkis ta ja lisas, et aastalt aastasse on nad tegelenud aktiivselt e-äri ehitamise, efektiivsuse otsingu ning tootlikkuse kasvuga. Samuti on investeeritud majandustarkvarasse.

 „Me oleme investeerinud e-kaubandusse väga palju ning meie e-äri on kasvanud viie aasta jooksul kolm korda rohkem kui Eesti keskmine e-kaubanduse maht,“ ütles Aasmäe.

2014. aastal oli Rahva Raamatu e-poel ka väike ebaõnnestumine, kus 2013. aasta lõpus mindi uuele platvormile ning sellega seoses otsustati võtta veebist ära 200 tuhat toodet. „Kui kliendid hakkasid otsingumootoris kindlat toodet otsima, siis nad sattusid meie veebi vigasele lehele. Sellega muutus meie leitavus otsingumootoris kehvemaks, mis mõjutas oluliselt käivet, kuna pool e-kaupluse käibest ja külastajatest tuleb läbi otsingumootorite,“ rääkis Aasmäe ja lisas, et SEO on ülioluline. „Me õppisime sellest ning 2015. aastal kasvas meie e-äri turu keskmisest kiiremini.“

E-kauplus peab nägema sama hea välja kui tavakauplused

Nagu ka paljudel teistel, siis e-kauplus toob ettevõttele sama palju käivet, kui tavaline kauplus. „Kui e-äri ei tooda pool ettevõtte käibest, siis ta toob ettevõttele poole kontaktidest,“ ütles ta. Lisades, et e-poodi külastab sama palju inimesi, kui kõiki nende kauplusi kokku. Seega Aasmäe sõnul tuleb hoolega keskenduda sellele, et sinu kauplus näeb e-äris sama hea välja, kui tavakauplused. „See, mis sa e-kaubanduses teed, siis see mõjutab ka sinu tavakaubanduse äri.“

Aasmäe sõnul oli Rahva Raamat ka üks esimesi, kes hakkas pakkuma järgmise päeva kohale toimetamise teenust. „Senine kiirtellimuse rekord alates tellimisest kuni kauba kättesaamiseni on olnud 4 tundi ja 27 minutit.“

Rahva Raamat pöörab suurt tähelepanu ka omnichannelile, kuna kliendi jaoks ei ole vahet, millise kanali kaudu ta ettevõttega suhtleb, vaid ta soovib saada teenindatud. Aasmäe sõnul on kliendi jaoks oluline, et sinu bränd oleks esindatud erinevates kanalites.

Kliendid veedavad meelsamini aega äpis

„Me liigume sinna, kuhu kliendid lähevad ehk nutitelefonidesse,“ ütles Aasmäe. Lisades, et läbi aastate on üha suurenenud mobiilsete kasutajate arv. Näiteks 74% Amazoni klienditest veedavad aega mobiili äpis ning kõigest 26% inimestest külastavad seda veebilehte mobiili kaudu. „Äpid on mugavamad, sest nad töötavad kiiremini, kui tavalised veebilehed ning kliendid kasutavad neid meelsamini.“

Rahva Raamat pakub ka äpis enda kliendile rohkelt lisaväärtust. Klient saab sealt tooteid osta, tooteid skaneerida, vaadata personaalseid raamatusoovitusi, lugeda tsitaate ning vaadata, mida kuulsused soovitavad. Lisaks on äpi kaudu võimalik kaupluses soovitud raamat riiulilt üles leida.

Muutume efektiivsemaks ja tõstame tootlikkust

Aasmäe sõnul on nad pidevalt arendanud ka ettevõttesisest tehnoloogiat ja tarkvara, et muuta oma tegevust efektiivsemaks ja tõsta tootlikkust. „Tegime enda lao paberivabaks ehk see on meil iPadi põhine.“ Tarkvara on arendatud nii, et komplekteerijatel on otsitavad tooted sellises järjekorras, et nad ei pea tegema ühtegi lisasammu ning tellimust ei ole tarvis ka välja printida. Aasmäe sõnul vähendasid nad laos vigade arvu kolm korda ning tööjõukulud vähenesid nelja inimese võrra.

Aasmäe rääkis, et nad õpivad maailma parimatelt. „Kui sa lähed Eesti e-poodi, siis klient eeldab, et seal on sama hea otsingumootor nagu Google’is ning sinu pood on sama hea kui maailma parimatel.“ Rahva Raamatu visiooniks on saada Euroopa lugejasõbralikumaks raamatupoeks.

Järgmise sammuna soovib Rahva Raamat muutuda personaalsemaks. Näiteks, kui soovitud raamat on välja müüdud, siis kliendil oleks võimalik lasta see raamat tema jaoks uuesti trükkida. „Hetkel mõtleme, kuidas seda probleemi lahendada.“

Aasmäe sõnul on neile edu toonud just fokuseerimine raamatute ärile. „Inimesed usuvad, et raamatuäri peaks langema, kuid USAs kasvas paberraamatute müük 1%. See näitab, et inimestel on huvi olemas. Lisaks on raamatute müügile andnud suure hoo sisse ka täiskasvanute värviraamatute populariseerimine,“ rääkis Aasmäe. Ta ütles, et sihtrühmade osas vaatavad nad erinevaid gruppe, et kellele mis võiks huvi pakkuda. „Nooremate puhul näeme seda, et väike osa kasvust tuleb läbi e-raamatute, kuna nad on harjunud kasutama nutitelefone ja tahvelarvuteid. Kui sa pakud neile digiraamatuid, siis nad loevad neid ja saavad targemaks.“

Rahva Raamat võitis see aasta kõige kasutajasõbralikuma e-poe tiitli, Aasta kaubandusteo auhinna ning Viru Keskuse kauplus on üks neljast maailma parimast raamatupoest. 

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757