Alates 1.maist hakkavad kehtima uued pakendiseaduse nõuded. Need puudutavad kõiki ettevõtteid, kes pakendavad kaupa või veavad sise ning müüvad pakendatud kaupa. Millised on uuendused, millega ettevõtted peaksid arvestama, räägib OÜ Eesti Pakendiringluse juhatuse liige Alder Harkmann.
- 1.maist hakkavad pakendiaruandluses kehtima olulised muudatused. Foto: Claudio Schwarz
Keda praegused muudatused kõige rohkem mõjutavad? Kellel oleks kindlasti vaja ennast muudatustega kurssi viia?
Muudatused mõjutavad ettevõtteid, kes müümiseks või tootmissisendiks pakendatud kaupu maale toovad või Eestis kaupa müües seda pakendavad. Ehk ettevõtted, kes pakendatud kaupa turule panevad (Eesti turul esmakordselt kättesaadavaks teevad) – nemad on pakendiseadusest tulenevalt pakendiettevõtjad. Pakendiseadusest tulenevalt on pakendiettevõtja isik, kes majandus- või kutsetegevuse raames pakendab kaupa, veab sisse või müüb pakendatud kaupa.
Muudatusi tuleb nii nendele ettevõtetele, kes täna on olnud pakendiaruande kohuslased kui ka neile, kes on seni jäänud alla koguselise miinimummäära (Eesti turul esmakordselt kättesaadavaks tehtud 100 kg plast- või 200 kg muud pakendit). Eriti palju küsimusi on olnud just alla miinimummäära jäävatel klientidel, sest nemad peaksid oma pakendiarvestuse infot hakkama edastama ka pakendiregistrisse või siis taaskasutusorganisatsioonile.
Tule osale 10. mail kell 11.00 - 12.30 toimuval veebiseminaril
"Pakendiaruandlus: uus kohustus ettevõtetele pakendiseadusest"Kui kauba saatja on pakendiaruande teinud, kas siis saaja ei pea enam midagi tegema?
Kui te ostate Eesti ettevõttelt midagi, siis te ise aruannet esitama ei pea, sest seda on teinud juba keegi teine. Näiteks kui Äripäev müüb raamatuid ja saadab neid postiga kliendile, siis peaks Äripäev ka pakendiaruannet tegema.
Kes pole kindel, kas pakendiaruandlus neile laieneb, siis saab ka helistada meile Eesti Pakendiringlusse ja üle küsida.
Kas seminarile tasub tulla ka neil, kes on pakendiaruandeid juba esitanud?
Kuna seminarile on registreerunud palju ettevõtteid, kes juba on pakendiaruandeid pikka aega teinud, siis seminaril räägin ka muudest pakendiseadusest tulenevatest muudatused nagu korduskasutuspakendi aruandlus, pakendi ja pakendijäätmete vältimine ning ühekordselt kasutatavate plasttoodete turule laskmise piirang, ühekordsete plasttoodete aruandlus, tarbijate teavitamine pakendite tasuta tagastamise võimaluse kohta jmt.
Millist kasu selline muudatus ettevõtetele toob ja milline on uuenduses ettevõtja jaoks head?
Alla miinimumnormi jäävatele ettevõtetele, kellel pole olnud kohustus pakendiaruannet seni esitada, on olnud pakendiarvestuse kohustus, kuid nagu oleme aru saanud, siis paljudel seda ei ole ning nüüd on paljud sellega hakanud tegelema. Kui pakendiaruande esitamise kohustus on ettevõtja jaoks tekkinud ning ettevõte on taaskasutusorganisatsiooniga liitunud ja esitab pakendiaruandeid, siis saab ettevõte ka oma liigiti kogutud pakendid organisatsioonile üle anda.
Millised on pakendiaruande tüüpvead, mida praegu tehakse või mille taha teie hinnangul kõige enam hakatakse takerduma?
Kõige keerukam on tavaliselt esialgu pakendite arvestussüsteemi loomine ja koguste andmete saamine. On tõsi, et selle sisseseadmine ettevõttes võib esialgu võtta omajagu aega, ent kui kord on läbi mõeldud, et millise pakendiga on tegu ja kuidas see ettevõttesse jõuab, siis edaspidi on pakendiaruande koostamine juba lihtsam. Kõige sagedamini on küsimusi selle kohta, et mida pakendiks loetakse ning kuidas saada teada kogused pakendiaruande esitamiseks. Mõlemal juhul oleme oma klientidele heal meelel nõustamisega abiks.
Mis on maksimaalne trahv, mis võib valesti esitatud pakendiaruande või esitama jätmise eest saada?
Meie senise kogemuse põhjal tehakse puuduste avastamisel ettekirjutus ning antakse aeg puuduste kõrvaldamiseks. Ettekirjutuse täitmata jätmisel on riikliku järelevalve korras õigus määrata sunniraha suuruses kuni 32 000 eurot.
Kes teostab järelevalvet pakendiaruande kohustuse kohta?
Pakendi ja pakendijäätme andmete õigsuse ja esitamise üle teostavad riiklikult järelevalvet Keskkonnaamet ning Maksu- ja Tolliamet.
Millist kasu selline muudatus ettevõtetele toob?
Alla miinimumnormi jäävatele ettevõtetele, kellel pole olnud kohustus pakendiaruannet seni esitada, on olnud pakendiarvestuse kohustus, kuid nagu oleme aru saanud, siis paljudel seda ei ole ning nüüd on paljud sellega on hakanud tegelema. Kui pakendiaruande esitamise kohustus on ettevõtja jaoks tekkinud ning ettevõte on taaskasutusorganisatsiooniga liitunud ja esitab pakendiaruandeid, siis saab ettevõte ka oma liigiti kogutud pakendid organisatsioonile üle anda.
Seotud lood
13. veebruaril võttis riigikogu vastu valitsuse algatatud jäätmeseaduse, pakendiseaduse ja tubakaseaduse muutmise seaduse (665 SE), millega võeti üle ka ELi vastav direktiiv. Direktiiviga soodustatakse korduskasutust, vähendatakse prügistamist ning soovitakse suunata rohkem jäätmeid materjalina ringlusse. Määrus puudutab mh ettevõtteid, kes toovad pakendatud kaupa maale või majandustegevuse käigus pakendavad ja müüvad kaupa Eestis.
Igal aastal on Eestis sadu ettevõtteid, kellele tuleb pakendiaktsiis ja pakendiettevõtteks olemine üllatusena. Pakendiseadus näeb ette, et maale toodud ja Eestis pakendatud ning siin müüdud toodete ümber olev pakend tuleb ettevõtjatel kokku koguda ja taaskasutada. Valdavalt seda ettevõtjad ei tee ning seetõttu tuleb tasuda riigile pakendiaktsiisi.
Eesti logistikaettevõte Via Express on enam kui 10 aastat pakkunud kaubandussektorile keskendunud lahendusi, sealhulgas transporti multitemperatuursete veokitega. Ettevõttele on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.