"Eesti turule ilmub igal aastal mitu tuhat uut või uuendatud toodet, seetõttu peavad tootjad hoolega süvenema ostjate vajadustesse, et just nende tooteid märgataks ja hinnataks. Ka tänavu võime märgata tendentsi, et viimasel ajal püüavad inimeste tähelepanu üha sagedamini naturaalsemad, tervislikumad ja kvaliteetsemad uued tooted. Eesti ostjad märkavad samuti väga hästi kohalike kaubamärkide uudistooteid," ütles Nielsen Balti juht Ilona Lepp.
Rahvusvahelise turu-uuringute ettevõtte Nielsen iga-aastasel uudistoodete võistlusel kuulutati 2019. aasta edukaimaks uudistooteks Lätis hele seemneleib Latvijas Graudu, Leedus aga energiajook Monster Mango Loco.
Piimatooted on igal aastal populaarseimate hulgas
Farmi Piimatööstuse turundusjuht Helen Ojamäe rõhutab, et nad püüdsid luua toote, mis laiendaks juba paljudele tuntud Farmi tooteliini ning vastaks ka väiksemate leibkondade vajadustele.
"Piimatoodete tootja Farmi on Eestis tuntud kui 3,8–4,2% täispiima müüja, seepärast on loomulik, et tootevalikusse lisati ka rõõsast koorest valmistatud või. Toote populaarsust suurendas veel asjaolu, et seda müüakse väiksemates, 150 g suurustes pakkides, mis vastab väiksemate perede vajadustele," selgitas Ojamäe.
Nielseni andmetel moodustasid 2019. aastal Eestis jäätisemüügist väärtuseliselt 10,4% erinevad Premia Eriti Rammus jäätised, sealhulgas ka edukamate uudistoodete valimisel teise koha võitnud jäätis murelimoosiga. Premia juhatuse esimehe Aivar Ausi sõnul jälgib ettevõte igal aastal tähelepanelikult jäätiste nõudlust ja loob sellele reageerides uusi tooteid, kõrvaldades tootmisest ostjate tähelepanu vähem pälvinud tooted.
Eestis hõlmavad juba kolmandat aastat järjest esimesed kolm kohta just piimatooted. 2018. aastal ilmus kaupluseriiulitele edukaim uus juustutoode Estover Eesti Juust täispiimast, 2017. aastal kuulutati esikoha vääriliseks Valio Alma täispiim.
Suund tervislike jookide valikule
Edukaimate toodete esikolmikusse jõudnud õunamaitselise mineraalveega jooki Värska Vurtsvasser tootva ettevõtte Värska Vesi AS äriarenduse juht Martin Raisma sõnul mõjutas selle joogi populaarsust tugevasti selle naturaalne koostis. Joogi moodustavad võrdsetes osades naturaalne õunamahl ja gaseeritud looduslik mineraalvesi.
"Värska arendatav uus suund on tervislikumad ja turul uudsed joogid. Mineraalveega mahlajookide valmistamise idee saime tagasisidena ka tarbijatelt, kes kasutavad Värska Originaal mineraalvett mahlaga segamiseks." kommenteeris Raisma. Ta ütles, et nad jälgivad ka teiste riikide turusituatsiooni, näiteks Saksamaal on õunamahlaga segatud mineraalvesi edukas toode. "Värska Originaali mineraalvesi lisab juurde eristuva maitseaspekti ja rohkelt looduslikke mineraale," sõnas Raisma.
Õuna Vurtsvasser ilmus Eestis müüki 2019. aasta märtsis ning möödunud aasta suve lõpuks oli seda koos mustikamaitselise Vurtsvasseriga müüdud juba pool miljonit pudelit.
"Et Eesti elanikud soovivad harrastada tervislikumat eluviisi, näitab ka populaarsust koguv taimetoitlus: näeme, et neid tooteid ostab üha rohkem inimesi, seetõttu hakkavad need ka võistlema edukaimate toodete konkurssidel," ütles Lepp. Esimest korda võeti möödunud aastal konkursi kavva ka eriti kiiresti turuosa kasvatavate taimse päritoluga piimatoodete kategooria, kus uute toodete kategoorias kuulutati kõige edukamaks mandlipiim Alpro.
ERINEVATE TOOTERÜHMADE LÕIKES OLID 2019. AASTA EDUKAIMAD UUDISTOOTED JÄRGNEVAD:
▲ ▼ | ▲ ▼ | ▲ ▼ |
---|---|---|
Jäätis | Food Union | Premia Eriti Rammus koorejäätis murelimoosiga |
Töödeldud lihatooted | Atria Group | M&M Pühajärve toorvorstikesed |
Lahja alkohol (sh alkoholivabad õlled ja siidrid) | Olvi | Karlovske Zlato 4.5% (0,33l; 0,5l) (Õlu) |
Mittealkohoolsed joogid | Värska Vesi | Värska Vurtsvasser õuna |
Kange alkohol ja vein (sh alkoholiaba vein ja vahuvein) | Olvi Group | Mulin Rabarber puuviljavahuvein |
Maiustused | Orkla Group | Kalev Leiger tume šokolaad tervete mandlitega |
Pagaritooted | Leibur | Leibur mitmevilja pala |
Kohv, tee ja kakao | Jacobs Douwe Egberts | Kohvioad Jacobs Barista Editions Crema |
Kastmed, maitseained ja eined | Orkla Group | Felix Tomatiketšup suhkruvaba |
Snäkid | Pepsico | Lays Wavy sibulamaitselised krõpsud |
Jahutatud/külmutatud tooted | Maag Grupp | Rannarootsi Ehe minipelmeenid |
Lemmikloomatoit | Mars | Sheba Craft Collection linnuliha valik kastmes kassidele |
Teraviljatooted ja funktsionaalsed batoonid | Sante A.Kowalski SP.J. | Sante Granola granaatõuna ja jõhvika helbed |
Beebitoit | Salvest | Põnn 4+ aprikoosi-õunapüree |
Hügieenitooted ja kosmeetika | GlaxoSmithKline | Sensodyne Sensitivity & Gum valgendav hambapasta |
Paberitooted ja mähkmed | Metsa Group | Lambi Big köögipaber |
Majapidamistarbed | Henkel | WC-poti värskendaja Bref Power Aktiv ProNature Mint Eucalyptus |
Pesu- ja nõudepesuvahendid | Henkel | Persil Color Discs 4in1 pesukapslid |
Taimse päritoluga piimatooted | Danone | Alpro röstimata mandlitega magustamata mandlijook |
Nielsen uurib ja hindab juba alates 2008. aastast 20 tähtsaimat toidu- ja majapidamiskaupade kategooriat alates piimatoodetest ja lõpetades pesuvahenditega.
Aasta edukaimad uued tooted valib Nielsen kahes etapis. Esimese etapi käigus tehakse igas kategoorias kindlaks kolm kõige enam müüdud uudistoodet iga kuu keskmiste müügiandmete põhjal. Hiljem viiakse läbi tarbijaküsitlus, et teada saada, kuidas neid tooteid ostjad hindavad: kas uut toodet märgati, kas toodet osteti vähemalt ühel korral või soetati seda korduvalt. Objektiivsete käibeandmete ning tarbijate hinnangute järgi koostatud indeks määrab iga grupi edukaimad tooted ning kokkuvõttes valitakse välja möödunud aasta uudistoodete konkursi võitjad.