Autor: Helen Külaots • 11. november 2020

Miks saab Comarketist Selver ABC, aga Delice’i poed jätavad alles enda nime?

17st Comarketist on Selver ABC nime alla läinud 5 kauplust. Intervjuus räägivad Selveri esindajad, kuidas pood ühe ööpäevaga uue kaubamärgi all avada, miks Delice jätkab oma nimega ning mis on kaupluste integreerimisprotsessis suurimad väljakutsed?
Valdeku Comarket oli esimene kauplus, mis sai uue ilme ja nime Selver ABC
Foto: Hendrik Osula

Milliseid ettevalmistusi tegite, et kauplus ööpäevaga visuaalselt uue brändi alla viia?

Kevadel kaardistasime, mida ja kuidas peaks poodides muutma, et saaks väikeste kuludega ja kiirelt ruumid visuaalselt Selveri brändiga vastavusse viia. See tähendas nii värvilahenduste kui ka kaupluse riiulite muutmist: kõikides Selverites on kaubapaigutus sarnane, et klient leiaks tooted kiirelt üles. Kleepisime üle külmkapid, muutsime seinatoone ning lisasime meeleolupilte. Kuna ostukeskkonna elementide täpne vajadus ja disain selgusid jooksvalt, pidid meie koostööpartnerid olema samuti pidevalt valmis töid kiirelt teostama.

Sellise projekti raames võivad olukorrad tundidega muutuda, seetõttu tegime ka pärast esimese poe avamist oma plaanis muudatusi. Näiteks kui pikalt peaks kauplus kinni olema, et jõuaks nii visuaalsed muutused kui ka tehnilised ümberseadistused ära teha. Esimeste poodide üleminekul oli kauplus suletud vaid ühe päeva.

Kauba tellimine ja andmete liikumine käib igal kaupluseketil kindlate tehniliste süsteemide ja protseduuride järgi. Kuidas toimus IT-lahenduste ühildamine ja kuivõrd valutult see kulges?

Selveri ja ABC Supermarketsi kassasüsteemide ühendamine oli võrdlemisi lihtne, kuna meil on välja kujunenud kindlad tark- ja riistvarastandardid ning süsteeme omavahel tehniliselt ei integreeritud.

Oluliselt keerulisem oli majandustarkvara ja elektrooniliste dokumentide ülemineku teostamine. Olenemata muutustest tuli tagada kõigi kasutajate pidev ligipääs tarkvarale ning dokumentide sujuv liikumine. Vastasel korral oleks kaupluste töö olnud häiritud ja tekiksid probleemid kauba tarnega.

Kõige tähtsam õppetund puudutabki pisiasju – ühe ettevõtte tööprotsessi väike ja tähelepandamatu osa võib tekitada tõsiseid probleeme teise ettevõtte töös. Kuna enamus tänapäevase kaubandusettevõtte tegevusest on mingil moel IT-ga seotud, siis võib mõni suures infohulgas kaotsi läinud detail põhjustada IT-valdkonnas märkimisväärse segaduse.

Poe muutumine ühelt brändilt teisele on ka poe meeskonnale suur muutus. Kuidas te neid ette valmistate?

Inimeste integreerimine meie süsteemi on väljakutseks: muutused on paljude jaoks rasked ja me peame sellega arvestama. Süsteemid ja protsessid on meile arusaadavad ja sissejuurdunud, kuid me ei saa eeldada, et Comarketi kaupluste tiimid koheselt meie tempos püsivad.

Analüüsisime pikalt, kuidas viia Selveri know-how kõikide töötajateni. Esialgne plaan oli moodustada meeskond, kes hakkab nädala kaupa erinevaid Comarketeid külastama ja koolitama, kuid nägime, et see pole kõige efektiivsem: seisid ju mitmed poed jõude, kuni tegelesime ühe kauplusega. Läksime üle mentorlusprogrammile, mille raames iga kauplus sai omale mentorpoe, kust nad saavad kogu vajamineva info. Nii saime hakata koolitama kõikides poodides üheaegselt.

Koos Comarketiga ostis Selver ka Delice’i poed. Mille põhjal otsustasite, et Comarketi bränd kaob, aga Delice jätkab oma nime all?

Väikepoodide kontseptsioon pole meie jaoks uudne idee ja kui tuli teade Comarketi ostust, polnud küsimustki, kas kasutame rebrändimisel eraldi kaubamärki või tuleb see Selveri alla. Samas oli meie soov, et väikepood oleks Selverist eristuv. Nii sündiski Selver ABC, mis on oma nime poolest kohati ka nostalgiline – kunagi olid kõige peenemad kauplused ABC-nimelised. See täheühend tähendab, et sealt poest saab esmavajaliku kätte.

Delice’i kaubamärgi jätame alles ehk haldame siis tulevikus kahte erinevat kaupluseketti. Delice on eristuva disaini, sortimendi ja turundusega poekett, mis on inimestele tuttav ja pakub veidi teistsugust sortimenti. Me näeme sellel perspektiivi ja tahame Delice’i jõudsalt edasi arendada.

Foto: Hendrik Osula

Mida teie Comarketilt õppinud olete?

Praegu õpivad Comarketi töötajad meilt, aga ka meie jaoks on õppimiskoht täiesti olemas. Näiteks seda, kuidas väikepoode hästi juhtida. Meie oleme seni tegelenud suurte mahtudega, kuid sealne loogika on veidi teine.

Kogemuste vahetus toimus ka sortimendi osas. Jätame Selver ABC poodidesse alles Comarketi klientide lemmikud. Kui leiame, et kliendid igatsevad mõnda sortimendist väljajäänud toodet, oleme valmis selle tagasi tooma ning mõned Comarketi tooted panime omakorda Selverisse müügile.

Mis oli integreerimisprotsessis kõige keerulisem?

Protsess iseenesest oli tuttav, kuid töö kiirus ja mastaapsus ulmelised. Selveri meeskonnal on oskus liikuda kiires tempos, kuid Comarketis pole töötajad sellega harjunud. See pole olnud kerge. Tähtis on teha eeltööd: pikad ettevalmistused, koolitused jne. Kuna eesmärk oli teha muutused võimalikult väikeste kuludega, tuli mõelda nutikalt, olla paindlik ja operatiivne. Jäiga suhtumisega häid tulemusi ei too.

Vestluses osalesid Selveri turundusjuht Triin Kaare, arendusdirektor Agi Metsandi, kaubandusjuht Jekaterina Aljohhina, Anneli Saluste – ostukeskkonna disainer ning kommunikatsioonijuht Rivo Veski.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757