Kitman Thulema juhataja Aivo Sikka sõnul näitavad kaubanduse trendid, et poodide sisustusse integreeritakse üha enam uusi tehnoloogilisi lahendusi, sest see kõik kujundab kliendi arusaama suurepärasest kaubandusest.
- Kitman Thulema juhataja Aivo Sikka Foto: Maarit Eerme
„Kaubandus peab mõistma klienti, et pakkuda talle sobilikku viisi sisseostude tegemiseks,“ ütles Sikka ning lisas, et kauplused muutuvad üha arukamaks prognooside tegemisel ja klientidele toodete pakkumisel.
Loe intervjuud Kitman Thulema juhi Aivo Sikkaga:
Millised on praegused tulevikutrendid kaubanduse sisustuses?
Olen enam kui kindel, et traditsiooniline kaubandus ja kaupluse sisustus niipea ära ei kao. Pigem on küsimus selles, et kuidas inimesed muutuvad ja mismoodi nemad käituvad – kas nad muutuvad mugavaks ja tellivad hästi palju kaupu internetist või jäävad traditsionaalse kauplusest ostlemise juurde. Kaubanduse võtmeküsimus on selles, et kuidas klienti köita, et ta poodi tuleks.
Kaubanduse sisustuse trendide näitaja on ka iga kolme aasta tagant toimuv Euroshopi mess. Euroshopil kaasa saadud kogemus näitab, et mööblisektoris minnakse naturaalsete materjalide suunas – naturaalne puit ja vineer. Kauba esiletoomine ja väljavalgustamine on suure arengu teinud. Seega on väga olulisel kohal riiulite valgustus. Mõnigi mööblitootja on valgusteid pakkuva ettevõtte ära ostnud või asutanud valgustusega tegelevaid tütarettevõtteid, et pakkuda klientidele rohkem täislahendusi.
Kaupluse sisustuse trendimärksõnadeks võiks veel olla omanäolisus, eristumine, taaskasutus, külmatehnika puhul energiasääst ning jääksoojuse ärakasutamine. Iseostlemise lahenduste ehk iseteeninduse teema on ka väga aktuaalne.
Kitman Thulema suudab täna ühte mööblitükki kokku panna nii puidu, klaasi ja valgustuse. Me valmistame lisaks baaslahendustele ka kliendipõhist projekt- ja erilahendus mööblit.
Kuid milliseks muutub kaubanduse sisustus näiteks 10 aasta pärast, kui e-kaubandus veel suurema hoo sisse saa? Kas kauplused muutuvad sisuliselt siis showroom’ideks ehk näitusesaalideks?
Ilmselt traditsiooniline kaupluse sisustus ära ei kao. Digitaalne ostukeskkond ei asenda kunagi suurepärase poe ostu kogemust. Uued suunad näitavad, et sisustusse integreeritakse üha enam uusi tehnoloogilisi lahendusi. Näiteks saab kaupluse sisustus aru, et kas toode on otsas või mitte, kui palju seda riiulit kasutatakse. See kõik mõjutab klientide arusaama, milline on suurepärane kaubandus.
Kaubandus peab mõistma klienti, et pakkuda talle sobilikku viisi sisseostude tegemiseks. Kauplused muutuvad üha arukamaks prognooside tegemisel ja klientidele toodete pakkumisel.
Kaupmehed peavad võitma kliendi tähelepanu, mis on suur ülesanne. Kaubandus liigub ilmselt sinna, kus kliendile vaatab kaupluse sissepääsu juures vastu ekraan, mis mõistab tema meeleolu, hindab parameetreid ning soovitab konkreetseid ja kliendile sobilikke tooteid. Seejärel annab ekraan märku, et toode asub seal riiulis. Kui klient on oma ostuotsuse teinud, vajutab ta nuppu ning järgmisel hetkel on soovitud toote juba kassaletil.
Me ise ei ole veel tehnoloogiaettevõtetega laialdast koostööd teinud, kuid seda võiks täitsa kaaluda. Hetkel on see jäänud rohkem kaupmehe organiseerida.
Kui palju Te ise jälgite tarbijatrende ning seda, kuidas kliendid kauplustes liiguvad? Kas te annate kaupmeestele ka nõu, kuidas ja mida nad kaupluses peaksid tegema?
Kitman Thulemal on võimekus luua põnevaid insener-tehnilisi lahendusi. Pakume klientidele hästi töötavaid baaslahendust kui ka kliendipõhist projekt- ja erilahendust. Me müüme tehnilist võimekust toota just sellist sisustust toodet, mis vastab kliendi vajadustele. Paljude kauplusesisustuse tootjate võimekus on toota mööblit ühest materjalist, kas puidust või metallist. Näeme oma. Meie konkurentsieelis on see, et suudame luua mööblit, kus samaaegselt kasutatakse erinevaid materjale ja see kõik valmistatakse ühes tehases kohapeal.
Kas Põhja-Euroopa vs Lõuna-Euroopa mööbliklientide maitsed on erinevad või pigem sarnased?
Mööbel jääb mööbliks. Kuid erinevates piirkondades võib leida erisusi materjalide valikul. Ida naabrid eelistavad massiivseid ja tammiseid mööbleid ning Põhjamaades on tähtsal kohal lihtsus, elegantsus ja heledamad toonid.
Kitman Thulema juht Aivo Sikka töötab ettevõttes juba 1999. aastast. Esimene töökoht oli tal postkastide projektijuht, seal edasi vastutas ta müügi eest ning alates käesoleva aasta maist on ta ettevõtte tegevjuht. Seega on Aivo Sikka ettevõtte sees kasvanud ning omab ettevõttest head ülevaadet.
Mis seisus oli Teie hinnangul ettevõte, kui selle eelmiselt juhilt üle võtsite? Kui palju muudatusi viisite kohe sisse ning kui palju jätkasite vana juhi tööd?
Eelmine juht andis suure panuse Kitman Thulema ehitamisesse. Nõukaaegsest „tondilossist“ on saanud kaasaegne tulevikku suunatud rahvusvaheline ettevõte. Ettevõtte seisukord oli hea ning ma ei pidanud kardinaalselt kohe midagi muutma. Istusime meeskonnaga maha, vaatasime eesmärkide täitmise üle ning seadsime uued eesmärgid. Kõige suurem eesmärk on saavutada kolme aasta jooksul aastakäive 20 miljonit eurot (2016. aasta müügituli oli 13,43 miljonit eurot).
Samuti näeme, et meie tootmisvõimalused on suuremad, kui Eesti suudab vastu võtta. Seega keskendume väga palju ekspordile ning peamiselt Rootsile, kus soovime endale turgu juurde võtta.
Kui palju plaanite müügimahtu kasvatada? Millised on peamised eksportturud?
Eksport on meie jaoks väga olulisel kohal, sest see moodustab üle veerandi ettevõtte toodangust. Põhilisteks eksportturgudeks on Soome, mis moodustas mullu kolmveerand ekspordimahust. Järgmisel kohal on Prantsusmaa ja vähesel määral ka Rootsi. Ekspordi kasvu osas plaanime laiendada tegevust Rootsi suunal.
Omame kogemust ekspordil Vene Föderatsiooni. Kolm aastat arendasime Neste tankla võrgustikku Peterburi rajoonis. Kui Vene rubla tegi ootamatu languse, tõmbasime sealt turult tagasi. Tänaseks on olukord stabiliseerunud, hoiame arengutel silma peal. Venemaa on Eesti kõrval tohutult suur turg, kus võiks edukalt tegutseda.
Kuidas te uusi kliente leiate?
Me keskendume esmalt suurtele kaubanduskettidele. Meil on olemas kliendibaas, kellega pidevalt suhtleme. Oleme veendumusel, et kõige parema tulemuse annab ikkagi kliendiga otsesuhtlus.
Kliente otsides ei välista me ühtegi valdkonna ettevõtet. Kui võtta näiteks ehituskaupluste turg, siis me teeme Eestis kõigiga koostööd välja arvatud Bauhaus, kes tellib kõik asjad Saksamaalt. Kuid oleme omavahel kokku leppinud, et ei kopeeri teiste ettevõtete erisusi. Turg on piisavalt kitsas ja ühe valdkonna partneri pealt lihtsalt ära ei ela.
Saksamaal toimuval Euroshopi messil meid seekord eksponentide seas ei olnud. Messilt saab küll kontakte, kuid kulutusi need siiski ära ei kata. Messil tuleb eristuda ja silma jääda.
Kui kaubandusel läheb hästi ning ehitatakse uusi kauplusi ja kaubanduskeskusi, siis kui palju see Teid mõjutab?
See mõjutab meid otseselt, sest kui ehitatakse uusi kaubanduspindu, siis me oleme ka ühed turuosalised. See, kas kauplusi on liiga palju juurde tulemas või mitte, siis sellele ma hinnangut ei annaks. Aga ilmselt, kui nõudlust on, siis ei ole neid kaubanduspindu liiga palju.
Mis on Kitman Thulema säravamad projektid, mille üle te uhked olete?
Meie jaoks on Kaubamaja olnud aegade jooksul üks huvitavamaid partnereid, kus sünnivad uued ideed. Need projektid on olnud sisekujunduslikult huvitavad, alati uues võtmes ja tehniliselt mitmekülgset ning need arendavad ka ettevõtet. Seega terviklik pilt, mis sealt avaneb on köitev ja kaunis.
Meie poole on pöördutud ka sedasi, et Kaubamajas on tore lahendus ning soovime seda ka endale. Kuid üks ühele lahendusi me ei kopeeri. Meie ettevõtte tugevaim külg on võimekus luua põnevaid insener-tehnilisi lahendusi ja valmistada ka seda laadi sisustust, mida kuskil varem tehtud ei pruugi olla.
Kes on Kitman Thulema eeskuju?
Lähiriikidest suurimad konkurendid on Soomes, kelle tegevustel silma peal hoiame. Euroopas Vitra ja Vizona. Kui mõni kaubanduskeskus avatakse, siis käime tutvumas, milliseid huvitavaid lahendusi on kasutatud. Ambitsioon on enda valdkonnas ise teistele eeskujuks ollas, selle asemel, et kellegi teise purjes seilata.
Millised on kõige eksklusiivsem kaupluse sisustus, mida olete teinud?
Ette on tulnud küllaltki spetsiifilisi tooteid. Kullast ja hõbedast mööblit ei ole veel teinud, kuid oleme kasutanud koos erinevaid materjale – puit, klaas, metall, kunstkivi ja valgus.
Oleme teinud mitmetele kosmeetikafirmadele erinevaid kauba väljapaneku aluseid, mis on leidnud tee ka kaugematesse maadesse.
Seotud lood
Kujuta ette, et su lemmiknäitleja uus film on just esilinastunud. Sul on võimalus seda vaadata ka kodus, kuid ometi otsustad minna kinno. Või mõtle, miks investeerid kodus suurde 4K telerisse, kui saad Netflixi vaadata ka tahvlis või nutitelefonis? Vastus on tegelikult lihtne: kvaliteet.
Hetkel kuum
Tagasi Kaubandus esilehele